- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie jakością
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Bolesław Szomański
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- wspólna
- Kod przedmiotu:
- ZAJAK
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- godziny kontaktowe 30h zapoznanie się ze wskazaną literaturą 20godzin czas poza uczelnią na przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 10 godzin razem 60 godzin = 2 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- godziny kontaktowe 30h razem 30pkt ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- zapoznanie się ze wskazaną literaturą 20 godzin czas poza uczelnią na prezygotowanie do zaliczenia przedmiotu 10 godzin razem 30 godzin = 1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Słowa kluczowe (prerekwizyty):
system, proces, model, zarządzanie, zintegrowane systemy zarządzania, Unia Europejska, polityka jakości, zarządzanie jakością, normy serii ISO 9000, audit, wyrób, dostawca, klient, informacje, oprogramowanie, EFQM-model doskonałości, TQM, metodu i techniki doskonalenia jakości, koszty jakości, nagrody jakości
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie ze znaczeniem historiią i obecnymi rozwiązań zarzdządzania jakością oraz ich wykorzystanie praktyczne. Przedstawienie systemu zarządzania jakoścą wg norm ISO serii 9000 oraz zasad jego projektowania. Nabycie umiejętności stosowania wybranych modeli i technik doskonalenia jakością, analizy kosztów jakości i przygotowania do ceryfikacji systemńw zarządzania jakością. Wskazanie innych systemów zarządzania opartych na wzorcu jakości. Omówienie opracowania działań projakościowych opartych na koncepcji TQM i przygotowania do uzyskania nagród jakości.
- Treści kształcenia:
- W1 – Wprowadzenie do zagadnień sterowania i zarządzania jakością.
W2 –. Historia rozwoju zapewnienia jakości.
W3 – Guru jakości – zasady Deminga. Jurana i Crosbego
W4 – Podstawowe definicje jakości. Korzyści wynikające z wdrożenia systemu zarządzania jakością w organizacji.
W5 –.Metody badania i oceny jakości.
W6 – Budowa systemu zarządzania jakością w organizacji.
W7 –.Podstawowe dokumenty systemu zarządzania jakością.
W8 – Koszty jakości
W9 – Wymagania jakościowe stawiane przez państwa Unii Europejskiej.
W10 –.Normy dotyczących certyfikacji systemów zarządzania jakości ISO serii 17000.
W11 –. Proces certyfikacji systemu zarządzania jakością
W12 –Zintegrowane systemy zarządzania w oparciu o kryterium jakości.
W13 – Kompleksowe zarządzanie jakością – Total Quality Management /TQM/. i nagrody jakości
W14 – Dalszy rozwój problematyki zarządzania w oparciu o kryterium jakości
W15 – Podsumowanie.
- Metody oceny:
- Egzamin oraz krótkie zadania projektowe na zajęciach wykładowych a także znajdowanie praktycznych problemów jakościowych w oparciu o analizę stron internetowych.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- PN ISO/IEC 9001:2009
Systemy zarządzania jakością wymagania
K.Szczepańska Kompleksowe zarządzanie jakością. Przeszłosć i teraźniejszość officyna wydsawnicza PW 2010
K.Szczepańska Metody i Techniki TQM Oficyna wydawnicza PW
E.Skrzypek Ekonomika Jakosci
Quality Management Selected Aspects red. S.Tkaczyk Warszawa 2011
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W11
- Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu ewolucji w podejściu do problematyki jakości, prekursorów i założenia koncepcji TQM (Total Quality Management), modeli doskonałości organizacji, problematyki normalizacji, certyfikacji i integracji systemów zarządzania, normalizacji, certyfikacja i integracja systemów zarządzania jakością, ochroną środowiska, bezpieczeństwem pracy i bezpieczeństwem informacji, Metod i narzędzi doskonalenia jakości. Koszty jakości. Wybrane branżowe systemy i standardy zarządzania jakością
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U22
- potrafi posługiwać się zasadami i instrumentami zarządzania jakością i wykorzystywania współczesnych technik informacyjno-komunikacyjnych w zarządzaniu
Weryfikacja: Egzamin krótkie ćwiczenia na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K02
- rozumie, że w zarządzaniu wiedza i umiejętności szybko stają się przestarzałe
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06
- Efekt K_K04
- Zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów ekonomicznych i zarządzania, które doprowadziły do poważnych strat finansowych i społecznych
Weryfikacja: Egzamin krótkie ćwiczenia poszukiwania w internecie nowych problemów jakościowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: