- Nazwa przedmiotu:
- Filozofia
- Koordynator przedmiotu:
- Mgr Jan Popończyk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- FILOZ
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30 godzin dla : powtórzenia i przyswojenia usłyszanych treści wykładu, wybranego przeglądu literatury
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- wg decyzji Senatu P.W.
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z rozwojem dwóch głównych kierunków europejskiej myśli filozoficznej na przestrzeni wieków oraz ich konsekwencjami w kulturze, technice oraz relacjach osobowych, ze szczególnym uwzględnieniem relacji w dziedzinie przedsiębiorczości.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD 1. Istota filozofii i początki jej historii. 2. Zarys historii filozofii średniowiecznej i nowożytnej. 3. Wpływy współczesne. Język filozofii i jej kierunków. 4. Historia myśli filozoficznej i polityki jako starcie dwóch kierunków. 5. Idealizm cz. I - metafizyczne podstawy filozofii idealistycznych. 6. Idealizm cz. II - idealizm Platona, Plotyna i św. Augustyna. 7. Idealizm cz. III - etyki idealistyczne. 8. Idealizm cz. IV - podstawy filozofii praktycznych idealizmu. 9. Realizm cz. I - metafizyczne podstawy filozofii realistycznych. 10. Realizm cz. II - Arystoteles, nurty realizmu na przestrzeni wieków. 11. Realizm cz. III - podstawy etyki i polityki. 12. Filozofia polska od XIV w, jej unikalność i wpływ na naszą mentalność. 13. Realizm i idealizm - starcie dwóch koncepcji. 14. Inżynier i filozofia czyli co ma piernik do wiatraka. 15. Menadżer i filozofia: czy, gdzie i jak szukać sensu w "wyścigu szczurów".
- Metody oceny:
- Punktowane kolokwia, kolokwium końcowe i rozmowa zaliczeniowa
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. W.Tatarkiewicz, Historia filozofii, PWN, Warszawa 1997 2. G.Reale, Historia filozofii starożytnej, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1994 3. M. Gogacz, Platonizm i arystotelizm, Wydawnictwa ATK, Warszawa 1996 4. A.Andrzejuk, Człowiek & decyzja, Oficyna wydawnicza NAVO, Warszawa 1996
- Witryna www przedmiotu:
- www.civitas.eu/WZ_PW/filoz
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W11
- Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu filozofii związaną z rozwojem dwóch głównych kierunków europejskiej myśli filozoficznej na przestrzeni wieków i ich konsekwencjami w kulturze, technice oraz relacjach osobowych, ze szczególnym uwzględnieniem relacji w dziedzinie przedsiębiorczości.
Weryfikacja: w trakcie zaliczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W09, S2A_W10, S2A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U20
- potrafi określić konsekwencje filozoficzne w kulturze, technice oraz relacjach osobowych, ze szczególnym uwzględnieniem relacji w dziedzinie przedsiębiorczości
Weryfikacja: w trakcie zaliczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K04
- zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów ekonomicznych i zarządzania, które doprowadziły do poważnych strat finansowych i społecznych
Weryfikacja: w trakcie zaliczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07