Nazwa przedmiotu:
Seminarium Problemowe Specjalistyczne Materiały Amorficzne
Koordynator przedmiotu:
dr inż. J. Latuch
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Materiałowa
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
SPSMA
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz. (10 godz. - studia literaturowe, 30 godz. - prace badawcze, 20 godz. - przygotowanie raportu z przeprowadzonych prac studialnych i badań eksperymentalnych.)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,6 punktu ECTS (5 godz. - analiza i dyskusja studiów literaturowych, 30 godz. - prace badawcze, 5 godz. - analiza i ocena raportu z badań)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
60 godz. (10 godz. - studia literaturowe, 30 godz. - prace badawcze, 20 godz. - przygotowanie raportu z przeprowadzonych prac studialnych i badań eksperymentalnych.) - 2 punkty ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy Nauki o Materiałach, Metody Badania Materiałów
Limit liczby studentów:
5
Cel przedmiotu:
Celem seminarium jest zapoznanie studentów z urządzeniami stosowanymi w procesach wytwarzania metalicznych stopów amorficznych oraz z aparaturą służącą badaniom struktury i właściwości wytworzonych materiałów.
Treści kształcenia:
Analiza literaturowa - dobór składów chemicznych stopów ulegających amorfizacji (zgodnie z zaleceniami prowadzącego). Przygotowanie stopów wyjściowych. Odlewanie taśm metodą melt-spinning. Badania struktury. Badania stabilności termicznej wytworzonych stopów (krystalizacja fazy amorficznej). Badania właściwości mechanicznych (mikrotwardość, próba ściskania).
Metody oceny:
Ocena pisemnego raportu z przeprowadzonych prac studialnych i badań eksperymentalnych.
Egzamin:
nie
Literatura:
Artykuły z czasopism naukowych dostarczone przez prowadzącego seminarium.
Witryna www przedmiotu:
Brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt SPS-MA_W1
Zna wpływ parametrów wytwarzania na przebieg procesu amorfizacji stopów metalicznych
Weryfikacja: Ocena pisemnego raportu z przeprowadzonych prac studialnych i badań eksperymentalnych.
Powiązane efekty kierunkowe: IM_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04
Efekt SPS-MA_W2
Zna metody badawcze służące do charakteryzowania właściwości fizycznych wytworzonych stopów amorficznych
Weryfikacja: Ocena pisemnego raportu z przeprowadzonych prac studialnych i badań eksperymentalnych.
Powiązane efekty kierunkowe: IM_W06, IM_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt SPS-MA_U1
Umie dokonać analizy literaturowej pod kątem doboru składu stopów ulegających amorfizacji. Potrafi opracować i zinterpretować otrzymane wyniki, wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych badań. Podczas opracowywania wykorzystuje techniki komunikacyjno-informacyjne.
Weryfikacja: Ocena pisemnego raportu z przeprowadzonych prac studialnych i badań eksperymentalnych.
Powiązane efekty kierunkowe: IM_U01, IM_U03, IM_U05, IM_U07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U07
Efekt SPS-MA_U2
Umie przeprowadzić badania strukturalne, kalorymetryczne i wybranych właściwości mechanicznych
Weryfikacja: Ocena pisemnego raportu z przeprowadzonych prac studialnych i badań eksperymentalnych.
Powiązane efekty kierunkowe: IM_U08, IM_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt SPS-MA_K1
Ma świadomość szukania nowych rozwiązań w zakresie opracowania nowych metod tworzenia materiałów amorficznych, nowych ich zastosowań, materiałów o nowych właściwościach. Umie odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. Rozumie proces aktualizacji swojej wiedzy wobec pojawiających się wyzwań, konieczności rozwiązywania nowych zaistniałych problemów. Rozumie potrzebę przekazywania informacji o dokonanych odkryciach, osiągniętych rezultatach społeczeństwu, światu nauki, dokonywania transferu wiedzy i technologii do przemysłu, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej.
Weryfikacja: Ocena zaangażowania studenta w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe: IM_K01, IM_K04, IM_K05, IM_K07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07