Nazwa przedmiotu:
Badania marketingowe
Koordynator przedmiotu:
Dr Maria Gasińska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
wspólna
Kod przedmiotu:
BAMAR
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Zajęcia - 15 h, praca własna studenta: teoretyczne przygotowanie do opracowania projektu badania marketingowego - 20 h, opracowanie projektu badania marketingowego - 25 h. Razem 60 h - 2 ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
15 h. - 0,5
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
45 h. -1,5
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Słowa kluczowe (prerekwizyty):Podstawy marketingu rynek i jego typy; przedsiębiorstwo; zarządzanie przedsiębiorstwem; funkcje przedsiębiorstwa; analiza SWOT; analizy portfelowe; konkurencja i jej rodzaje konkurencji; analiza strategiczna firmy; pozycja konkurencyjna; badanie rynkowe; marketing; orientacja marketingowa; zasady i funkcje marketingu; konsumenci i nabywcy; produkt, cena, dystrybucja i promocja jako kompozycja instrumentow marketingowych (marketing-mix); system informacji marketingowej; badanie marketingowe; kwestionariusz; ankieta; hipoteza badawcza; grupa docelowa; badanie pierwotne; badanie wtórne; firmy badawcze; wywiadownie gospodarcze; biznes plan; plan marketingowy
Limit liczby studentów:
według liczebności grupy studenckiej
Cel przedmiotu:
Opanowanie podstawowych metod i praktycznych sposobów postępowania badawczego mającego na celu wykonanie rozpoznania rynkowego lub badania marketingowego. Pozyskane umiejętności pozwolą uczestniczyć w całym cyklu badawczym lub rozumieć jego istotę i potrzebę w przypadku wykonawstwa zewnętrznego.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia 1. SIM, przesłanki prowadzenia i funkcje badań marketinfowych. Badania marketingowe dla potrzeb planu marketingowego i biznes planu. 2. Badania marketingowe a badania rynku. Pojęcie i klasyfikacja badań marketingowych. 3. Projektowanie badania marketingowego. Etapy badania marketingowego a własny projekt badania. 4. Wybór metody i techniki badania. Dobór próby do badania bezpośredniego. 5. Dobór i opracownie narzędzia badawczego. Kwestionariusz. Badanie pilotażowe. 6. Organizacja pomiaru w badaniu marketingowym. 7. Analiza wyników badania. 8. Raport z badania marketingowego. 9. Rynek badań marketingowych. Etyczne aspekty badań marketingowych 10. Praca zaliczeniowa (własny projekt badania marketingowego).
Metody oceny:
Opracowanie i prezentacja własnego projektu badania marketingowego.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. K. Mazurek-Łopacińska (red.): Badania Marketingowe. Teoria i praktyka, PWN 2005 2. Gilbert A. Churchill, Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne: PWN 2002 3. S. Kaczmarczyk: Badania marketingowe, metody i techniki. PWE, Warszawa 2002 4. E. Duliniec: Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem. PWN 1997 5. Z. Kędzior, K. Karcz: Badania marketingowe w praktyce. PWE 2001 6. A.M. Nikodemska-Wołowik, Jakościowe badania marketingowe, PWN 1999 4. S. Mynarski: Metody badań marketingowych. PWN 1990 5. J. S. Schroeder: Badania marketingowe rynków zagranicznych. Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, 1996
Witryna www przedmiotu:
xxxx
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt BAMAR
Ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu organizacji badania marketingowego oraz kryteriów podziału i specyfiki poszczegolnych typów badań.
Weryfikacja: Opracowanie i prezentacja projektu badania marketingowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_W14
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt BAMAR
Potrafi opracować i zaprezentować własny projekt badania marketingowego
Weryfikacja: Opracowanie (opis - word) i prezentacja (Power Point)
Powiązane efekty kierunkowe: k_U03, K_U22
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U05, S1A_U03

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt BAMAR
Potrafi skutecznie realizować projekty programistyczno-wdrożeniowe z zakresu badań marketingowych
Weryfikacja: Opracowanie i prezentacja projektu badania narketingowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K05, S1A_K06
Efekt Wpisz opis
Potrafi publicznie zaprezentować wyniki własnej pracy i uczestniczyć w publicznej dyskusji nad prezentacją innych studentów
Weryfikacja: Prezentacja własnego projektu badania marketingowego, uczestniczenie w dyskusji nad prezentowanymi projektami
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06, K_K08
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02, S1A_K05