Nazwa przedmiotu:
Język rosyjski
Koordynator przedmiotu:
mgr Anita Lewandowska; mgr Roman Gąsecki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Język obcy
Kod przedmiotu:
KO 1/3.2
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
100 h w tym: 60 h - ćwiczenia, 20 h - przygotowanie do zajęć w tym zapoznanie z literaturą, 8 h - przygotowanie do kolokwium, 10 h - przygotowanie pracy, 2 h - konsultacje.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,4 ECTS - ćwiczenia 0,08 ECTS - konsultacje
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
4 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia60h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
język polski – gramatyka; język rosyjski – znajomość podstawowa na poziomie A2/B1
Limit liczby studentów:
Lektorat: 12 - 24
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z nową leksyką, nowymi zagadnieniami gramatycznymi, analizą słowotwórczą wyrazów pozwalającą na określenie znaczenia nieznanych wyrazów, rodzajami intonacji oraz zasadami akcentowania w języku rosyjskim. Celem nauczania przedmiotu jest doskonalenie czterech podstawowych sprawności językowych: mówienie, rozumienie mowy ze słuchu, rozumienie tekstu, pisanie tekstów. Lektorat uczy i ukierunkowuje studentów kontynuujących naukę języka rosyjskiego do poziomu egzaminu końcowego (B2 wg skali Rady Europy).
Treści kształcenia:
Ćwiczenia: 1. Piszemy list – zapoznanie ze schematem listu nieformalnego. 2. Charakterystyka człowieka, wygląd zewnętrzny (leksyka). 3. Jak ubiera się współczesna młodzież? nowa leksyka (części garderoby). 4. Przymiotniki miękko- i twardotematowe – przypomnienie odmiany, ćwiczenia gramatyczne. 5. Jak ubierać się modnie a nie stać się ofiarą mody? – moda w życiu młodego człowieka. 6. Zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne – dzień studenta, idealna szkoła. 7. Stopniowanie przymiotników – przypomnienie sposobu tworzenia, ćwiczenia gramatyczne. 8. Nauka języków obcych – czy warto uczyć się języków obcych? Szkoły językowe. 9. Rozumienie tekstu czytanego i pisanego – tematyka „Czy warto uczyć się języka rosyjskiego?”, „Język rosyjski na świecie”. 10. Kolokwium leksykalno-gramatyczne – „Wygląd zewnętrzny”, „Dzień studenta”, „Nauka języków obcych”, przymiotnik. 11. Charakterystyka człowieka: Cechy psychiczne, usposobienie, nasze wady i zalety. Charakter a charakter pisma. Horoskopy i znaki zodiaku – przypomnienie poznanej leksyki, wprowadznie nowego słownictwa. 12. Charakterystyka osoby- brata, siostry, itd. 13. Przysłówek: Odróżnianie i stosowanie przysłówków pod względem ich znaczenia: przysłówki sposobu, stopnia, czasu, miejsca, celu. 14. Stopniowanie przysłówków; stopień wyższy i najwyższy. 15. Kolokwium leksykalno-gramatyczne – „Wygląd zewnętrzny”, przysłówek.
Metody oceny:
1. Formalnym warunkiem zaliczenia modułu z języka obcego jest systematyczne uczęszczanie na zajęcia językowe; dopuszcza się nieobecność nieusprawiedliwioną maksymalnie na trzech zajęciach w module 60 godzinnym. Nieobecności nie mogą mieć miejsca (poza przypadkami losowymi) na zajęciach, na których wyznaczone jest kolokwium. Student jest zobowiązany przynieść usprawiedliwienie nieobecności w ciągu 2 tygodni; po tym czasie usprawiedliwienie nie będzie uwzględniane. 2. Student ma obowiązek posiadać na zajęciach swój podręcznik i inne materiały wskazane przez wykładowcę. 3. Aby uzyskać zaliczenie semestru, student musi wykazać się opanowaniem w dostatecznym stopniu materiału nauczania zgodnego ze standardowym programem ustalonym dla danego języka i poziomu. Metody dydaktyczne obejmują: pracę z tekstem czytanym, pracę z tekstem słuchanym, rozwiązywanie ćwiczeń leksykalno-gramatycznych, pisanie tekstów (list, wypracowanie, raport, itd.), ćwiczenie umiejętności wypowiadania się (pytanie – odpowiedź) oraz konstruowanie dłuższych wypowiedzi na konkretny temat. 4. Stopień opanowania materiału oceniany jest na podstawie: wypowiedzi ustnych i przygotowanych prezentacji, krótkich sprawdzianów pisemnych z poszczególnych partii materiału, pisemnych prac kontrolnych, prac domowych i innych prac zleconych przez wykładowcę (np. tekstów egzaminacyjnych typu list, wypracowanie lub raport). 5. Za systematyczne uczęszczanie na zajęcia i wypełnianie wszystkich warunków postawionych przez wykładowcę, student otrzymuje na ostatnich zajęciach w semestrze ocenę pozytywną. 6. Jeśli student nie spełni warunków otrzymania oceny pozytywnej, otrzymuje ocenę 2.0 do indeksu i jest zobowiązany do powtórzenia modułu w takim samym wymiarze za rok. Nie ma możliwości zaliczania zajęć w sesji po zakończonym semestrze, ani jako zaliczenie komisyjne po sesji. W kolejnym semestrze student ma prawo kontynuować naukę w następnym module pomimo niezaliczenia poprzedniego modułu. 7. Wyróżnieniem za sumienną pracę na zajęciach w poszczególnych modułach może być zwolnienie z części ustnej egzaminu (dotyczy dwóch ostatnich wpisów na ocenę minimum 4.0 i pod warunkiem, że lektorat jest na poziomie egzaminacyjnym). Decyzję w tej sprawie podejmuje wykładowca. 8. Student PW jest zobowiązany zdać egzamin z języka obcego na poziomie B2 najpóźniej do końca studiów I stopnia, bez względu na to, od jakiego poziomu rozpoczyna lektorat. 9. Każdy student potwierdza swoim podpisem szczegółowe wymagania regulaminu przedstawiane w formie pisemnej na pierwszym zajęciu z przedmiotu.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Pado, A. Uspiech 1, Uspiech 2, Uspiech 3. WSiP. Warszawa 2003 2. Jurewicz, Cz. i E.Jurewicz. Меня зовут Аня. WSiP. Warszawa 1995 3. Karolak, S. Praktyczna gramatyka rosyjska. WSiP. Warszawa 1998 4. Dziewanowska, D. Грамматика без проблем. WSiP. Warszawa 2005 5. Duchnowska, D.i A. Kaźmierak (red.).Сертификат по русскому языку. Proxima sp. z o.o. Łódź 2005
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
Przedmiot uczony jest w bloku dla wszystkich studentów, którzy wybrali język rosyjski; nie ma podziału ani ze względu na umiejętności językowe, ani ze względu na kierunek studiów

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi korzystać ze wskazanej literatury (krótkie teksty popularnonaukowe). Potrafi analizować treść tekstu. Potrafi czytać ze zrozumieniem nowe teksty w języku rosyjskim, popularnonaukowe i z zakresu swojej specjalności.
Weryfikacja: Streszczanie fragmentów tekstu; odpowiedzi na pytania do tekstu; dopasowywanie brakujących fragmentów tekstu; wyszukiwanie szczegółów w treści tekstu.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01
Efekt U18
Potrafi napisać krótki tekst, przedstawiając najważniejsze informacje oraz argumenty za i przeciw. Umie napisać list (e-mail), w którym przedstawia informacje o sobie lub innych, zadaje pytania lub odpowiada na zadane pytania. Potrafi napisać streszczenie tekstu lub raport, uwzględniający wskazane zagadnienia lub najważniejsze informacje.
Weryfikacja: Analiza modelowych tekstów: poznawanie typowych zwrotów i struktury tekstu (wypracowanie, list, raport) na zajęciach. Tworzenie własnych form pisemnych w ramach pracy własnej w domu.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U18
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U09
Efekt U20
Potrafi wypowiedzieć się i uczestniczyć w rozmowie na tematy ogólne, podając swoje argumenty, zgadzać się lub nie zgadzać się z rozmówcą.
Weryfikacja: Odpowiadanie na pytania lektora; wypowiadanie się na zadany temat na zajęciach: ćwiczenie krótkiej spontanicznej wypowiedzi i tworzenie dłuższej przygotowanej wypowiedzi.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U20
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U10
Efekt U21
Potrafi zrozumieć standardowe wypowiedzi w języku rosyjskim, z zakresu życia codziennego, akademickiego i zawodowego. Rozumie dłuższe wypowiedzi, np. główne zagadnienia wykładu, przemówienia, prezentacji i dyskusji (pod warunkiem, że zna tematykę wypowiedzi). Potrafi wypowiedzieć się i uczestniczyć w rozmowie na tematy ogólne, podając swoje argumenty, zgadzać się lub nie zgadzać się z rozmówcą. Potrafi opisywać zagadnienie, opisywać konkretny przedmiot lub proces. Potrafi napisać krótki tekst, przedstawiając najważniejsze informacje oraz argumenty za i przeciw. Umie napisać list (e-mail), w którym przedstawia informacje o sobie lub innych, zadaje pytania lub odpowiada na zadane pytania. Potrafi napisać streszczenie tekstu lub raport, uwzględniający wskazane zagadnienia lub najważniejsze informacje.
Weryfikacja: Słuchanie różnorodnych wypowiedzi dotyczących omawianych zagadnień; ćwiczenie rozumienia tekstu ze słuchu z nagrań z magnetofonu. Słuchanie oryginalnych tekstów rosyjskojęzycznych;; ćwiczenie krótkiej wypowiedzi i przygotowywanie dłuższej wypowiedzi. Tworzenie własnych form pisemnych.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U21
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U11

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie konieczność kontynuowania nauki języka rosyjskiego po studiach, szczególnie w kierunku swojej specjalności.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01
Efekt K07
Ma wyobrażenie o środowisku typowym dla obszaru języka rosyjskiego. Zna przykłady z historii, geografii, kultury i techniki Rosji. Rozumie teksty i wypowiedzi, dotyczące spraw ogólnych i życia codziennego.
Weryfikacja: Przedstawianie tekstów popularnonaukowych związanych z Rosją, typowych zwrotów, zapytań i reakcji w miejscach, tj. sklep, urząd, rozmowa telefoniczna. Odpowiedzi na pytania lektora; zadawnie pytań innemu studentowi; analizowanie tekstów na zajęciach; tworzenie wypowiedzi ustnej i pisemnej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K06