- Nazwa przedmiotu:
- Logika
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Tomasz Zbrzezny
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- KO 4
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75 godzin, w tym: wykład 30 godzin, przygotowanie do zajęć wraz z zapoznaniem się z lekturą 26, przygotowanie do kolokwium 10, konsultacje 5, zaliczenie, zaliczenie w dodatkowym terminie 4.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
1,2 wykłady
0,2 konsultacje
0,16 zaliczenia, zaliczenia w dodatkowym terminie
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Wykład min. 15
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z podstawowymi pojęciami logiki. Celem nauczania przedmiotu jest wyrobienie umiejętności omawiania procesów poznawczych, poprawnego formułowania myśli, definiowania, dzielenia, wnioskowania. Podniesienie kultury logicznej u studentów.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
Przedmiot i zadania logiki. Przegląd problematyki jej głównych działów(2). Zarys historii logiki (2). Logiczna teoria języka. Logiczne wady wyrażeń językowych. Środki zaradcze (2). Definicje i warunki ich poprawności (3). Podział logiczny (1). Uzasadnianie twierdzeń. Wnioskowanie dedukcyjne. Rodzaje wnioskowań i problem ich poprawności (1). Dowodzenie a argumentowanie. Dyskusja i jej rodzaje. Erystyka (2). Elementy logiki formalnej. Symbolika rachunku zdań. Tzw. najwyższe prawa myślenia (1). Tautologie logiczne i metody ich sprawdzania (4). Pojęcie systemu dedukcyjnego rachunku zdań (1). Symbolika rachunku nazw. Formy wnioskowania bezpośredniego. Kwadrat logiczny (2). Sylogistyka. Sprawdzanie słuszności trybów sylogistycznych (4). Wnioskowania niededukcyjne oraz problem ich konkluzywności. Wnioskowanie indukcyjne i redukcyjne (2). Pojęcie kultury logicznej. Polskie tradycje szkoły lwowsko – warszawskiej (2).
- Metody oceny:
- 2 kolokwia w semestrze dotyczące treści zawartych w programie zajęć
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Ziembiński Z.: Logika praktyczna
2. Mała encyklopedia logiki
3. Ajdukiewicz K.: Język i poznanie
4. Kotarbiński T.: Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk
5. Szaniawski K.: O nauce, rozumowaniu i wartościach
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi posługiwać się pojęciami logiki języka i logiki formalnej. Zna podstawowe rodzaje wnioskowania.
Weryfikacja: Kolokwium I, II- rozwiązywanie zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01
- Efekt U13
- Posiada umiejętność omawiania czynności poznawczych, potrafi poprawnie definiować, dzielić, wnioskować, dowodzić. Potrafi dostrzec i nazwać błędy w słownym przekazywaniu myśli.
Weryfikacja: Kolokwium I, II - rozwiązywanie zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K03
- Jest zdolny do logicznego i analitycznego myślenia.Jest bardziej krytyczny (niedogmatyczny).
Weryfikacja: Kolokwium I, II - rozwiązywanie zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K03