- Nazwa przedmiotu:
- Budowa i Projektowanie Obiektów Latających I
- Koordynator przedmiotu:
- Dr hab. inż. Cezary Galiński
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- NK307
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba godzin pracy studenta: wykład 30h; przygotowanie do kolokwiów 10h; obecność na zajęciach projektowych 15h; przygotowanie projektów 65h. RAZEM 120h = 4ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Liczba godzin pracy studenta: wykład 30h; obecność na zajęciach projektowych 15h. RAZEM 45h = 2ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Liczba godzin pracy studenta: obecność na zajęciach projektowych 15h; przygotowanie projektów 65h. RAZEM 80h = 3ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Mechanika ogólna; Mechanika płynów; Aerodynamika; Mechanika lotu 1
- Limit liczby studentów:
- na wykładzie bez ograniczeń, max. 12 w grupie projektowej
- Cel przedmiotu:
- Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesem projektowania statku powietrznego.
Dodatkowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami projektowania i konstrukcji samolotów.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Wstęp, analiza trendów, analiza kosztów.
Profil misji. Wstępny dobór masy, obciążenia powierzchni nośnej i obciązenia mocy (ciągu).
Kadłub – ergonomia, właściwości użytkowe, konfiguracja kadłub-płat, podstawowe wiadomości o aerodynamice kadłuba i połączenia płat – kadłub.
Podwozie – wymagania, układy i ich właściwości, podstawowe rozwiązania konstrukcyjne.
Integracja zespołów napędowych – typy napędów i zakresy ich zastosowań, rozmieszczenie silników, łoża silnikowe, chłodzenie, wloty i wyloty. Śmigła – rodzaje, podstawowe rozwiązania konstrukcyjne, rozwiązania nietypowe.
Usterzenia – podstawy wymiarowania, właściwości różnych układów usterzeń, wybrane nietypowe układy usterzeń.
Wstępny szkic samolotu na przykładach dwumiejscowego samolotu szkolnego i dwusilnikowego samolotu komunikacyjnego. Analiza masowa.
Płat nośny – podstawowe informacje o własciwościach profili aerodynamicznych i ich doborze, dobór pozostałych charakterystyk geometrycznych płata (wydłużenie, wznios, skos, zwichrzenie), płat delta.
Mechanizacja płata i stery.
Kryteria oceny stateczności i sterowności samolotu
Obwiednia obciążeń samolotu
Obciążenia płata i usterzeń
Obciążenia kadłuba i podwozia. Obciążenia od zespołu napędowego.
Projekt:
Analiza trendów, profil misji, oszacowanie masy samolotu pustego, masy paliwa i masy startowej
Dobór obciążenia powierzchni i obciążenia mocy (ciągu). Wstępna analiza kosztów
Szkic samolotu i analiza masowa. Ocena możliwości uzyskania założonej masy startowej i prawidłowego położenia środka masy.
Charakterystyki aerodynamiczne
Osiągi. Ocena mozliwości spełnienia wymagań technicznych. Obwiednia obciążeń.
- Metody oceny:
- Ocena formująca
1) Kolokwium 1 (test) – max. 25 pkt
2) Kolokwium 2 (zadanie) – max. 25 pkt
3) Projekty - max . 50 pkt (5x10)
Nieterminowe oddawanie kolejnych projektów skutkuje obniżeniem maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za dany projekt o 1 za każdy tydzień spóźnienia.
Ocena podsumowująca
Kolokwia zaliczone na min. 13pkt każde + wszystkie projekty zaliczone na łącznie min 24 pkt
Skala ocen
0-49 2
50-61 3
62-73 3,5
74-85 4
85-95 4,5
95-100 5
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Podstawowa:
Przepisy EASA
T. C. Corke „Design of Aircraft”
D.P. Raymer „Aircraft Design, a Conceptual Approach”
St. Danilecki „Projektowanie samolotów”
St. Danilecki „Konstrukcja samolotów”
E. Cichosz „Charakterystyka i zastosowanie napędów”
Uzupełniająca:
F. Misztal „Wstępny projekt konstrukcyjny płatowiec
J. Roskam „Airplane Design”
D. Stinton „The Design of the Aeroplane”
E.Torenbeek „Synthesis of Subsonic Airplane Design”
J.D. Anderson „Aircraft Performance & Design”
R. Cymerkiewicz „Budowa samolotów”
J.P. Fielding „Introduction to Aircraft Design”
L.R. Jenkinson, J.F.Marchman III „Aircraft Design Projects”
N. Currey „Aircraft landing gear design”
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.meil.pw.edu.pl/zsis/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/BIPOL
- Uwagi:
- Zaliczenie tego przedmiotu, bez uprzedniego zaliczenia przedmiotu Mechanika lotu 1, jest bardzo nieprawdopodobne.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt BIPOL_1_W1
- Student zna elementy składowe projektu statku powietrznego,
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03
- Efekt BIPOL_1_W2
- Student zna funkcje, charakterystyki i obciążenia konstrukcji elementów samolotu.
Weryfikacja: kolokwia, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_W12, LiK1_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W07
- Efekt BIPOL_1_W3
- Student zna wybrane fragmenty obowiązujących przepisów budowy statków powietrznych
Weryfikacja: projekt 5
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
- Efekt BIPOL_1_W4
- Student potrafi przeprowadzić analizę trendów
Weryfikacja: projekt 1
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_W17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt BIPOL_1_U1
- Student potrafi zredagować dokumentację zrealizowanej pracy inżynierskiej
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U02, LiK1_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U03
- Efekt BIPOL_1_U2
- Student potrafi przeprowadzić analizę kosztów
Weryfikacja: projekt2
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U14, LiK1_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U10, T1A_U12
- Efekt BIPOL_1_U3
- Student potrafi zaprojektować prosty samolot
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U16
- Efekt BIPOL_1_U4
- Student potrafi przeprowadzić analizę trendów
Weryfikacja: projekt 1
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U01, LiK1_U05, LiK1_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05, T1A_U13
- Efekt BIPOL_1_U5
- Potrafi przeanalizować właściwości lotne i obciążenia samolotu oraz potrafi dobrać i przeanalizować właściwości jego napędu i wyposażenia.
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14, T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt BIPOL_1_K1
- Student ma świadomość realizacji zadań w sposób terminowy
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_K02, LiK1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K02, T1A_K05
- Efekt BIPOL_1_K2
- Student potrafi przeprowadzić analizę kosztów
Weryfikacja: projekt 2
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K06