Nazwa przedmiotu:
Technika sterowania ruchem kolejowym I
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Ireneusz Sitek, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP634
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny wykładu 45 godz. Zapoznanie się ze wskazana literaturą 30 godz. Przygotowanie do egzaminu 11 godz.Konsultacje 1 godz.Egzamin 3 godz. Razem 90 godz. ↔ 3 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Godziny wykładu 45 godz. Konsultacje 1 godz. Egzamin 3 godz. Razem 49 godz. ↔ 2 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład45h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość materiału z przedmiotów: podstawy inżynierii ruchu, sterowanie ruchem kolejowym I i II, elementy i układy srk I i II.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Nabycie prze studenta wiedzy pozwalającej na szczegółową analizę schematów oraz ocenę charakterystyk działania i budowy elementów systemów sterowania ruchem kolejowym: mechanicznych, przekaźnikowych, hybrydowych i mikroprocesorowych. Kształtowanie wymagań i założeń technicznych dla funkcjonalnych systemów srk.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Charakterystyka techniczna mechanicznych (ręcznych i pędniowych) urządzeń srk. Charakterystyka układowa przekaźnikowych systemów o strukturze przebiegowej. Obwody przekaźników sygnałowych, utwierdzających, zwalniających i pomocniczych. Blokada stacyjna, obwody informacyjne (rozwiązania schematowe). Półsamoczynna blokada liniowa Eap (rozwiązania schematowe). Samoczynna blokada liniowa dwukierunkowa Eac (rozwiązania schematowe). Logika systemów o strukturze geograficznej. Struktura, realizacja wybierania, nastawiania, utwierdzania, zwalniania i ochrony bocznej (rozwiązania schematowe). Charakterystyka techniczna systemów kontroli dyspozytorskiej. Charakterystyka techniczna elektronicznych urządzeń srk (systemy zdalnego sterowania, systemy elektronicznych pulpitów nastawczych, systemy zdalnego sterowania urządzeniami przekaźnikowymi, systemy nastawnic elektronicznych). Teoretyczne podstawy tworzenia bezpiecznych elektronicznych urządzeń sterowaniach ruchem kolejowym. Budowa i działanie nastawnic elektronicznych. Teoretyczne podstawy stosowania europejskiej normy EN PN 50126 w zakresie Niezawodności, Dostępności i Podatności utrzymaniowej podczas tworzenia projektów, wdrażania i instalacji nowych systemów sterowania ruchem kolejowym. Systemy informacji dla podróżnych. Systemy informatyczne dyżurnych ruchu. Systemy elektronicznego powiadamiania dróżników. Systemy elektronicznych blokad liniowych. Przekazywanie informacji w relacji tor-pojazd. Urządzenia i systemy typu punktowego, odcinkowego i ciągłego. Klasyfikacja systemów automatycznej kontroli jazdy pociągów (AKJP). Standaryzacja systemów AKJP w Europie, europejski system sterowania pociągiem - ETCS, europejski system zarządzania ruchem – ERTMS. Wdrażanie ERTMS w krajach UE. Automatyzacja procesu rozrządzania wagonów: klasyfikacja stacji rozrządowych i manewrowych, metody rozrządzania wagonów, układy torowe stacji rozrządowych, proces rozrządzania, regulacja prędkości odprzęgów, systemy swobodnego i wymuszonego przemieszczania odprzęgów na stacji rozrządowej. Mechanizacja i automatyzacja stacji rozrządowych. Wyposażenie techniczne zautomatyzowanych stacji rozrządowych.
Metody oceny:
egzamin pisemny lub egzamin ustny
Egzamin:
tak
Literatura:
Dąbrowa-Bajon M.: Podstawy sterowania ruchem kolejowym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007r. Dyduch J., Kornaszewski M.: Systemy sterowania ruchem kolejowym Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2003r. Dyduch J., Pawlik M.: Systemy automatycznej kontroli jazdy pociągu. Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2002r.
Witryna www przedmiotu:
www.
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Zna wiedzę teoretyczną w zakresie analizy schematów i działania stacyjnych mechanicznych oraz przekaźnikowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zna wiedzę teoretyczną w zakresie analizy schematów i działania liniowych elekromechanicznych oraz przekaźnikowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.Zna wiedzę teoretyczną w zakresie zasad tworzenia bezpiecznych struktur i następnie budowy stacyjnych i liniowych elektronicznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym zgodnie z normami EN PN 50128 i EN PN 50129. Zna wiedzę teoretyczną w zakresie znajomości typów, budowy i zasad działania stacyjnych elektronicznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym stosowanych w Polsce. Zna wiedzę teoretyczną w zakresie zasad prowadzenia projektu, instalacji i modernizacji urządzeń sterowania ruchem kolejowych zgodnie z wymaganiami RAMS i normy EN PN 50126.
Weryfikacja: wykład - egz. ustny lub egz. pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_02
Zna zakres wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania systemów oddziaływania tor-pojazd. Zna podstawowe parametry pracy systemów oraz zakres ich praktycznego stosowania. Rozumie wpływ systemów oddziaływania tor-pojazd na bezpieczeństwo ruchu pociągów oraz efektywność funkcjonowania kolejowego systemu transportowego. Zna struktury i ogólne zasady budowy stacji rozrządowych oraz przebiegu procesu rozrządzania. Zna zasady i metody automatycznego rozrządzania odprzęgów oraz podstawowe parametry automatycznych systemów rozrządzania.
Weryfikacja: wykład - egz. ustny lub egz. pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Umie czytać i analizować schematy systemów automatyki kolejowej zamieszczone w projektach technicznych pod kątem warunków bezpiecznej realizacji funkcji sterowania ruchem. Potrafi dokonać krytycznej oceny systemu i wybrać odpowiednie metody do zaprojektowania wybranego systemu srk dla zadanej stacji kolejowej. Zna tematykę związaną z normami europejskimi związanymi ze sterowaniem ruchem kolejowym EN-PN 50126, EN-PN 50128, EN-PN 50129.
Weryfikacja: egz. pisemny lub egz. ustny- ocena odpowiedzi na otwarte pytania obejmujące treści omawiane na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U03, Tr1A_U22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U15
Efekt U_02
Potrafi analizować możliwość zastosowania systemu oddziaływania tor-pojazd w zależności od parametrów ruchu pociągów na linii. Potrafi ocenić rzeczywiste potrzeby stacji rozrządowych w zakresie wyposażenia w efektywne systemy automatycznego rozrządzania wagonów (asr).
Weryfikacja: egz. pisemny lub egz. ustny- ocena odpowiedzi na otwarte pytania obejmujące treści omawiane na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U03, Tr1A_U15, Tr1A_U18, Tr1A_U20, Tr1A_U22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Uzupełnia i aktualizuje swoją wiedzę z zakresu sterowania ruchem kolejowym. Potrafi myśleć i działać w sposób twórczy w szczególności w kierunku projektowania nowych systemów sterowania ruchem kolejowym. Rozumie potrzebę i cel stosowania norm i standardów europejskich w zakresie projektowania, instalacji i utrzymania urządzeń sterowania ruchem kolejowym
Weryfikacja: egz. pisemny lub egz. ustny- ocena odpowiedzi na otwarte pytania obejmujące treści omawiane na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01