- Nazwa przedmiotu:
- Pojazdy samochodowe I
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Marek Guzek, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIS614
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny wykładu 27
Zapoznanie się ze wskazana literaturą 43
Konsultacje 3
Przygotowanie do egzaminu 15
Udział w egzaminie 2
Razem 90 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 (32 godz., w tym: wykład 27, konsultacje 3, egzamin 2)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład45h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy budowy maszyn. Teoria ruchu pojazdów samochodowych.
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z budową pojazdów samochodowych jako całości i podzespołów ją tworzących. Uwaga jest zwrócona na rozwiązania konstrukcyjne elementów pojazdów, ich charakterystyki oraz wpływ na własności pojazdu w kontekście teorii ruchu pojazdów samochodowych. Wykład w dużej części ma charakter informacyjny wykorzystujący wiedzę literaturową dotycząca budowy pojazdów oraz badania eksperymentalne pojazdów i ich elementów.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Klasyfikacja pojazdów, podstawowe cechy, parametry techniczne. Podział na zespoły. Źródła napędu i ich charakterystyki (silnik spalinowy, turbina spalinowa, silnik elektryczny). Układ przeniesienia napędu: sprzęgła główne samochodu (praca tarcia przy ruszaniu samochodu); mechaniczne skrzynki biegów, synchronizatory; hydromechaniczne skrzynki biegów (przekładnie planetarne; sprzęgła i przekładnie hydrokinetyczne); wały napędowe i przeguby; mosty napędowe (rodzaje mostów, przekładnie główne; mechanizmy różnicowe; półosie napędowe; przeguby półosi). Układy napędowe 4WD. Układ hamulcowy: hamulce robocze, awaryjne, postojowe; hamowanie silnikiem; zwalniacze; rozdział sił hamowania na osie pojazdu; rozwiązania konstrukcyjne mechanizmów hamulcowych (tarczowe, bębnowe); moment tarcia; układy uruchamiania hamulców; korektory sił hamowania; układy typu ABS/ASR, ESP itp. Układ kierowniczy: zadania, parametry, kąty ustawienia kół i stabilizacja kół kierowanych; mechanizmy zwrotnicze; przekładnie kierownicze; układy poprawiające zwrotność. Zawieszenie samochodu: zawieszenia zależne, niezależne; boczny przechył bryły nadwozia pojazdu, stabilizatory przechyłu; elementów sprężyste i tłumiące; zawieszenia pneumatyczne, hydropneumatyczne; zawieszenia aktywne. Ogólne zasady budowy nadwozi samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów. Ramy samochodów. Wymagania techniczne stawiane pojazdom samochodowym. Zarys badań homologacyjnych.
- Metody oceny:
- Egzamin w formie pisemnej i (uzupełniająco) ustnej.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1) Reimpell J., Betzler J. Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKŁ, Warszawa 2001r. lub Reimpell J. Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKŁ, Warszawa 1997r.)
2) Reński A. Budowa samochodów. Układy hamulcowe i kierownicze oraz zawieszenia. OWPW, Warszawa, 1997r.
3) Studziński K. Samochód. Teoria, konstrukcja i obliczanie. WKŁ, Warszawa 1980r.
4) Inne wskazane przez prowadzącego w trakcie wykładu
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Posiada wiedzę ogolną na temat budowy pojazdów samochodowych, ich klasyfikacji oraz podstawowych własności; posiada wiedzę ogolną na temat głównych podzespołów wchodzących w skład pojazdów
Weryfikacja: Egzamin pisemny, ewent. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W07, Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02
- Efekt W_02
- Posiada wiedzę na temat podstawowych własności żródeł npędu stosowanych w pojazdach samochodowych
Weryfikacja: Egzamin pisemny, ewent. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W07, Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02
- Efekt W_03
- Zna budowę układów napędowych pojazdów samochodowych
Weryfikacja: Egzamin pisemny, ewent. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W_04
- Zna budowę układów hamulcowych pojazdów samochodowych
Weryfikacja: Egzamin pisemny, ewent. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W_05
- Zna budowę układów kierowniczych pojazdów samochodowych
Weryfikacja: Egzamin pisemny, ewent. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W_06
- Zna budowę samochodowych rodzaje zawieszeń pojazdów samochodowych
Weryfikacja: Egzamin pisemny, ewent. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W_07
- Zna budowę nadwozi pojazdów samochodowych
Weryfikacja: Egzamin pisemny, ewent. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Posiada umiejętność pozyskiwania informacji z literatury z zakresu budowy pojazdów samochodowych; posiada umiejętność interpretacji informacji zawartych w literaturze i innych źródłach z zakresu budowy pojazdów samochodowych
Weryfikacja: Egzamin pisemny, ewent. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01