- Nazwa przedmiotu:
- Środki transportu II
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Jerzy Manerowski, prof. zw; dr hab.Krzysztof Zboiński, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIS407
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny wykładu 30 godz.
Zapoznanie się ze wskazana literaturą 10 godz.
Przygotowanie do zaliczenia 17 godz.
Konsultacje 3 godz.
Razem 60 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny wykładu 30 godz. Udział w egzaminie 2 godz. Konsultacje 3 godz.
Razem 35 godz. ↔ 1,5 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wykład ze Środków Transportu I.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zaznajomienie studentów z podstawami teoretycznymi i praktyką podnoszenia bezpieczeństwa konstrukcji i eksploatacji środków transportu: wewnętrznego, drogowego, szynowego, lotniczego i wodnego. Przedmiot jest uzupełnieniem przedmiotu Środki Transportu I o wiedzę dotyczącą najważniejszych problemów bezpieczeństwa poszczególnych rodzajów środków transportu.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu Bezpieczeństwo eksploatacji środków transportu wewnętrznego. Stateczność wybranych środków transportu wewnętrznego. Urządzenia zabezpieczające, sygnalizacyjne i ostrzegawcze środków transportu wewnętrznego. Bezpieczeństwo ruchu a budowa podwozia pojazdów drogowych. Przyczepność koło-droga jako element bezpieczeństwa ruchu. Wymagania dla hamulców samochodów oraz systemy kontroli trakcji i antypoślizgowe samochodów. Bezpieczeństwo przeciw wykolejeniu oraz warunki bezpiecznego ruchu w torze prostym i łukach. Wymagania dla hamulców miejskich pojazdów szynowych oraz systemy hamowania i kontroli prędkości jazdy. Niekonwencjonalne rozwiązania w miejskim transporcie szynowym. Aerodynamika oraz mechanika lotu samolotów i śmigłowców. Konstrukcja i praca płatowca samolotów i śmigłowców. Osiągi, stateczność i sterowność. Napędy lotnicze, charakterystyki i zastosowanie. Elementy obliczeń wytrzymałościowych. Wirniki śmigłowców, konstrukcja i charakterystyki. Wyposażenia samolotów i śmigłowców. Klasyfikacja i rodzaje statków morskich. Kadłuby statków, elementy wytrzymałości oraz stateczności konstrukcji. Napędy i wyposażenie statków. Operacje ładunkowe. Charakterystyki manewrowe.
- Metody oceny:
- egzamin pisemny.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Piątkiewicz A. Sobolski R. – Dźwignice i Przenośniki, tom I i II,
2. Zaskurski J. – Wózki jezdniowe napędzane, 3. Pawlicki K. – Elementy dźwignic, cz. 1 i 2,
4. Arczyński S. – Mechanika ruchu samochodu,
5. Reimpell H., Betzler H. – Podwozia samochodów,
6. Sysak J. – Drogi kolejowe, Esveld C. – Modern railway track, Romaniszyn Z.,
7. Wolfram T. – Nowoczesny tabor szynowy.
8. Goraj Z. – Dynamika i aerodynamika samolotów manewrowych z elementami obliczeń
9.Witkowski R. – Wprowadzenie do wiedzy o śmigłowcach.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą podstawowych problemów bezpieczeństwa konstrukcji i eksplaoatacji środków transportu wewnętrznego
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W_02
- posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą podstawowych problemów bezpieczeństwa konstrukcji i eksplaoatacji pojazdów kołowo-drogowych
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W_03
- posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą podstawowych problemów bezpieczeństwa konstrukcji i eksplaoatacji pojazdów szynowych
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W_04
- posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą podstawowych problemów bezpieczeństwa konstrukcji i eksplaoatacji płatowca latających środków transportu
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W_05
- posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą podstawowych problemów bezpieczeństwa konstrukcji statków morskich
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- posiada przygotowanie merytoryczne
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U19, Tr1A_U20, Tr1A_U25
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14, T1A_U14, T1A_U01, T1A_U16
- Efekt U_02
- zna metody metody przeciwdziałania typowym zagrożeniom bezpieczeństwa środków transportu
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U14, Tr1A_U25
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U10, T1A_U01, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K_02
- ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05
- Efekt K_03
- potrafi współpracować i pracować w grupie
Weryfikacja: obserwacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03