- Nazwa przedmiotu:
- Prognozowanie i symulacja w przedsiębiorstwie
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab.inż. A. Ławrynowicz prof. nadzw. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- PRISP
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- godziny kontaktowe: 15 h wykład, 15 h ćwiczenia, zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10h, po wybranych zajęciach samodzielne rozwiązywanie problemów 20 h, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 20h. Razem 80h = 3 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- godziny kontaktowe: 15h wykład, 15 h ćwiczenia, Razem 30h = 1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy statystyki
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Opanowanie podstawowych metod prognozowania i symulacji. Zapoznanie się z prognozowaniem i symulacją przy pomocy tradycyjnych metod i nowszych sztucznej inteligencji. Praktyczne wykorzystanie prezentowanych metod na podstawie zróżnicowanych przykładów.
- Treści kształcenia:
- Wykład. Wprowadzenie do prognozowania. Klasyfikacja prognoz. Klasyczna dekompozycja szeregu czasowego na trend, wahania sezonowe i czynniki losowe, modele addytywne i multiplikatywne. Metoda delficka. Zastosowanie sztucznych sieci neuronowych w prognozowaniu. Tradycyjne modelowanie symulacyjne. Symulacje z zastosowaniem algorytmów genetycznych. Hybrydowe metody symulacji. Ćwiczenia. Prognozowanie z wykorzystaniem modelu jednorównaniowego (model statyczny, koncepcja modeli zgodnych). Prognozowanie na podstawie modelu wielorównaniowego (prostego, rekurencyjnego, o równaniach współzależnych, model wektorowej autoregresji). Wyznaczanie i analiza trendów. Prognozowanie sprzedaży. Prognozowanie kosztów. Prognozowanie cen z zastosowaniem sztucznej sieci neuronowej. Symulacyjne wyznaczanie terminów realizacji procesów z zastosowaniem algorytmów genetycznych.
- Metody oceny:
- -
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- M. Cielak (red.). Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2005; A. Snarska. Statystyka. Ekonometria. Prognozowanie. Ćwiczenia z Excelem. Wydawnictwo Placet. Warszawa 2005. D. Rutkowska, M. Piliński, L. Rutkowski, Sieci neuronowe, algorytmy genetyczne i systemy rozmyte. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Łódź 1999. D.E. Goldberg, Algorytmy genetyczne i ich zastosowania. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2003.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt [S2A_W01]
- Ma poszerzoną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć i metod użytecznych w modelowaniu i symulacji procesów biznesowych. Zna i rozumie cele oraz istotę przedmiotu prognozowanie i symulacje oraz jego miejsce w systemie nauk i relacjach do innych nauk.
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt [S2P_W06]
- Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia dla prognoz gospodarczych a w szczególności prognoz sprzedaży, cen i kosztów, w tym techniki pozyskiwania danych, pozwalające na tworzenie modeli i wnioskowanie.
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt [S2A_U01]
- Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska gospodarcze oraz wzajemne relacje między zjawiskami gospodarczymi oraz zdefiniować obszar zastosowania metod prognostycznych, symulacyjnych w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu.
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt [S2A_U04]
- Potrafi prognozować i modelować złożone procesy gospodarcze obejmujące w szczególności zjawiska w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu z wykorzystaniem zaawansowanych metod; określić główne cechy szczególne szeregów czasowych, sformułować cele analizy i dobrać odpowiedni typ modelu w celu uzyskania pożądanych prognoz; przeprowadzić jakościową analizę cech szeregu.
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt [S2A_K01]
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się osób uczestniczących w procesach biznesowychWpisz opis
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt [S2P_K02]
- Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, w szczególności pełniąc funkcje kierownicze. Potrafi wykorzystać swoją wiedzę i umiejętności do wyjaśniania i uczenia osób trzecich sposobu postrzegania i interpretowania zjawisk i procesów.
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: