Nazwa przedmiotu:
Seminarium Problemowe - Mechanizmy Niszczenia Materiałów II/ Mechanisms of Materials Destruction
Koordynator przedmiotu:
prof dr hab.inż. Małgorzata Lewandowska
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Materiałowa
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
SPMNMII
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Seminarium problemowe 30 godzin, prezentacja referatów opierając się na artykułach angielskich 30 godzin, przygotowanie pisemnego raportu 35 godzin. Razem 95 godzin = 3 punkty ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Seminarium problemowe 30 godzin = 1 punkt ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Seminarium problemowe 30 godzin, prezentacja referatów opierając się na artykułach angielskich 30 godzin, przygotowanie pisemnego raportu 35 godzin. Razem 95 godzin = 3 punkty ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy Nauki o Materiałach 1, Podstawy Nauki o Materiałach 2, Mechanika i wytrzymałość konstrukcji, Tworzywa metaliczne i ich obróbka cieplna
Limit liczby studentów:
10-30
Cel przedmiotu:
Przekazanie studentom umiejętności wykonywania oraz opracowywania ekspertyz materiałowych przyczyn uszkodzeń części i urządzeń technicznych, opiniowania poprawnego doboru materiałów i technologii, wskazywania rozwiązań alternatywnych dla istniejących wyrobów i stosowanych do ich wytwarzania procesów technologicznych
Treści kształcenia:
Ocena poprawności wykonania elementów ze stopów w osnowie żelaza w kontekście ich zniszczenia - mechanizmy zużycia materiałów, odporność na kruche pękanie, zniszczenia zmęczeniowe, zużycie ścierne, odporność korozyjna, degradacja materiału
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie wygłoszonych referatów, złożonych raportów pisemnego, aktywności podczas wykonywania zadań i dyskusji podczas seminariów.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. M.F. Ashby, D.R.H Jones: Materiały inżynierskie, t. 1 i 2, WNT, 1996. 2. S. Kocańda: Zmęczeniowe pękanie materiałów, PWN 1975 3. Zasady doboru materiałów inżynierskich z kartami charakterystyk, Red. L.A. Dobrzański, Wyd. Politechniki Śląskiej, 2000. 4. Obowiązujące Normy (Euro, ISO, i PN). 5. Podręczniki akademickie do przedmiotów; „Metaloznawstwo” i „Materiałoznawstwo”
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt SPMNMII_W1
Ma podstawową wiedzę z zakresu degradacji materiałów ze stopów w osnowie żelaza w warunkach eksploatacji
Weryfikacja: Ocena referatu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe: IM_W05, IM_W06, IM_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt SPMNMII_U1
Posiada umiejętność wykonywania oraz opracowywania ekspertyz materiałowych przyczyn uszkodzeń części i urządzeń technicznych. Przy przygotowywaniu referatu wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne. Rozwija swoją wiedzę na podstawie przeprowadzonych badań fachowej literatury.
Weryfikacja: Ocena prezentacji referatu, aktywności na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: IM_U01, IM_U02, IM_U03, IM_U04, IM_U05, IM_U07, IM_U13, IM_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt SPMNMII_K1
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, problem szybkiej dezaktualizacji wiedzy.
Weryfikacja: Ocena zaangażowania studenta w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe: IM_K01, IM_K04, IM_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K04, T1A_K05
Efekt SPMNMII_K2
Student ma świadomość ważnej roli podnoszenia świadomości społeczeństwa w zakresie: 1) przyczyn zachodzenia mechanizmów niszczenia urządzeń, konstrukcji, 2) istotności poprawnego doboru materiałów w wobec stawianym urządzeniom, konstrukcjom wymagań, aby uniknąć w przyszłości ryzyka zajścia awarii, katastrof.; 3) istotności podejmowania systematycznych działań mających na celu diagnozowanie zachodzenia mechanizmu niszczenia materiałów np. wskutek ich eksploatacji Ma świadomość konieczności szukania rozwiązań w zakresie opracowania nowych metod umożliwiających nieinwazyjne badanie zachodzenia mechanizmów niszczenia materiałów, rozwijania swojej wiedzy i umiejętności. Ma świadomość konsekwencji źle podjętych decyzji odnośnie doboru materiałów, niewłaściwych jego warunków przetwarzania, eksploatacji – na szerokorozumiane otoczenie (środowisko naturalne, byt przedsiębiorstwa, życie ludzi itd.).
Weryfikacja: Ocena zaangażowania studenta w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe: IM_K01, IM_K02, IM_K04, IM_K05, IM_K07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07