Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie strategiczne
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. Ewa Masłyk- Musiał
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
ZASTR
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
godziny kontaktowe 30h przygotowania do zajęć i 30 h do ćwiczeń, 15h zapoznania się z literaturą, 15 h przygotowywanie pracy projektowej, 30 h przygotowywania się do egzaminu. Razem 120h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
godziny kontaktowe 30h wykładu i 30 ćwiczeń. Razem 60h 4 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10h, przygotowanie projektu 30h. przygotowanie do zaliczenia 20h. razem 60h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Prerekwizyty: zarządzanie w organizacjach, zarządzanie strategiczne, systemy zarządzania, otoczenie makro- i mikroekonomiczne, globalizacja, misja, wizja, strategia, cele, polityki, programy, budżety, procedury, ocena i kontrola, analiza strategiczna, metody analizy strategicznej, planowanie strategiczne.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Formułowanie strategii firmy z uwzględnieniem otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego, jak również opanowanie metod analizy strategicznej. Omówienie zasad wyboru wariantów strategii, opracowywania scenariuszy i planów strategicznych oraz ocena i kontrola ich realizacji. Wykład ten stanowi pomoc metodologiczną, umożliwiającą opanowanie przez studentów kreowania strategii, projektowania programów i opracowywania planów strategicznych.
Treści kształcenia:
WYKŁAD 1. Definicje zarządzania i kierunki rozwoju systemów zarządzania. 2. Globalizacja i jej charakterystyka oraz wpływ na strategię zarządzania. 3. Pojecie i rozwój zarządzania strategicznego. 4. Misja, wizja i cele strategiczne przedsiębiorstwa. 5. Charakterystyka strategii, jej rodzaje. Strategia dywersyfikacji. 6. Strategie marketingowe, liderzy, pretendencji, naśladowcy i specjaliści. 7. Strategie biznesu i główne kryteria ich wyboru. 8. Zarządzanie strategiczne i jego procesy. 9. Główne kryteria wyboru strategii. Zasady i sposoby ich wyboru. 10. Metody analizy otoczenia. 11. Metody zintegrowane. 12. Metody analizy działania przedsiębiorstwa. 13. Charakterystyka i zadania planowania strategicznego. 14. Modele planowania strategicznego. 15. Kontrola realizacji planowania strategicznego, monitoring i controling. ĆWICZENIA 1. Formułowanie misji, wizji, celów przedsiębiorstwa. 2. Projektowanie strategii ofensywnych i defensywnych. 3. Projektowanie strategii dywersyfikacji. 4. Wybór strategii marketingowych. 5. Wybór strategii biznesu. 6. Metody analizy otoczenia. 7. Metody analizy otoczenia cd. 8. Metody analizy otoczenia cd. 9. Metody zintegrowane. 10. Metody analizy działania przedsiębiorstwa. 11. Metody analizy działania przedsiębiorstwa cd. 12. Metody analizy działania przedsiębiorstwa cd. 13. Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwach. 14. Monitoring i kontroling. 15. Zaliczenie.
Metody oceny:
zalicznie pisemne i wynik pracy projektowej
Egzamin:
tak
Literatura:
1. G. Gierszewska, Zarządzanie strategiczne, Wyd.WSPiZ, Warszawa 2000, 2.G. Gierszewska, M. Romanowska, PWE, Warszawa 2000, 3.Grudzewski W., Hejduk I.: Projektowanie systemów zarządzania, DIFIN, Warszawa 2001 4. Penc J.: Strategia zarządzania, Placet 1995
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Wpisz opis
posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy strategicznej i rodzajów strategii konkurencyjnych
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W09, S2A_W10, S2A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Wpisz opis
potrafi analizować proces zarządzania strategicznego i budować relacje strategia-struktura-kultura organizacyjna
Weryfikacja: praca projektowa
Powiązane efekty kierunkowe: Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Wpisz opis
ma swidomość poziomu przyswojonej wiedzy i odpowiedzialność za prace wlasna i grupy
Weryfikacja: zaliczenie pracy projektowej
Powiązane efekty kierunkowe: Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07