Nazwa przedmiotu:
Środki transportu II
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Jerzy Manerowski, prof. zw; dr hab.Krzysztof Zboiński, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIS407
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny wykładu 30 godz. Zapoznanie się ze wskazana literaturą 10 godz. Przygotowanie do zaliczenia 17 godz. Konsultacje 3 godz. Razem 60 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Godziny wykładu 30 godz. Udział w egzaminie 2 godz. Konsultacje 3 godz. Razem 35 godz. ↔ 1,5 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wykład ze Środków Transportu I.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Zaznajomienie studentów z podstawami teoretycznymi i praktyką podnoszenia bezpieczeństwa konstrukcji i eksploatacji środków transportu: wewnętrznego, drogowego, szynowego, lotniczego i wodnego. Przedmiot jest uzupełnieniem przedmiotu Środki Transportu I o wiedzę dotyczącą najważniejszych problemów bezpieczeństwa poszczególnych rodzajów środków transportu.
Treści kształcenia:
Treść wykładu Bezpieczeństwo eksploatacji środków transportu wewnętrznego. Stateczność wybranych środków transportu wewnętrznego. Urządzenia zabezpieczające, sygnalizacyjne i ostrzegawcze środków transportu wewnętrznego. Bezpieczeństwo ruchu a budowa podwozia pojazdów drogowych. Przyczepność koło-droga jako element bezpieczeństwa ruchu. Wymagania dla hamulców samochodów oraz systemy kontroli trakcji i antypoślizgowe samochodów. Bezpieczeństwo przeciw wykolejeniu oraz warunki bezpiecznego ruchu w torze prostym i łukach. Wymagania dla hamulców miejskich pojazdów szynowych oraz systemy hamowania i kontroli prędkości jazdy. Niekonwencjonalne rozwiązania w miejskim transporcie szynowym. Aerodynamika oraz mechanika lotu samolotów i śmigłowców. Konstrukcja i praca płatowca samolotów i śmigłowców. Osiągi, stateczność i sterowność. Napędy lotnicze, charakterystyki i zastosowanie. Elementy obliczeń wytrzymałościowych. Wirniki śmigłowców, konstrukcja i charakterystyki. Wyposażenia samolotów i śmigłowców. Klasyfikacja i rodzaje statków morskich. Kadłuby statków, elementy wytrzymałości oraz stateczności konstrukcji. Napędy i wyposażenie statków. Operacje ładunkowe. Charakterystyki manewrowe.
Metody oceny:
egzamin pisemny.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Piątkiewicz A. Sobolski R. – Dźwignice i Przenośniki, tom I i II, 2. Zaskurski J. – Wózki jezdniowe napędzane, 3. Pawlicki K. – Elementy dźwignic, cz. 1 i 2, 4. Arczyński S. – Mechanika ruchu samochodu, 5. Reimpell H., Betzler H. – Podwozia samochodów, 6. Sysak J. – Drogi kolejowe, Esveld C. – Modern railway track, Romaniszyn Z., 7. Wolfram T. – Nowoczesny tabor szynowy. 8. Goraj Z. – Dynamika i aerodynamika samolotów manewrowych z elementami obliczeń 9.Witkowski R. – Wprowadzenie do wiedzy o śmigłowcach.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą podstawowych problemów bezpieczeństwa konstrukcji i eksplaoatacji środków transportu wewnętrznego
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_02
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą podstawowych problemów bezpieczeństwa konstrukcji i eksplaoatacji pojazdów kołowo-drogowych
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_03
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą podstawowych problemów bezpieczeństwa konstrukcji i eksplaoatacji pojazdów szynowych
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_04
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą podstawowych problemów bezpieczeństwa konstrukcji i eksplaoatacji płatowca latających środków transportu
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_05
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą podstawowych problemów bezpieczeństwa konstrukcji statków morskich
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
posiada przygotowanie merytoryczne
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U19, Tr1A_U20, Tr1A_U25
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U14, T1A_U14, T1A_U01, T1A_U16
Efekt U_02
zna metody metody przeciwdziałania typowym zagrożeniom bezpieczeństwa środków transportu
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U14, Tr1A_U25
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10, T1A_U01, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K_02
ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05
Efekt K_03
potrafi współpracować i pracować w grupie
Weryfikacja: obserwacja
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03