- Nazwa przedmiotu:
- Metody organizacji i zarządzania
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Anna Kosieradzka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- MORGZ
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny kontaktowe: wykład 15 godz., ćwiczenia 30 godzin.
Studiowanie literatury 15 godzin, przygotowanie do zaliczenia 15 godz., przygotowanie raportów z ćwiczeń 45 godz.
Razem 120 godz. = 4 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny kontaktowe: wykład 15 godz., ćwiczenia 30 godzin. Razem 45 godz. = 2pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Ćwiczenia 30 godzin, przygotowanie raportów z ćwiczeń 45 godz.
Razem 75 godz. = 2 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Prerekwizyty: Organizacja, zarządzanie, metoda, technika, metodyka, cykl działania zorganizowanego,podejście diagnostyczne, podejście prognostyczne, reinżynieria, kaizen, szkoła klasyczna, szkoła behawioralna, szkoła matematyczna, szkoła systemowa, badanie pracy, normowanie pracy, badania operacyjne, analiza wartości, metody heurystyczne, metody motywowania, style zarządzania, obserwacja bezpośrednia, karty i wykresy przebiegu, metody projektowania rozmieszczenia obiektów, metody planowania,metody oceny rozwiązań, benchmarking, metody wielokryterialne.
- Limit liczby studentów:
- 30 osób w grupie ćwiczeniowej
- Cel przedmiotu:
- Poznanie metod i technik stosowanych do rozwiązywania różnorodnych problemów z obszaru organizacji i zarządzania w przedsiębiorstwie. Opanowanie umiejętności praktycznego zastosowania najbardziej przydatnych metod i technik do rozwiązywania wybranych problemów.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD
1. Ewolucja i dyfuzja metod i technik stosowanych w organizacji i zarządzaniu. Motywacyjne metody organizacji i zarządzania.
2. Przegląd i klasyfikacja metod i technik organizatorskich. Przegląd szjkół w organizacji i zarządzaniu.
3. Techniki identyfikacji problemów. Obserwacja bezpośrednia, analiza dokumentacji, metody socjologiczne: ankieta i wywiad.
4. Metody i techniki badania pracy i analizy procesów.
5. Metody analizy problemów. Analiza wartości. Metody badań operacyjnych.
6. Metody organizowania procesów pracy w przestrzeni i w czasie.
7. Metody twórczego myślenia i poszukiwania rozwiązań (metody heurystyczne).
8. Metody oceny rozwiązań organizacyjnych.
ĆWICZENIA
1. Metody analizy i prezentacji danych ilościowych.
2. Techniki identyfikacji i formułowania problemów. Ankieta, lista kontrolna.
3. Metody analizy problemów: wykres Pareto-Lorenza (ABC).
4. Metody analizy problemów: wykres przyczyn i skutków (Ishikawy).
5. Metody badań operacyjnych - optymalizacja asortymentowo-ilościowego planu przedsiębiorstwa (product-mix).
6. Metody planowania: metody sieciowe (CPM)
7. Metody planowania: planowanie racjonalnego obciążenia i wykorzystania urządzeń produkcyjnych.
8 Metody organizowania procesów montażu: równoważenie obciążenia stanowisk montażowych .
9. Metody analizy problemów: diagram konfliktu.
10. Metody przestrzennego organizowania procesów pracy: wykres sznurkowy (spagetti).
- Metody oceny:
- Wykład: zaliczenie pisemne
Ćwiczenia: zaliczenie wszystkich raportów z ćwiczeń, 3 kolokwia pisemne.
Ocena łączna z przedmiotu: 50% oceny z wykładu + 50% oceny z ćwiczeń
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Bieniok H. i zespół, Metody sprawnego zarządzania, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 1997.
2. Martyniak Z., Metody organizowania procesów pracy, PWE, Warszawa 1996.
3. Mikołajczyk Z., Techniki organizatorskie w rozwiązywaniu problemów zarządzania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
4. Proctor T., Twórcze rozwiązywanie problemów, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,Gdańsk 2002.
5. Antoszkiewicz J., Pawlak Z., Techniki menedżerskie, Poltext, Warszawa 2001.
6. Smith S., Techniki pokonywania problemów, Helion, Gliwice 2004.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Przedmiot obejmuje prezentację bogatego dorobku światowego w zakresie metod i technik stosowanych w projektowaniu nowych rozwiązań i usprawnianiu organizacji i zarządzania w różnych obszarach przedsiębiorstwa. Dostarcza użytecznych narzędzi do rozwiązywania różnorodnych problemów i wprowadzania zmian organizacyjnych oraz usprawniania zarządzania. Systematyzuje wiedzę na temat metod i technik organizacji i zarządzania poznanych na innych zajęciach.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Wpisz opis
- Ma pogłębioną wiedzę na temat metod i technik usprawniania procesów i zarządzania nimi.
Weryfikacja: zaliczenie pisemne wykładu i zaliczenie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Wpisz opis
- Potrafi posługiwać się zasadami i instrumentami klasycznych i współczesnych koncepcji zarządzania w opisie i wyjaśnianiu zjawisk z zakresu zarządzania.
Weryfikacja: zaliczenie pisemne wykładu i zaliczenie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Wpisz opis
- Potrafi myśleć i działać w sposób prezedsiębiorczy, wykorzystując różne narzędzia (metody i techniki) rozwiazywania prioblemów.
Weryfikacja: przygotowanie i zaliczenie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: