Nazwa przedmiotu:
Teoria systemów
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Tadeusz Krupa
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
TESYS
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
30h (wykład) + 10h (studia literaturowe) + 18h (rozwiązywanie zadań) + 1h (konsultacje) = 59h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS: 30h (wykład) + 1h (konsultacje) = 31
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1 ECTS: 18h (rozwiązywanie zadań)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Prerekwizyty: podstawy logiki matematycznej, podstawy teorii grafów, umiejętność wykorzystania arkusza kalkulacyjnego w prostych zadaniach symulacyjnych.
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby student: 1) posiadał wiedzę o podstawowych pojęciach i metodach teorii systemów, użyteczną w modelowaniu i symulacji procesów biznesowych, a w szczególności procesów produkcyjnych i procesów zarządzania; 2) potrafił przeprowadzić specyfikację podstawowych zasobów, procesów i zadań organizacji w ujęciu systemowym; 3) potrafił zbudować modele symulacyjne zasobów w ujęciu semiotycznym; 4) potrafił zbudować modele symulacyjne procesów organizacji wykorzystując aparat teoretyczny sieci Petri'ego, sieci zdarzeń, blokowych schematów równoległych (BSR) oraz t-sieci; 5) potrafił zbudować płaskie oraz hierarchiczne modele problemów decyzyjnych na potrzeby zarzadzania projektami w systemach organizacyjnych zorientowanych zadaniowo; 6) potrafił interpretować realia fizyczne systemów organizacyjuno-technicznych (zasobów, procesów i zadań) za pomocą różnych teoretycznych języków modelowania systemowego (inwariantów) - w formułowaniu i rozwiązywaniu problemów decyzyjnych.
Treści kształcenia:
Wykład 1. Sprawy organizacyjne (platforma eLecturer), struktura przedmiotu (wykład). Podstawowa terminologia. Przykłady zagadnień z zakresu teorii i inżynierii systemów. Wykład 2. Zasoby i cechy zasobów: definicja zasobu, zasoby - interpretacja fizyczna i abstrakcyjna, struktura zasobu, operacje strukturalne, przykłady zasobów, związki strukturalne, zasób w ujęciu semiotycznym, zasób jako znak semiotyczny, związki transformacyjno – informacyjne. Wykład 3. Operacje transformujące, zbiorowości zasobów, proces przetwarzania zasobów, proces i łańcuch logistyczny zasobów, cechy zasobów, strukturalizacja cech zasobów, identyfikacja cech zasobu, przestrzeń wartości cech zasobu, aprioryczne i aposterioryczne kolizje wartości cech. Wykład 4. Interpretacja funkcjonalno-strukturalna zasobów. Dynamika stanów zasobu. Funkcjonowanie zasobu w przestrzeni wartości cech. Operacje systemowe sumowania i kosumowania cech zasobów. Wykład 5. Synteza zasobu, dekompozycja zasobu, obiekt interpretowany jako zasób, system interpretowany jako zasób. Grafowy model stanów obiektu. Iloczyn grafów. Aprioryczne i aposterioryczne kolizje niejednoznaczności stanów kanałów obiektu. Wykład 6. Automatowy model funkcjonowania obiektu. Funkcje pamięci i funkcje wyjścia automatu skonczonego. Hiperszescian pamięci automatu. Synteza funkcji i pamięci automatu skonczonego. Wykład 7. Teoria charakteryzacji. Model funkcjonowania Ksia. Figury zabronione klasy QA i QB. Rozszczepienia wierzchołków modelu fukcjonowania. Alternatywno-koniunkcyjna postać funkcji logicznej. Diagram Hasse modelu struktury Ksib funkcji logicznej. Wykład 8. Teoria zdarzeń. Algebra zdarzeń, zdarzenia szeregowe, alternatywne, cykliczne i współbieżne. Wyrażenia regularne i sieci zdarzeń. Wprowadzenie do sterowania sytuacyjnego. Pamięć systemu sterowania sytuacyjnego. Reaktory technologiczne produkcji ciągłej. Wykład 9. Sieci Petri’ego. Elementy budowy sieci Petrie’go. Stany sieci Petri’ego, graf znakowań osiągalnych i kolorowana sieć Petri’ego. Symulacja zdarzen na sieci Petri'ego. Sieci Petri'ego znakowane czasem. Wykład 10. Przekształcenia równoważne sieci zdarzen i sieci Petri'ego. Sieć Petri’ego za pisana w postaci równoważnej sieci zdarzeń. Modelowanie stanów pamięci systemów sterowania sytuacyjnego za pomocą grafu stanów znakowan osiągalnych. Wykład 11. Produkty, zadania produkcyjne, technologie i procesy logistyczne zapisane w modelach funkcji algebry logiki systemów produkcyjnych. Transformatory alternatywntych technologii. Wykład 12. Sieci transformujące (t-sieci). Elementy budowy t-sieci. Procesy i produkty w t-sieci. T-sieć zapisana w postaci równoważnej kolorowanej sieci Petri’ego. Strategie produkcyjne w t-sieciach. Zagadnienie ciągłości działania t-sieci. Wykład 13. Sterowanie zadaniami: zadanie produkcyjne, charakterystyki kosztowe i funkcjonalne, scenariusz zadania produkcyjnego, wirtualny system produkcyjny, struktura zadań produkcyjnych, produkt i jego odmiany, przykład technologii wytwarzania, system realizacji zadań, projektowanie zadań produkcyjnych, zadania kooperacyjne, wewnętrzne i finalne, planowanie i sterowanie realizacją zadań produkcyjnych. Wykład 14. Metoda AIDA. Obszary decyzyjne, wagi istotności obszarów i decyzji. Naprężenia obszarów decyzyjnych, drzewo decyzji, dekompozycja drzewa decyzji. Min-max szacowanie wag rozwiązań. Dekompozycja drzewa decyzji z naprężeniami. Wykład 15. Wielowarstwowe (hierarchiczne) i sieciowe problemy decyzyjne. Strategie podejmowania decyzji w systemach rozproszonych. Strukturalno-funkcjonalny model zarzadzania strumieniem projektów.
Metody oceny:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności rozumienia modeli teoretycznych prezentowanych podczas wykładu prowadzona poprzez interaktywny udział słuchaczy w rozwiązywaniu przykładowych zadań ilustrujących modele teoretyczne - co najmniej dwa przykłady zadań w trakcie wykładu sprawdzających stopień realizacji celu przedmiotu przewidzianego na dany wykład. 2. Ocena sumatywna: a) Uzyskiwana podczas egzaminu poprzez samodzielne rozwiązanie trzech losowo wybranych zadań ilustrujących trzy z sześciu różnych celów przedmiotu; b) zadania oceniane są w skali 0-2; warunkiem otrzymania pozytywnej oceny egzaminacyjnej jest uzyskanie min. 2,5 pkt; c) oceny ustalane są następująco: 0-2pkt ocena 2; 2,5-3pkt ocena 3; 3,5pkt ocena 3,5; 4-4,5 ocena 4; 5pkt ocena 4,5; 5,5-6 ocena 5.
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Krupa T. - Hierarchiczny model procesów podejmowania decyzji z wielopoziomowymi ograniczeniami i sprzecznościami – rozważania i propozycje [w] Wiedza w gospodarce i gospodarka oparta na wiedzy. Zarządzanie w gospodarce opartej na wiedzy. Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010, s. 149-159. [2] Krupa T. – Transforming nets [w] Foundation of Management - International Journal. Warsaw University of Technology, Vol. 2, No. 1, 2009, s. 21-40. [3] Krupa T. - Events Processes [w] Foundation of Management - International Journal. Warsaw University of Technology, Vol. 2, No. 2, 2009, s. 143-158. [4] Krupa T. - Zdarzenia i procesy - elementy teorii [w] Ergonomia - technika i technologia – zarządzanie (red. M. Fertsch). Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2009, s. 261-276. [5] Krupa T. - Modelowanie procesów dyskretnych w aksjomatyce teorii charakteryzacji Gorbatov'a. Wybrane zagadnienia informatyki gospodarczej ( red. T. Krupa), Wyd. Oficyna Wydawnicza PTZP, Warszawa 2009, s. 141-178. [6] Krupa T. - Elementy organizacji. Zasoby i zadania. WNT, Warszawa, 2006.
Witryna www przedmiotu:
http://www.electurer.edu.pl/pw-wz/course/view.php?id=64
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt TESYS_W01
posiada wiedzę o podstawowych pojęciach teorii systemów, użyteczną w modelowaniu i symulacji biznesowych procesów zarządzania
Weryfikacja: 1) w trakcie interaktywnych zajęć sprawdzających percepcję i zrozumienie prezentowanego materiału na podstawie udziału studentów w rozwiązywaniu zadań; 2) na podstawie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W08
Efekt TESYS_W02
posiada wiedzę o podstawowych metodach teorii systemów, użyteczną w modelowaniu i symulacji procesów produkcyjnych
Weryfikacja: 1) w trakcie interaktywnych zajęć sprawdzających percepcję i zrozumienie prezentowanego materiału na podstawie udziału studentów w rozwiązywaniu zadań; 2) na podstawie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe: K_W18
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W06, S2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt TESYS_U01
potrafi przeprowadzić specyfikację podstawowych zasobów, procesów i zadań organizacji w ujęciu systemowym stanowiącą element założeń logicznych projektu zmian planowanych w organizacji
Weryfikacja: 1) w trakcie interaktywnie prowadzonych zajęć wykładowych sprawdzających percepcję i zrozumienie prezentowanego materiału na podstawie udziału studentów w rozwiązywaniu przykładów; 2) na podstawie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe: k_U08
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02
Efekt TESYS_U02
potrafił zbudować modele symulacyjne zasobów i procesów organizacji wykorzystując aparat teoretyczny sieci Petri'ego, sieci zdarzeń, blokowych schematów równoległych (BSR) oraz t-sieci – konieczne dla weryfikacji poprawności systemu zarządzania lub sterowania zasobami i procesami organizacji
Weryfikacja: 1) w trakcie interaktywnie prowadzonych zajęć wykładowych sprawdzających percepcję i zrozumienie prezentowanego materiału na podstawie udziału studentów w rozwiązywaniu przykładów; 2) na podstawie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe: k_U22
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U03, S2A_U06
Efekt TESYS_U03
potrafił zbudować płaskie (operacyjne) oraz hierarchiczne (taktyczne i strategiczne) modele problemów decyzyjnych na potrzeby zarządzania organizacją, a w szczególności na potrzeby zarządzania projektami w systemach organizacyjnych zorientowanych procesowo lub zadaniowo
Weryfikacja: 1) w trakcie interaktywnie prowadzonych zajęć wykładowych sprawdzających percepcję i zrozumienie prezentowanego materiału na podstawie udziału studentów w rozwiązywaniu przykładów; 2) na podstawie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe: k_U34
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt TESYS_K01
rozumie i potrafi interpretować realia strukturalne organizacji (zasoby i zadania) w kategoriach związków z zagadnieniami jakości, ergonomii i ochrony środowiska, dla zapewnienia ciągłości działania procesów biznesowych organizacji (produkcja, usługi, sprzedaż)
Weryfikacja: w trakcie oceny poprawności interpretacji modeli teoretycznych prezentowanych podczas wykładu prowadzonego z interaktywnym udziałem słuchaczy w rozwiązywaniu zadań ilustrujących modele teoretyczne zagadnień strukturalnych organizacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K06
Efekt TESYS_K02
rozumie i potrafi interpretować realia funkcjonalne organizacji (procesy i metody podejmowania decyzji) w kategoriach związków z zagadnieniami niezawodności i bezpieczeństwa dla zapewnienia ciągłości działania procesów biznesowych organizacji (produkcja, usługi, sprzedaż)
Weryfikacja: w trakcie oceny poprawności interpretacji modeli teoretycznych prezentowanych podczas wykładu prowadzonego z interaktywnym udziałem słuchaczy w rozwiązywaniu zadań ilustrujących modele teoretyczne zagadnień funkcjonalnych organizacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K06