Nazwa przedmiotu:
Źródła i Przetwarzanie Energii
Koordynator przedmiotu:
Roman Domański
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Energetyka
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
NS603
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady 30h Przygotowanie prezentacji 10h Przygotowanie do kolokwium końcowego 10h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Termodynamika I,
Limit liczby studentów:
85
Cel przedmiotu:
Cele przedmiotu: Nauczenie oceny zasobów energetycznych, sposobu budowania scenariuszy energetycznych, oceny możliwości wdrażania nowych technologii energetycznych. Nauczenie oceny zagrożeń ekologicznych wynikających z procesów konwersji energii. Poznanie nowych i przyszłościowych technologii konwersji energii.
Treści kształcenia:
Treści merytoryczne przedmiotu: Pojęcia podstawowe dotyczące procesów konwersji energii. Zasoby energetyczne Świata (paliwa kopalne organiczne i jądrowe, źródła odnawialne) udokumentowane i prawdopodobne. Wybrane scenariusze rozwoju energetycznego Świata (IEA, WEC, DOE …), zagrożenia wynikające z procesów konwersji energii. Scenariusze dla Polski. Macierz konwersji energii, sprawności procesów konwersji energii dla wybranych procesów i urządzeń. Zagadnienia akumulacji energii w różnych formach, możliwości akumulacji energii. Ekologiczne skutki procesów konwersji energii lokalne i globalne. Efekt cieplarniany. Zobowiązania i normy prawne dotyczące ochrony środowiska. Źródła odnawialne, słońce jako źródło energii, konwersja energii promieniowania słonecznego (kolektory i układy fotowoltaiczne. Biomasa i biopaliwa. Energetyka wiatrowa, energia wód i oceanów, OTEC. Geotermia – systemy geotermalne, perspektywiczne technologie hot dry rock. Geotermia w Polsce. Przemiany jądrowe, procesy fuzji energetyka jądrowa, zagrożenia jądrowe. Pompy ciepła, przykłady zastosowań. Wodór jako nośnik energii, produkcja i akumulacja wodoru.. Ogniwa paliwowe w energetyce i transporcie. Konwersja energii w laserach. Perspektywiczne technologie energetyczne, racjonalizacja zużycia energii wzrost sprawności procesów konwersji energii.
Metody oceny:
Metody oceny: 60% test wielokrotnego wyboru przeprowadzony po zakończeniu wykładu, 40% ocena z pracy domowej, Praca własna: Praca domowa wykonana w zespole 2-3 osobowym. Temat pracy i jej forma (referat, obliczenia) ustalony na początku semestru.
Egzamin:
tak
Literatura:
Zalecana literatura: 1. Domański R.: Materiały do wykładów w formacie PDF 2. International Energy Agency, World Energy Outlook 2006, OECD/IEA, 2007 3. Renewable Energy – Innovative Technologies and New Ideas, OWPW, Warsaw 2008 4. Kruger P.: Alternative resources : The Quest for Sustainable Energy, JohnWiley&Sons, Inc., 2006 5. Domański R.: Magazynowanie energii cieplnej, PWN, Warszawa, 1990 6. Materiały na stronie internetowej ITC (dostępne dla studentów odrabiających przedmiot po zalogowaniu) Dodatkowe literatura: 1. Domański R. i inni: Wybrane zagadnienia z termodynamiki w ujęciu komputerowym, PWN, Warszawa, 2000 2. Dincer i., Rosen M.A.: Thermal Energy Storage, John Wiley & Sons Ltd, England, 2002 3. Chmielniak T. (edytor): Strategie rozwojowe w zakresie maszyn i urządzeń energetycznych, konferencja Komitetu Energetyki PAN, Gliwice 2009 4. Pluta Z.: Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej, Of. Wyd. PW, Warszawa, 2000 5. Materiały dostarczone przez wykładowcę
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt EW1
Zna kryteria podziału energii na odnawialną i nieodnawialną oraz konwencjonalną i niekonwencjonalną, zna zasady konwersji energii z różnych źródeł, zna zasoby energetyczne świata
Weryfikacja: Egzamin końcowy
Powiązane efekty kierunkowe: E1_W10, E1_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Efekt EW2
Ma wiedzę na temat perspektyw rozwoju poszczególnych dziedzin energetyki oraz nowoczesnych technologii energetycznych
Weryfikacja: Egzamin końcowy
Powiązane efekty kierunkowe: E1_W10, E1_W14, E1_W25, E1_W27
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W05, T1A_W05
Efekt EW3
Ma podstawową wiedzę dotyczącą zagrożeń energetycznych i środowiskowych związanych z wykorzystaniem i rozwojem różnych źródeł energii, w tym energetyki jądrowej, OZE i energetyki z wykorzystaniem wodoru
Weryfikacja: Egzamin końcowy
Powiązane efekty kierunkowe: E1_W12, E1_W13, E1_W14, E1_W18, E1_W23, E1_W27
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W05, T1A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt EU1
Umie odróżnić i sklasyfikować podstawowe systemy energetyczne, potrafi uzasadnić ich zastosowanie
Weryfikacja: Egzamin końcowy, praca domowa
Powiązane efekty kierunkowe: E1_U01, E1_U28
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U09, T1A_U16
Efekt EU2
Potrafi przedstawić opracowanie na temat różnych źródeł energii w formie prezentacji
Weryfikacja: Praca domowa
Powiązane efekty kierunkowe: E1_U01, E1_U03, E1_U07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U06
Efekt EU3
Potrafi zdobyć i przedstawić bieżące dane dotyczące wybranego rodzaju energii i jego perspektywy rozwoju, korzystając z dostępnej literatury i Internetu
Weryfikacja: Egzamin końcowy, praca domowa
Powiązane efekty kierunkowe: E1_U01, E1_U05, E1_U07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05, T1A_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt EK1
Potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki środowiskowe, energetyczne i społeczne stosowania różnych technologii energetycznych
Weryfikacja: Egzamin końcowy, praca domowa
Powiązane efekty kierunkowe: E1_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02