Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie jakością
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Bolesław Szomański
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
wspólna
Kod przedmiotu:
ZAJAK
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
godziny kontaktowe 30h zapoznanie się ze wskazaną literaturą 20godzin czas poza uczelnią na przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 10 godzin razem 60 godzin = 2 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
godziny kontaktowe 30h razem 30pkt ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
zapoznanie się ze wskazaną literaturą 20 godzin czas poza uczelnią na prezygotowanie do zaliczenia przedmiotu 10 godzin razem 30 godzin = 1 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Słowa kluczowe (prerekwizyty): system, proces, model, zarządzanie, zintegrowane systemy zarządzania, Unia Europejska, polityka jakości, zarządzanie jakością, normy serii ISO 9000, audit, wyrób, dostawca, klient, informacje, oprogramowanie, EFQM-model doskonałości, TQM, metodu i techniki doskonalenia jakości, koszty jakości, nagrody jakości
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Zapoznanie ze znaczeniem historiią i obecnymi rozwiązań zarzdządzania jakością oraz ich wykorzystanie praktyczne. Przedstawienie systemu zarządzania jakoścą wg norm ISO serii 9000 oraz zasad jego projektowania. Nabycie umiejętności stosowania wybranych modeli i technik doskonalenia jakością, analizy kosztów jakości i przygotowania do ceryfikacji systemńw zarządzania jakością. Wskazanie innych systemów zarządzania opartych na wzorcu jakości. Omówienie opracowania działań projakościowych opartych na koncepcji TQM i przygotowania do uzyskania nagród jakości.
Treści kształcenia:
W1 – Wprowadzenie do zagadnień sterowania i zarządzania jakością. W2 –. Historia rozwoju zapewnienia jakości. W3 – Guru jakości – zasady Deminga. Jurana i Crosbego W4 – Podstawowe definicje jakości. Korzyści wynikające z wdrożenia systemu zarządzania jakością w organizacji. W5 –.Metody badania i oceny jakości. W6 – Budowa systemu zarządzania jakością w organizacji. W7 –.Podstawowe dokumenty systemu zarządzania jakością. W8 – Koszty jakości W9 – Wymagania jakościowe stawiane przez państwa Unii Europejskiej. W10 –.Normy dotyczących certyfikacji systemów zarządzania jakości ISO serii 17000. W11 –. Proces certyfikacji systemu zarządzania jakością W12 –Zintegrowane systemy zarządzania w oparciu o kryterium jakości. W13 – Kompleksowe zarządzanie jakością – Total Quality Management /TQM/. i nagrody jakości W14 – Dalszy rozwój problematyki zarządzania w oparciu o kryterium jakości W15 – Podsumowanie.
Metody oceny:
Egzamin oraz krótkie zadania projektowe na zajęciach wykładowych a także znajdowanie praktycznych problemów jakościowych w oparciu o analizę stron internetowych.
Egzamin:
tak
Literatura:
PN ISO/IEC 9001:2009 Systemy zarządzania jakością wymagania K.Szczepańska Kompleksowe zarządzanie jakością. Przeszłosć i teraźniejszość officyna wydsawnicza PW 2010 K.Szczepańska Metody i Techniki TQM Oficyna wydawnicza PW E.Skrzypek Ekonomika Jakosci Quality Management Selected Aspects red. S.Tkaczyk Warszawa 2011
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt K_W11
Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu ewolucji w podejściu do problematyki jakości, prekursorów i założenia koncepcji TQM (Total Quality Management), modeli doskonałości organizacji, problematyki normalizacji, certyfikacji i integracji systemów zarządzania, normalizacji, certyfikacja i integracja systemów zarządzania jakością, ochroną środowiska, bezpieczeństwem pracy i bezpieczeństwem informacji, Metod i narzędzi doskonalenia jakości. Koszty jakości. Wybrane branżowe systemy i standardy zarządzania jakością
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt K_U22
potrafi posługiwać się zasadami i instrumentami zarządzania jakością i wykorzystywania współczesnych technik informacyjno-komunikacyjnych w zarządzaniu
Weryfikacja: Egzamin krótkie ćwiczenia na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_K02
rozumie, że w zarządzaniu wiedza i umiejętności szybko stają się przestarzałe
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06
Efekt K_K04
Zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów ekonomicznych i zarządzania, które doprowadziły do poważnych strat finansowych i społecznych
Weryfikacja: Egzamin krótkie ćwiczenia poszukiwania w internecie nowych problemów jakościowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: