- Nazwa przedmiotu:
- Elementy i podzespoły mechatroniczne
- Koordynator przedmiotu:
- doc.dr inż.. Michał Gwiazdowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- EMP
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- wykład 30 godz.
laboratorium 15 godz.
przygotowanie i obecność na egzaminie 20 godz.
przgotowanie do laboratorium 10 godz.
wykonanie sprawozdań 5 godz.
opracowanie prezentacji 10 godz,
RAZEM 90 godz. = 3 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- wykład 30 godz.
laboratorium 15 godz.
opracowanie prezentacji 10 godz,
RAZEM 45 godz. = 1,5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- obecność na labolatorium 15 godz
przgotowanie do laboratorium 10 godz.
wykonanie sprawozdań 5 godz.,
RAZEM 30 godz. =1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Elektrotechnika, Elektronika 1,2,3, Technologa urządzeń mechatroniki
- Limit liczby studentów:
- 24
- Cel przedmiotu:
- Umiejętność doboru elementów do konstrukcji urządzeń mechatronicznych. Eksploatacja i serwisowanie podstawowych urządzeń elektronicznych i mechatronicznych
- Treści kształcenia:
- Wykład
Wstęp
BHP
Połączenia elektryczne
Podzespoły stykowe
Elementy i podzespoły bierne
Elementy i podzespoły półprzewodnikowe
Wpływ zjawisk cieplnych na pracę urządzeń elektronicznych
Wpływ częstotliwości na pracę urządzeń elektronicznych
Elementy wizualizacyjne w urządzeniach elektronicznych
i mechatronicznych
Sposoby eksploatacji i serwisowania urządzeń elektronicznych
Laboratorium
Zapoznanie się z dokumentacją, praca z katalogiem elementów i podzespołów
Dobór elementów w przykładowych układach i urządzeniach elektronicznych
Dobór i obliczenie radiatora
Dobór i obliczenie wskaźnika z elementami optoelektronicznymi
- Metody oceny:
- Zalczenie wykłau - egzamin
zalczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sprawozdań
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1.Ryszard Kisiel „Podstawy technologii dla elektroników” BTC 2005
2.Janusz Dobrowolski “Technika wielkich częstotliwości” Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej,
rok wydania: 2001
3.S. Bolkowski , “Teoria obwodów elektrycznych elektryka” Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej,
rok wydania: 2004
4.J.Justat “Elektronika w praktyce podzespoły czynne i bierne” SIGMA NOT Warszawa 1991
5.Katalogi elementów i układów elektronicznych i mechatronicznych -(co najmniej 3 firm - aktualne)
- Witryna www przedmiotu:
- zemip.mchtr.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt EPM_W01
- Umie dobrać elementy mechatroniczne (elektroniczne, mechaniczne, pneumatyczne i hydrauliczne) do urządzen mechtronicznych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W16, K_W17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05
- Efekt EPM_W02
- Umie obiczyć i dobrać radiator (lub inny układ chłodzenia) do urządzeń mechatronicznych
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W07, K_W16, K_W17, K_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt EPM-U01
- Umiejętność
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U05, K_U09, K_U14, K_U21, K_U27
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U15, T1A_U11
- Efekt EMP_U02
- Dobiera odpowiednie elementy mechatroniczne z katalogłów podzespołów elektronicznych, automatyki i optoelektroniki kierująć się kryteriami technicznymi , ergonomicznymi i ekonomicznymi.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U09, K_U14, K_U19, K_U21, K_U27
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U16, T1A_U12, T1A_U15, T1A_U11
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt EPM_S01
- Umie pracować w grupie projektowej rozwiązującej kompleksowy projekt konstrukcyjny przy uwzględnieniu ochrony środowiska i bezpieczeństwa.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05