- Nazwa przedmiotu:
- Programowanie liniowe i statystyka z elementami rachunku prawdopodobieństwa
- Koordynator przedmiotu:
- dr Izabela Józefczyk
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla kierunku
- Kod przedmiotu:
- IN1A_02/01
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład (liczba godzin według planu studiów) - 20; zapoznanie się z literaturą - 10, przygotowanie do zaliczenia - 5, przygotowanie do kolokwium - 15; RAZEM: 50;
Ćwiczenia (liczba godzin według planu studiów) - 10; przygotowanie do zajęć - 5; zapoznaie się z literaturą - 10, przygotowanie do zaliczenia - 10; przygotowanie do kolokwium - 15; RAZEM:50; Razem: 50 + 50 = 100
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład (liczba godzin według planu studiów) - 20h = 0,8 ECTS; Ćwiczenia (liczba godzin według planu studiów) - 10h = 0,4 ECTS; RAZEM= 0,8 + 0,4 = 1,2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład300h
- Ćwiczenia150h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- matematyka z semestru 1 i 2
- Limit liczby studentów:
- wykład min. 15 studentów; ćwiczenia 15-30 studentów.
- Cel przedmiotu:
- Celem nauczania przedmiotu jest nabycie przez studenta wiedzy i podstawowych umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi na kierunku Inżynieria Środowiska w zakresie rachunku prawdopodobieństwa, statystyki matematycznej i programowania liniowego, opracowywania wyników badań i testowania hipotez statystycznych.
- Treści kształcenia:
- W1 - Wstęp do programowania liniowego.Zbiory wypukłe. Zagadnienie programowania liniowego(ZPL)
W2 - Graficzne rozwiązanie problemu programowania liniowego.Metoda simplex dla ZPL W3- Zagadnienia dualne do ZPL W4-6 - Podstawy rachunku prawdopodobieństwa. Zmienna losowa jednowymiarowa i wielowymiarowa.
Prawa wielkich liczb i twierdzenia graniczne
W7 - Podstawowe pojęcia statystyki.
a) Rozkłady empiryczne
b) Momenty empiryczne
c) Dystrybuanta empiryczna i histogram
W8- Estymacja
a) Estymacja punktowa.
b) Estymacja przedziałowa.
W9-10 - Testowanie hipotez.
a) Testy parametryczne
b) Testy nieparametryczne
C1-2- Wstęp do programowania liniowego
Graficzne rozwiązanie problemu programowania liniowego.
C3 - Metoda simplex dla ZPL
C4-5 - Podstawy rachunku prawdopodobieństwa.
C- 6 Powtórzenie wiadomości z C1-5. C 7-8- Model statystyczny eksperymentu. Metoda największej wiarogodności estymacji parametrów modelu statystycznego.
C9 -Wybrane testy hipotez statystycznych dotyczące średniej i wariancji.
C10 -Powtórzenie wiadomości z C7-9.
- Metody oceny:
- Zaliczenie przedmiotu uzyskuje się w oparciu o liczbę punktów uzyskanych z 2 kolokwiów ( po 20 punktów każde), z wejściówek (2 punkty każda) oraz punktów uzyskanych za aktywność na zajęciach. Kryterium oceny:
Kryterium oceny:
(0%,50%) liczby punktów – ocena 2.0
<50%,60%) liczby punktów – ocena 3.0
<60%,70%) liczby punktów – ocena 3.5
<70%,80%) liczby punktów – ocena 4.0
<80%,90%) liczby punktów – ocena 4.5
<90%,100%> liczby punktów – ocena 5.0
Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest otrzymanie minimum 50% punktów. Aktywna postawa studenta na zajęciach może podwyższyć ocenę z zaliczenia o pół stopnia.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Kordecki W., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna, Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza GIS, Wrocław 2003.2.Jasiulewicz H., Kordecki W., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna, Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GIS, Wrocław 2003.3. I.Musiał-Walczak, J.Muszyński , J.Radzikowski, A.Włodarska-Dymitruk Zbiór zadań z matematyki tom 3. Oficyna wydawnicza PW, Warszawa 1995 4.T.Włodarski Algebra liniowa i programowanie liniowe w zadaniach i zastosowaniach ekonomicznych. Oficyna wydawnicza MA, Łódź 2011.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- Część zajęć prowadzona przy komputerach
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01_02
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie probabilistyki w szczególności rachunku prawdopodobieństwa i statystyki .
Weryfikacja: kolokwium(I W4 -6,C4-5;II W7 -10,C7-9),odpowiedzi na zajęciach(C4-5,C7-9),prace domowe(C4-5,C7-9)
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W01_02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt W01_01
- Zna podstawy programowania liniowego.
Weryfikacja: kolokwium(I W 1-3,C1-3),odpowiedzi na zajęciach(C1-3),prace domowe(C1-3)
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U07_01
- Potrafi dokonać podstawowych analiz w programie Statistica
Weryfikacja: odpowiedzi na zajęciach(C9),prace domowe(C9)
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U07_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07
- Efekt U09_02
- Potafi rozwiązać proste zadania programowania liniowego
Weryfikacja: kolokwium (I W 1-3,C1-3),odpowiedzi na zajęciach(C1-3),prace domowe(C1-3)
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U09_02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09
- Efekt U09_03
- Potrafi zastosować wiedzę z zakresu probabilistyki do obróbki danych.Umie wyznaczyć prawdopodobieństwo w przestrzeni probabilistycznej.Umie wyznaczyć parametry zmiennych losowych i rozumie ich znaczenie, zna typowe rozkłady zmiennych losowych.
Weryfikacja: kolokwia (W 4-10,C4-5,7-9)
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U09_03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09