- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie jakością
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Bolesław Szomański
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- wspólna
- Kod przedmiotu:
- ZAJAK
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- godziny kontaktowe 30h zapoznanie się ze wskazaną literaturą 20godzin czas poza uczelnią na przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 10 godzin razem 60 godzin = 2 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- godziny kontaktowe 30h razem 30pkt ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- zapoznanie się ze wskazaną literaturą 20 godzin czas poza uczelnią na prezygotowanie do zaliczenia przedmiotu 10 godzin razem 30 godzin = 1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Słowa kluczowe (prerekwizyty):
system, proces, model, zarządzanie, zintegrowane systemy zarządzania, odpowiedzialny biznes, Unia Europejska, polityka jakości, zarządzanie jakością, polityka środowiskowa, zarządzanie środowiskowe wg ISO 14001, polityka bezpieczeństwa, zarządzanie bezpieczeństwem pracy wg PN N 18001, jakość, ISO/IEC, normy serii ISO 9000, audit, wyrób, dostawca, klient, informacje, oprogramowanie, system informatyczny, EFQM-model doskonałości, TQM, techniki doskonalenia jakości
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Przedstawienie idei oraz znaczenia kompleksowego zarządzania jakością TQM w świetle wymagań Unii Europejskiej. Prezentacja międzynarodowych standardów dotyczących zarządzania jakością, środowiskiem, bezpieczeństwem pracy, systemów informatycznych i innych. Przedstawienie metodyki integracji standardowych systemów zarządzania. Prezentacja wybranych modeli i technik doskonalenia jakości
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD
1. Wymagania rynku europejskiego.
2. Europejski system oceny zgodności.
3. Od kontroli jakości do kompleksowego zarządzania jakością - TQM.
4. Zarządzanie jakością wg ISO 9000.
5. Wymagania systemu zarządzania jakości wg ISO 9001:2000.
6. Zarządzanie środowiskowe.
7. Wymagania systemu zarządzania środowiskowego wg ISO 14001.
8. Zarządzanie środowiskowe wg PN N 18 001.
9. Standardy odpowiedzialności społecznej.
10. Standardy dotyczące systemów informatycznych - ISO 17 799.
11. Zastosowanie e- technik w systemach zarządzania.
12. Praktyczne przykłady standardowych systemów zarządzania.
13. Modele doskonałości.
14. Kompleksowe zarządzanie jakością (Total Quality Management).
15. Procesy i techniki ciągłego doskonalenia.
- Metody oceny:
- Egzamin oraz krótkie zadania projektowe na zajęciach wykładowych a także znajdowanie praktycznych problemów jakościowych w oparciu o analizę stron internetowych.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Praca zbiorowa pod redakcją Jana Bagińskiego, Menedżer jakości, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2000
2. Praca zbiorowa pod redakcją naukową Tadeusza Wawaka, Zmieniające się przedsiębiorstwo w zmieniającej się politycznie Europie, tom 2, Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1999.
3. Praca zbiorowa pod redakcją naukową Tadeusza Wawaka, Zmieniające się przedsiębiorstwo w zmieniającej się politycznie Europie, tom 3, Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2000.
4. Kreier E., Łuczak J., ISO 9000 Łatwy i skuteczny sposób uzyskania certyfikatu jakości, tom 1 i 2, Wydawnictwo Forum Sp. z o.o., Poznań 2001.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ZAIAK_W01
- Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu ewolucji w podejściu do problematyki jakości, prekursorów i założenia koncepcji TQM (Total Quality Management), modeli doskonałości organizacji, problematyki normalizacji, certyfikacji i integracji systemów zarządzania, normalizacji, certyfikacja i integracja systemów zarządzania jakością, ochroną środowiska, bezpieczeństwem pracy i bezpieczeństwem informacji, Metod i narzędzi doskonalenia jakości. Koszty jakości. Wybrane branżowe systemy i standardy zarządzania jakością
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ZAIAK_U01
- potrafi posługiwać się zasadami i instrumentami zarządzania jakością i wykorzystywania współczesnych technik informacyjno-komunikacyjnych w zarządzaniu
Weryfikacja: Egzamin krótkie ćwiczenia na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U22
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U03
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ZAIAK_K01
- Zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów ekonomicznych i zarządzania, które doprowadziły do poważnych strat finansowych i społecznych
Weryfikacja: Egzamin krótkie ćwiczenia poszukiwania w internecie nowych problemów jakościowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K03