Nazwa przedmiotu:
Prognozowanie i symulacja w przedsiębiorstwie
Koordynator przedmiotu:
dr hab.inż. A. Ławrynowicz, prof. nadzw. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
p17
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
godziny kontaktowe: 15 h wykład, 15 h ćwiczenia, zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10h, po wybranych zajęciach samodzielne rozwiązywanie problemów 20 h, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 20h. Razem 80h = 3 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
godziny kontaktowe: 15h wykład, 15 h ćwiczenia, Razem 30h = 1 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
podstawy statystyki
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Opanowanie podstawowych metod prognozowania i symulacji. Zapoznanie się z prognozowaniem i symulacją przy pomocy tradycyjnych metod i nowszych sztucznej inteligencji. Praktyczne wykorzystanie prezentowanych metod na podstawie zróżnicowanych przykładów.
Treści kształcenia:
Wykład. Wprowadzenie do prognozowania. Klasyfikacja prognoz. Klasyczna dekompozycja szeregu czasowego na trend, wahania sezonowe i czynniki losowe, modele addytywne i multiplikatywne. Metoda delficka. Zastosowanie sztucznych sieci neuronowych w prognozowaniu. Tradycyjne modelowanie symulacyjne. Symulacje z zastosowaniem algorytmów genetycznych. Hybrydowe metody symulacji. Ćwiczenia. Prognozowanie z wykorzystaniem modelu jednorównaniowego (model statyczny, koncepcja modeli zgodnych). Prognozowanie na podstawie modelu wielorównaniowego (prostego, rekurencyjnego, o równaniach współzależnych, model wektorowej autoregresji). Wyznaczanie i analiza trendów. Prognozowanie sprzedaży. Prognozowanie kosztów. Prognozowanie cen z zastosowaniem sztucznej sieci neuronowej. Symulacyjne wyznaczanie terminów realizacji procesów z zastosowaniem algorytmów genetycznych.
Metody oceny:
forma pisemna
Egzamin:
nie
Literatura:
M. Cielak (red.). Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2005; A. Snarska. Statystyka. Ekonometria. Prognozowanie. Ćwiczenia z Excelem. Wydawnictwo Placet. Warszawa 2005. D. Rutkowska, M. Piliński, L. Rutkowski, Sieci neuronowe, algorytmy genetyczne i systemy rozmyte. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Łódź 1999. D.E. Goldberg, Algorytmy genetyczne i ich zastosowania. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2003.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt T2A_W05
K_W04 Ma elementarną wiedzę w zakresie systemów prognozowania i symulacji w przedsiębiorstwie, obszarów prognozowania w przedsiębiorstwie, procesów prognozowania wielkości sprzedaży. Dane statystyczne, modeli szeregów czasowych ze stałym poziomem zmiennej prognozowanej, modeli szeregów czasowych z trendem, modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi i cyklicznymi, modeli dla procesów niestacjonarnych, modeli ekonometrycznych, jakościowych modeli prognozowania, zastosowania sieci neuronowych w prognozowaniu, hybrydowe i kombinowane metody prognozowania, modelowania i symulacji: symulacja dyskretna, ciągła, agendowa i hybrydowa, metod modelowania procesów dyskretnych i ciąg³ych, metod symulacji procesów dyskretnych, metod DOE (Design of Experiment), komputerowego wspomaganie prognozowania i symulacji.
Weryfikacja: Forma pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt T2A_U01
K_U02 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie. Wpisz opis
Weryfikacja: Forma pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt T2A_K01Wpisz opis
WpK_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie isz opis
Weryfikacja: Forma pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: