- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie informacją i wiedzą
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. inż. Zbigniew Banaszak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Zarządzanie wiedzą i własnością intelektualną w przedsiębiorstwie
- Kod przedmiotu:
- ZIW
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Zapoznanie się ze wskazana literaturą 20 h, opracowanie projektu zaliczeniowego 30 h, przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego 10 h Razem 60 godz. 2 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny kontaktowe 15 h, bieżące konsultacja przygotowywanych projektów 15 h Razem 30 godz. 1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Opracowanie projektu zaliczeniowego 30 h, przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego 10 h Razem 40 godz. 1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład300h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Prerekwizyty: Elementy matematyki dyskretnej i badań operacyjnych, elementy statystyki, modele i metody sztucznej inteligencji, hurtownie danych, systemy wspomagania decyzji, inżynieria wiedzy, systemy i procesy produkcyjne, zarządzanie produkcją.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności formułowania problemów gospodarowania zasobami niematerialnymi i wykorzystania metod zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, w szczególności, w zakresie zasobów wiedzy przedsiębiorstwa, wybranych metod i technologii zarządzania wiedzą (logika rozmyta, systemy ekspertowe i drążenie danych) oraz wdrażania poznanych umiejętności poprzez naśladowanie przykładów wzorcowych. W ramach zajęć studenci nabywają praktycznych umiejętności projektowania i efektywnego wykorzystania informatycznych systemów analityki biznesowej, wspomagania decyzji wspierających procesy analiz finansowych, marketingowych i rynkowych zorientowanych na zwiększanie wartości przedsiębiorstwa i podniesienie jego konkurencyjności.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD
1. Dane, informacje, wiedza jako zasoby przedsiębiorstwa - definicje i klasyfikacje. Klasyfikacja wiedzy.
2. Ekonomika wartości niematerialnych (kapitał intelektualny i przedsiębiorczość intelektualna). Metody szacowania wartości wiedzy i jej produktywności.
3. Poziomy zarządzania wiedzą. Kluczowe procesy zarządzania wiedzą (lokalizowanie, pozyskiwanie, rozwijanie, dzielenie się wiedzą i jej rozpowszechnianie, wykorzystywanie wiedzy i zachowywanie wiedzy).
4. Rola informacji naukowo-technicznej w działalności inżyniera i menedżera. Metody, techniki i narzędzia zarządzania wiedzą (pozyskiwanie wiedzy o otoczeniu, zarządzanie wiedzą o klientach).
5. Projektowanie systemów ekspertowych - procesy przetwarzania wiedzy, struktura i zasada działania, klasyfikacje, ocena celowości budowy systemu ekspertowego dla wybranego problemu – koszty a zyski, studium przypadku).
6. Ekstrakcja i pozyskiwanie wiedzy, metody reprezentacji wiedzy: deklaratywne metody reprezentacji wiedzy, proceduralne metody reprezentacji wiedzy. Weryfikacja baz wiedzy.
7. Zastosowanie logiki rozmytej w budowie systemów zarządzania wiedzą: Elementy logiki rozmytej w reprezentacji wiedzy. Wnioskowanie rozmyte.
8. Budowa systemów rozmytych (baza reguł, blok rozmywania, blok wnioskowania, blok wyostrzania). Przykłady zastosowań systemów rozmytych w projektowaniu procesów produkcyjnych
9. Drążenie danych. Zarządzanie wiedzą firmy ukrytą w danych.
10. Czyszczenie i przekształcenia danych. Wybrane metody analizy wielowymiarowej. Graficzne metody prezentacji danych wielowymiarowych.
11. Drzewa klasyfikacyjne i regresyjne. Podstawowe poziomy pomiaru wiedzy w przedsiębiorstwie. Klasyfikacja wskaźników w systemach pomiaru wiedzy (wskaźniki zasobów wiedzy przedsiębiorstwa, wskaźniki nakładów i procesów, wskaźniki transferu rozwiązań, wskaźniki wyników działalności).
12. Wdrażanie systemów zarządzania wiedzą (przygotowanie profilu wiedzy przedsiębiorstwa, znaczenie kultury organizacyjnej, przykładowe opracowanie obszarów kompetencji).
- Metody oceny:
- Patrz tabela 1
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Gladstone B., Zarządzanie wiedzą, Petit, Warszawa 2004.
2. Jarke M., Lenzerini M., Vassiliou Y., Vassiliadis P. - Hurtownie danych. Podstawa organizacji i funkcjonowania. WSiP, Warszawa 2003.
3. Koźmiński A.K., Zarządzanie w warunkach niepewności. podręcznik dla zaawansowanych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
4. Nonaka I., Takeuchi H., Kreowanie wiedzy w organizacji, Poltext, Warszawa 2000.
5. Probst G., Raub S., Romhardt K., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
6. Surma J. – Business Intelligence. Systemy wspomagania decyzji biznesowych. PWN, Warszawa 2009.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W37
- Ma usystematyzowaną wiedzę w zakresie zarządzania wiedzą oraz przedstawienia możliwości wykorzystania narzędzi informatycznych do wspomagania procesów zarządzania wiedzą.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe organizowane na ostatnich zajęciach wykładowych, projekt zaliczeniowy wykonywany etapowo, w zespołach projektowych, przez cały okres realizacji wykładu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_W40
- Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu formułowania problemów i wykorzystania metod zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, zasobów wiedzy przedsiębiorstwa oraz wybranych metod i technologii zarządzania wiedzą.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe organizowane na ostatnich zajęciach wykładowych, projekt zaliczeniowy wykonywany etapowo, w zespołach projektowych, przez cały okres realizacji wykładu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_W42
- Ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu współczesnych metod zarządzania wiedzą i własnością intelektualną, analiza ich skuteczności i użyteczności
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe organizowane na ostatnich zajęciach wykładowych, projekt zaliczeniowy wykonywany etapowo, w zespołach projektowych, przez cały okres realizacji wykładu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U47
- Potrafi definiować praktyczne aspekty zarządzania wiedzą oraz możliwości wykorzystania narzędzi informatycznych do wspomagania procesów zarządzania wiedzą.
Weryfikacja: Projekt zaliczeniowy wykonywany etapowo, w zespołach projektowych, przez cały okres realizacji wykładu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_U50
- Potrafi definiować inteligentne systemy zarządzania i ich wykorzystywania w przedsiębiorstwie w procesach planowania, prognozowania oraz oceny.
Weryfikacja: Projekt zaliczeniowy wykonywany etapowo, w zespołach projektowych, przez cały okres realizacji wykładu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_U51
- Potrafi posługiwać się współczesnymi metodami zarządzania wiedzą i własnością intelektualną, analizą ich skuteczności i użyteczności.
Weryfikacja: Projekt zaliczeniowy wykonywany etapowo, w zespołach projektowych, przez cały okres realizacji wykładu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K02
- Rozumie, że w zarządzaniu wiedza i umiejętności szybko stają się przestarzałe
Weryfikacja: Projekt zaliczeniowy wykonywany etapowo, w zespołach projektowych, przez cały okres realizacji wykładu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Projekt zaliczeniowy wykonywany etapowo, w zespołach projektowych, przez cały okres realizacji wykła
- Ma doświadczenie z pracą zespołową
Weryfikacja: K_K06
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_K08
- Potrafi przekazać informację o osiągnięciach zarządzania i różnych aspektach zawodu w sposób powszechnie zrozumiały
Weryfikacja: Projekt zaliczeniowy wykonywany etapowo, w zespołach projektowych, przez cały okres realizacji wykładu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: