- Nazwa przedmiotu:
- Komunikacja w działalności gospodarczej
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Bożena Chorosińska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP 31
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30h - wykłady, 4h - przygotowanie do zajęć w tym zapoznanie z literaturą, 16h - przygotowanie do kolokwium. Razem 50h = 2 ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 ECTS - wykłady.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest uświadomienie roli jaką komunikacja interpersonalna, organizacyjna i międzykulturowa odgrywa w zarządzaniu podmiotami gospodarczymi oraz kształcenie umiejętności efektywnego komunikowania się w różnorodnych sytuacjach.
- Treści kształcenia:
- W1 - Istota i proces komunikowania się. Elementy i cechy procesu komunikowania się. W2 - Wymiary komunikowania się i sieci komunikacji. W3 - Formy komunikowania się: symetryczne, niesymetryczne, jednokierunkowe, dwukierunkowe, formalne, nieformalne, obronne, podtrzymujące. W4 - Komunikowanie się pisemne i werbalne. W5 - Komunikowanie się niewerbalne. W6 - Techniki autoprezentacji, budowanie dobrych relacji z rozmówcami. Wykorzystanie komunikacji w negocjacjach. W7 - Komunikowanie się marketingowe przedsiębiorstwa z otoczeniem: reklama, promocja osobista, promocja sprzedaży, public relations. W8 - Badania marketingowe jako element komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem. W9 - Komunikowanie się międzykulturowe. W10 - Techniki grupowego komunikowania się w organizacji. W11 - Metody porozumiewania się w organizacji ukierunkowane na zwiększenie partycypacji pracowników. W12 - Techniczne narzędzia wspomagania procesu komunikowania się. W13 - Systemy informatyczne służące polepszaniu przepływu informacji w organizacji. System CRM jako narzędzie zarządzania informacjami w celu poprawy komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej przedsiębiorstwa.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie przez studenta pozytywnych ocen z dwóch pisemnych kolokwiów oraz ocena pracy w grupach. Test wielokrotnego wyboru z pytaniami otwartymi punktowany jest następująco; ocena 5,0 - 20 pkt; 4,5 - 18 pkt; 4,0 - 16 pkt; 3,5 - 14 pkt; 3,0 - 12 pkt. Łączna ocena z przedmiotu; 5,0 - 40 pkt; 4,5 - 36 pkt; 4,0 - 32 pkt; 3,5 -28 pkt; 3,0 - 24 pkt
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Potocki A., Winkler R., Żbikowska A.: Techniki komunikacji w organizacjach gospodarczych. Difin, Warszawa 2003; 2. Stankiewicz J.: Komunikowanie się w organizacji. Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2006; 3. Blythe J. 2002: Komunikacja marketingowa. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa;
4. Kiełtyka L. 2002: Komunikacja w zarządzaniu. Techniki, narzędzia i formy przekazu informacji. Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa; 5. Sobkowiak B. 2005: Interpersonalne i grupowe komunikowanie się w organizacji. Wydawnictwo Forum Naukowe, Poznań; 6. Szopski M. 2005: Komunikowanie międzykulturowe. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W18
- Ma wiedzę na temat roli i znaczenia komunikacji w działalności gospodarczej. Zna różne formy i zasady komunikacji w przedsiębiorstwie.
Weryfikacja: kolokwium (W1-W13)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W18
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U22
- Potrafi efektywnie komunikować się wykorzystując różne formy, zasady, techniki i metody komunikacji w działalności gospodarczej.
Weryfikacja: kolokwium (W1-W13)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U22
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Ma świadomość konieczności ciągłego doskonalenia form komunikowania się.
Weryfikacja: kolokwium (W1-W13)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01
- Efekt K02
- Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; jest zdolny do skutecznego komunikowania się. Potrafi budować dobre relacje wykorzystując różne formy komunikacji.
Weryfikacja: Praca w grupie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02