- Nazwa przedmiotu:
- Teoria systemów
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Tadeusz Krupa
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- TESYS
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30h (wykład) + 10h (studia literaturowe) + 18h (rozwiązywanie zadań) + 1h (konsultacje) = 59h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS:
30h (wykład) + 1h (konsultacje) = 31
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 ECTS:
18h (rozwiązywanie zadań)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Prerekwizyty: podstawy logiki matematycznej, podstawy teorii grafów, umiejętność wykorzystania arkusza kalkulacyjnego w prostych zadaniach symulacyjnych.
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby student:
1) posiadał wiedzę o podstawowych pojęciach i metodach teorii systemów, użyteczną w modelowaniu i symulacji procesów biznesowych, a w szczególności procesów produkcyjnych i procesów zarządzania;
2) potrafił przeprowadzić specyfikację podstawowych zasobów, procesów i zadań organizacji w ujęciu systemowym;
3) potrafił zbudować modele symulacyjne zasobów w ujęciu semiotycznym;
4) potrafił zbudować modele symulacyjne procesów organizacji wykorzystując aparat teoretyczny sieci Petri'ego, sieci zdarzeń, blokowych schematów równoległych (BSR) oraz t-sieci;
5) potrafił zbudować płaskie oraz hierarchiczne modele problemów decyzyjnych na potrzeby zarzadzania projektami w systemach organizacyjnych zorientowanych zadaniowo;
6) potrafił interpretować realia fizyczne systemów organizacyjuno-technicznych (zasobów, procesów i zadań) za pomocą różnych teoretycznych języków modelowania systemowego (inwariantów) - w formułowaniu i rozwiązywaniu problemów decyzyjnych.
- Treści kształcenia:
- Wykład 1.
Sprawy organizacyjne (platforma eLecturer), struktura przedmiotu (wykład). Podstawowa terminologia. Przykłady zagadnień z zakresu teorii i inżynierii systemów.
Wykład 2.
Zasoby i cechy zasobów: definicja zasobu, zasoby - interpretacja fizyczna i abstrakcyjna, struktura zasobu, operacje strukturalne, przykłady zasobów, związki strukturalne, zasób w ujęciu semiotycznym, zasób jako znak semiotyczny, związki transformacyjno – informacyjne.
Wykład 3.
Operacje transformujące, zbiorowości zasobów, proces przetwarzania zasobów, proces i łańcuch logistyczny zasobów, cechy zasobów, strukturalizacja cech zasobów, identyfikacja cech zasobu, przestrzeń wartości cech zasobu, aprioryczne i aposterioryczne kolizje wartości cech.
Wykład 4.
Interpretacja funkcjonalno-strukturalna zasobów. Dynamika stanów zasobu. Funkcjonowanie zasobu w przestrzeni wartości cech. Operacje systemowe sumowania i kosumowania cech zasobów.
Wykład 5.
Synteza zasobu, dekompozycja zasobu, obiekt interpretowany jako zasób, system interpretowany jako zasób. Grafowy model stanów obiektu. Iloczyn grafów. Aprioryczne i aposterioryczne kolizje niejednoznaczności stanów kanałów obiektu.
Wykład 6.
Automatowy model funkcjonowania obiektu. Funkcje pamięci i funkcje wyjścia automatu skonczonego. Hiperszescian pamięci automatu. Synteza funkcji i pamięci automatu skonczonego.
Wykład 7.
Teoria charakteryzacji. Model funkcjonowania Ksia. Figury zabronione klasy QA i QB. Rozszczepienia wierzchołków modelu fukcjonowania. Alternatywno-koniunkcyjna postać funkcji logicznej. Diagram Hasse modelu struktury Ksib funkcji logicznej.
Wykład 8.
Teoria zdarzeń. Algebra zdarzeń, zdarzenia szeregowe, alternatywne, cykliczne i współbieżne. Wyrażenia regularne i sieci zdarzeń. Wprowadzenie do sterowania sytuacyjnego. Pamięć systemu sterowania sytuacyjnego. Reaktory technologiczne produkcji ciągłej.
Wykład 9.
Sieci Petri’ego. Elementy budowy sieci Petrie’go. Stany sieci Petri’ego, graf znakowań osiągalnych i kolorowana sieć Petri’ego. Symulacja zdarzen na sieci Petri'ego. Sieci Petri'ego znakowane czasem.
Wykład 10. Przekształcenia równoważne sieci zdarzen i sieci Petri'ego. Sieć Petri’ego za
pisana w postaci równoważnej sieci zdarzeń. Modelowanie stanów pamięci systemów sterowania sytuacyjnego za pomocą grafu stanów znakowan osiągalnych.
Wykład 11.
Produkty, zadania produkcyjne, technologie i procesy logistyczne zapisane w modelach funkcji algebry logiki systemów produkcyjnych. Transformatory alternatywntych technologii.
Wykład 12.
Sieci transformujące (t-sieci). Elementy budowy t-sieci. Procesy i produkty w t-sieci. T-sieć zapisana w postaci równoważnej kolorowanej sieci Petri’ego. Strategie produkcyjne w t-sieciach. Zagadnienie ciągłości działania t-sieci.
Wykład 13.
Sterowanie zadaniami: zadanie produkcyjne, charakterystyki kosztowe i funkcjonalne, scenariusz zadania produkcyjnego, wirtualny system produkcyjny, struktura zadań produkcyjnych, produkt i jego odmiany, przykład technologii wytwarzania, system realizacji zadań, projektowanie zadań produkcyjnych, zadania kooperacyjne, wewnętrzne i finalne, planowanie i sterowanie realizacją zadań produkcyjnych.
Wykład 14.
Metoda AIDA. Obszary decyzyjne, wagi istotności obszarów i decyzji. Naprężenia obszarów decyzyjnych, drzewo decyzji, dekompozycja drzewa decyzji. Min-max szacowanie wag rozwiązań. Dekompozycja drzewa decyzji z naprężeniami.
Wykład 15.
Wielowarstwowe (hierarchiczne) i sieciowe problemy decyzyjne. Strategie podejmowania decyzji w systemach rozproszonych. Strukturalno-funkcjonalny model zarzadzania strumieniem projektów.
- Metody oceny:
- 1. Ocena formatywna: ocena poprawności rozumienia modeli teoretycznych prezentowanych podczas wykładu prowadzona poprzez interaktywny udział słuchaczy w rozwiązywaniu przykładowych zadań ilustrujących modele teoretyczne - co najmniej dwa przykłady zadań w trakcie wykładu sprawdzających stopień realizacji celu przedmiotu przewidzianego na dany wykład.
2. Ocena sumatywna:
a) Uzyskiwana podczas egzaminu poprzez samodzielne rozwiązanie trzech losowo wybranych zadań ilustrujących trzy z sześciu różnych celów przedmiotu;
b) zadania oceniane są w skali 0-2; warunkiem otrzymania pozytywnej oceny egzaminacyjnej jest uzyskanie min. 2,5 pkt;
c) oceny ustalane są następująco: 0-2pkt ocena 2; 2,5-3pkt ocena 3; 3,5pkt ocena 3,5; 4-4,5 ocena 4; 5pkt ocena 4,5; 5,5-6 ocena 5.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Krupa T. - Hierarchiczny model procesów podejmowania decyzji z wielopoziomowymi ograniczeniami i sprzecznościami – rozważania i propozycje [w] Wiedza w gospodarce i gospodarka oparta na wiedzy. Zarządzanie w gospodarce opartej na wiedzy. Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010, s. 149-159.
[2] Krupa T. – Transforming nets [w] Foundation of Management - International Journal. Warsaw University of Technology, Vol. 2, No. 1, 2009, s. 21-40.
[3] Krupa T. - Events Processes [w] Foundation of Management - International Journal. Warsaw University of Technology, Vol. 2, No. 2, 2009, s. 143-158.
[4] Krupa T. - Zdarzenia i procesy - elementy teorii [w] Ergonomia - technika i technologia – zarządzanie (red. M. Fertsch). Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2009, s. 261-276.
[5] Krupa T. - Modelowanie procesów dyskretnych w aksjomatyce teorii charakteryzacji Gorbatov'a. Wybrane zagadnienia informatyki gospodarczej ( red. T. Krupa), Wyd. Oficyna Wydawnicza PTZP, Warszawa 2009, s. 141-178.
[6] Krupa T. - Elementy organizacji. Zasoby i zadania. WNT, Warszawa, 2006.
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.electurer.edu.pl/pw-wz/course/view.php?id=64
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt TESYS_W01
- posiada wiedzę o podstawowych pojęciach teorii systemów, użyteczną w modelowaniu i symulacji biznesowych procesów zarządzania
Weryfikacja: 1) w trakcie interaktywnych zajęć sprawdzających percepcję i zrozumienie prezentowanego materiału na podstawie udziału studentów w rozwiązywaniu zadań; 2) na podstawie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W08
- Efekt TESYS_W02
- posiada wiedzę o podstawowych metodach teorii systemów, użyteczną w modelowaniu i symulacji procesów produkcyjnych
Weryfikacja: 1) w trakcie interaktywnych zajęć sprawdzających percepcję i zrozumienie prezentowanego materiału na podstawie udziału studentów w rozwiązywaniu zadań; 2) na podstawie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W18
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W06, S2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt TESYS_U01
- potrafi przeprowadzić specyfikację podstawowych zasobów, procesów i zadań organizacji w ujęciu systemowym stanowiącą element założeń logicznych projektu zmian planowanych w organizacji
Weryfikacja: 1) w trakcie interaktywnie prowadzonych zajęć wykładowych sprawdzających percepcję i zrozumienie prezentowanego materiału na podstawie udziału studentów w rozwiązywaniu przykładów; 2) na podstawie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U08
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02
- Efekt TESYS_U02
- potrafił zbudować modele symulacyjne zasobów i procesów organizacji wykorzystując aparat teoretyczny sieci Petri'ego, sieci zdarzeń, blokowych schematów równoległych (BSR) oraz t-sieci – konieczne dla weryfikacji poprawności systemu zarządzania lub sterowania zasobami i procesami organizacji
Weryfikacja: 1) w trakcie interaktywnie prowadzonych zajęć wykładowych sprawdzających percepcję i zrozumienie prezentowanego materiału na podstawie udziału studentów w rozwiązywaniu przykładów; 2) na podstawie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U22
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U03, S2A_U06
- Efekt TESYS_U03
- potrafił zbudować płaskie (operacyjne) oraz hierarchiczne (taktyczne i strategiczne) modele problemów decyzyjnych na potrzeby zarządzania organizacją, a w szczególności na potrzeby zarządzania projektami w systemach organizacyjnych zorientowanych procesowo lub zadaniowo
Weryfikacja: 1) w trakcie interaktywnie prowadzonych zajęć wykładowych sprawdzających percepcję i zrozumienie prezentowanego materiału na podstawie udziału studentów w rozwiązywaniu przykładów; 2) na podstawie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U34
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt TESYS_K01
- rozumie i potrafi interpretować realia strukturalne organizacji (zasoby i zadania) w kategoriach związków z zagadnieniami jakości, ergonomii i ochrony środowiska, dla zapewnienia ciągłości działania procesów biznesowych organizacji (produkcja, usługi, sprzedaż)
Weryfikacja: w trakcie oceny poprawności interpretacji modeli teoretycznych prezentowanych podczas wykładu prowadzonego z interaktywnym udziałem słuchaczy w rozwiązywaniu zadań ilustrujących modele teoretyczne zagadnień strukturalnych organizacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K06
- Efekt TESYS_K02
- rozumie i potrafi interpretować realia funkcjonalne organizacji (procesy i metody podejmowania decyzji) w kategoriach związków z zagadnieniami niezawodności i bezpieczeństwa dla zapewnienia ciągłości działania procesów biznesowych organizacji (produkcja, usługi, sprzedaż)
Weryfikacja: w trakcie oceny poprawności interpretacji modeli teoretycznych prezentowanych podczas wykładu prowadzonego z interaktywnym udziałem słuchaczy w rozwiązywaniu zadań ilustrujących modele teoretyczne zagadnień funkcjonalnych organizacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K06