Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie jakością
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Bolesław Szomański
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
wspólna
Kod przedmiotu:
ZAJAK
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
godziny kontaktowe 30h zapoznanie się ze wskazaną literaturą 20godzin czas poza uczelnią na przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 10 godzin razem 60 godzin = 2 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
godziny kontaktowe 30h razem 30pkt ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
zapoznanie się ze wskazaną literaturą 20 godzin czas poza uczelnią na prezygotowanie do zaliczenia przedmiotu 10 godzin razem 30 godzin = 1 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Słowa kluczowe (prerekwizyty): system, proces, model, zarządzanie, zintegrowane systemy zarządzania, odpowiedzialny biznes, Unia Europejska, polityka jakości, zarządzanie jakością, polityka środowiskowa, zarządzanie środowiskowe wg ISO 14001, polityka bezpieczeństwa, zarządzanie bezpieczeństwem pracy wg PN N 18001, jakość, ISO/IEC, normy serii ISO 9000, audit, wyrób, dostawca, klient, informacje, oprogramowanie, system informatyczny, EFQM-model doskonałości, TQM, techniki doskonalenia jakości
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Przedstawienie idei oraz znaczenia kompleksowego zarządzania jakością TQM w świetle wymagań Unii Europejskiej. Prezentacja międzynarodowych standardów dotyczących zarządzania jakością, środowiskiem, bezpieczeństwem pracy, systemów informatycznych i innych. Przedstawienie metodyki integracji standardowych systemów zarządzania. Prezentacja wybranych modeli i technik doskonalenia jakości
Treści kształcenia:
WYKŁAD 1. Wymagania rynku europejskiego. 2. Europejski system oceny zgodności. 3. Od kontroli jakości do kompleksowego zarządzania jakością - TQM. 4. Zarządzanie jakością wg ISO 9000. 5. Wymagania systemu zarządzania jakości wg ISO 9001:2000. 6. Zarządzanie środowiskowe. 7. Wymagania systemu zarządzania środowiskowego wg ISO 14001. 8. Zarządzanie środowiskowe wg PN N 18 001. 9. Standardy odpowiedzialności społecznej. 10. Standardy dotyczące systemów informatycznych - ISO 17 799. 11. Zastosowanie e- technik w systemach zarządzania. 12. Praktyczne przykłady standardowych systemów zarządzania. 13. Modele doskonałości. 14. Kompleksowe zarządzanie jakością (Total Quality Management). 15. Procesy i techniki ciągłego doskonalenia.
Metody oceny:
Egzamin oraz krótkie zadania projektowe na zajęciach wykładowych a także znajdowanie praktycznych problemów jakościowych w oparciu o analizę stron internetowych.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Praca zbiorowa pod redakcją Jana Bagińskiego, Menedżer jakości, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2000 2. Praca zbiorowa pod redakcją naukową Tadeusza Wawaka, Zmieniające się przedsiębiorstwo w zmieniającej się politycznie Europie, tom 2, Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1999. 3. Praca zbiorowa pod redakcją naukową Tadeusza Wawaka, Zmieniające się przedsiębiorstwo w zmieniającej się politycznie Europie, tom 3, Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2000. 4. Kreier E., Łuczak J., ISO 9000 Łatwy i skuteczny sposób uzyskania certyfikatu jakości, tom 1 i 2, Wydawnictwo Forum Sp. z o.o., Poznań 2001.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ZAIAK_W01
Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu ewolucji w podejściu do problematyki jakości, prekursorów i założenia koncepcji TQM (Total Quality Management), modeli doskonałości organizacji, problematyki normalizacji, certyfikacji i integracji systemów zarządzania, normalizacji, certyfikacja i integracja systemów zarządzania jakością, ochroną środowiska, bezpieczeństwem pracy i bezpieczeństwem informacji, Metod i narzędzi doskonalenia jakości. Koszty jakości. Wybrane branżowe systemy i standardy zarządzania jakością
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ZAIAK_U01
potrafi posługiwać się zasadami i instrumentami zarządzania jakością i wykorzystywania współczesnych technik informacyjno-komunikacyjnych w zarządzaniu
Weryfikacja: Egzamin krótkie ćwiczenia na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U22
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U03

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ZAIAK_K01
Zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów ekonomicznych i zarządzania, które doprowadziły do poważnych strat finansowych i społecznych
Weryfikacja: Egzamin krótkie ćwiczenia poszukiwania w internecie nowych problemów jakościowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K03