- Nazwa przedmiotu:
- Prognozowanie i symulacja w przedsiębiorstwie
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab.inż. A. Ławrynowicz, prof. nadzw. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- p17
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- godziny kontaktowe: 15 h wykład, 15 h ćwiczenia, zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10h, po wybranych zajęciach samodzielne rozwiązywanie problemów 20 h, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 20h. Razem 80h = 3 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- godziny kontaktowe: 15h wykład, 15 h ćwiczenia, Razem 30h = 1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- podstawy statystyki
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Opanowanie podstawowych metod prognozowania i symulacji. Zapoznanie się z prognozowaniem i symulacją przy pomocy tradycyjnych metod i nowszych sztucznej inteligencji. Praktyczne wykorzystanie prezentowanych metod na podstawie zróżnicowanych przykładów.
- Treści kształcenia:
- Wykład. Wprowadzenie do prognozowania. Klasyfikacja prognoz. Klasyczna dekompozycja szeregu czasowego na trend, wahania sezonowe i czynniki losowe, modele addytywne i multiplikatywne. Metoda delficka. Zastosowanie sztucznych sieci neuronowych w prognozowaniu. Tradycyjne modelowanie symulacyjne. Symulacje z zastosowaniem algorytmów genetycznych. Hybrydowe metody symulacji. Ćwiczenia. Prognozowanie z wykorzystaniem modelu jednorównaniowego (model statyczny, koncepcja modeli zgodnych). Prognozowanie na podstawie modelu wielorównaniowego (prostego, rekurencyjnego, o równaniach współzależnych, model wektorowej autoregresji). Wyznaczanie i analiza trendów. Prognozowanie sprzedaży. Prognozowanie kosztów. Prognozowanie cen z zastosowaniem sztucznej sieci neuronowej. Symulacyjne wyznaczanie terminów realizacji procesów z zastosowaniem algorytmów genetycznych.
- Metody oceny:
- forma pisemna
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- M. Cielak (red.). Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2005; A. Snarska. Statystyka. Ekonometria. Prognozowanie. Ćwiczenia z Excelem. Wydawnictwo Placet. Warszawa 2005. D. Rutkowska, M. Piliński, L. Rutkowski, Sieci neuronowe, algorytmy genetyczne i systemy rozmyte. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Łódź 1999. D.E. Goldberg, Algorytmy genetyczne i ich zastosowania. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2003.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt T2A_W05
- K_W04 Ma elementarną wiedzę w zakresie systemów prognozowania i symulacji w przedsiębiorstwie, obszarów prognozowania w przedsiębiorstwie, procesów prognozowania wielkości sprzedaży. Dane statystyczne, modeli szeregów czasowych ze stałym poziomem zmiennej prognozowanej, modeli szeregów czasowych z trendem, modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi i cyklicznymi, modeli dla procesów niestacjonarnych, modeli ekonometrycznych, jakościowych modeli prognozowania, zastosowania sieci neuronowych w prognozowaniu, hybrydowe i kombinowane metody prognozowania, modelowania i symulacji: symulacja dyskretna, ciągła, agendowa i hybrydowa, metod modelowania procesów dyskretnych i ciąg³ych, metod symulacji procesów dyskretnych, metod DOE (Design of Experiment), komputerowego wspomaganie prognozowania i symulacji.
Weryfikacja: Forma pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt T2A_U01
- K_U02 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie. Wpisz opis
Weryfikacja: Forma pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt T2A_K01Wpisz opis
- WpK_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie isz opis
Weryfikacja: Forma pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: