Nazwa przedmiotu:
Podstawy realizacji dźwięku
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Kamil Stefko  
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu akustyki i elektroakustyki. 
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Poznanie podstaw rejestracji, montażu i nagrań dźwiękowych, poznanie zasad przygotowania materiału dźwiękowego do różnych zastosowań multimedialnych. Zapoznanie z budową urządzeń studyjnych, ich parametrami techniczno–eksploatacyjnymi, zasadami obsługi i łączenia.
Treści kształcenia:
Rejestracja techniką analogową i cyfrową. Elementy składowe systemu montażu dźwięku analogowego i cyfrowego, schemat połączeń, możliwości, obsługa. Parametry. Właściwości akustyczne środowiska, wymagania sprzętowe. Podstawowe funkcje komputerowego edytora dźwięku. Okno miksera i okno edycji, narzędzia (efekty), programowanie automatyzacji. Przeznaczenie pomieszczeń: studio nagraniowe, spikerka, reżysernia. Parametry charakteryzujące pomieszczenie, metody pomiaru. Wpływ na realizację dźwięku. Rodzaje mikrofonów, parametry, techniki nagrań mono i stereo. Procesory wejściowe, wtyczki programowe. Podstawowe zasady miksowania, poziomy głośności, panorama. Budowanie przestrzeni. Procesory dynamiki i pasma. Kierunki rozwoju i nowe trendy budowy aparatury studyjnej.
Metody oceny:
Egzamin:
Literatura:
A.Czyżewski, Dźwięk cyfrowy, Akademicka Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1998 W. Kotoński, Muzyka Elektroniczna, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Warszawa 2006 S. Ditner, Elektroniczne modyfikatory dźwieku,Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne,Warszawa 1993 S. Miszczak, Teoretyczne zasady reżyserii dźwięku w radiofonii i telewizji, Wydawnictwa Radia i Telewizji, Warszawa 1976 K. Sztekmiler, Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2008 J. Geisler, Techniczne problemy nagrań muzycznych, Wydawnictwa Kominikacji i Łączności, Warszawa 1979 Z. Engel i in.,Podstawy akustyki obiektów sakralnych, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Kraków-Radom 2007, 63-167 W. Butryn, Dźwięk cyfrowy, Wydawnictwa Kominikacji i Łączności, Warszawa 2002 F. Winckel, Osobliwości słyszenia muzycznego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1965 67-123 E. Ozimek, Dźwięk i jego percepcja. Aspekty fizyczne i psychoakustyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 2002 M. Stępień, MIDI Cyfrowy interfejs instrumentów muzycznych, Helion, Gliwice 2002 Getting Started Digi 002 & Digi 002 Rack Version 7,0. Instrukcja obsługi, Digidesign 2005 T. Brown, SX Cubase, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2004
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się