- Nazwa przedmiotu:
- Wprowadzenie do architektury, urbanistyki i budownictwa
- Koordynator przedmiotu:
- prof. zw. dr hab. inż. arch. Jan Maciej Chmielewski, prof. zw. dr hab. inż. arch. Sławomir Gzell, prof. zw. dr hab. inż. arch. Andrzej Gawlikowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza na temat architektury i urbanistyki.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Studenci w ramach wykładów zdobywają wiedzę o wpływie jaki na kształt środowiska zabudowanego może mieć architektura i dorobek urbanistyki światowej, a w szczególności: zagadnienia demograficzne, geneza i rozwój miasta, czynniki urbanistyczne: przyrodnicze, gospodarcze, komunikacyjne, zdrowotności, prawodawstwa, obronności oraz kompozycji. Jak organizować przestrzeń wokół nas aby była funkcjonalna i piękna? W ramach ćwiczeń projektowych nabywają zdolności związane z zagospodarowaniem istniejącego terenu i proponowaniem w zależności od uwarunkowań lokalnych koncepcji zmiany tego zagospodarowania wprowadzając zabudowę mieszkaniową wielorodzinną i jednorodzinną, usługi podstawowe, zieleń oraz ulice i parkingi.
- Treści kształcenia:
- Inspiracja studentów do pozytywnego myślenia o środowisku zbudowanym i przekazanie im wiedzy o wpływie jaki na kształt tego środowiska może mieć architektura i dorobek urbanistyki światowej, a w szczególności: zagadnienia demograficzne, geneza i rozwój miasta, czynniki urbanistyczne: przyrodnicze, gospodarcze, komunikacyjne, zdrowotności, prawodawstwa, obronności oraz kompozycji. Jak organizować przestrzeń wokół nas aby była funkcjonalna i piękna? WYKŁAD: Architektura przestrzeni: sztuka kształtowania przestrzeni odzwierciedlająca kultury społeczeństw, związki występujące pomiędzy użytkową i techniczną jakością środowiska zabudowanego a jego wyrazem architektonicznym, relacje architektury obiektu budowlanego z jego otoczenia a także wpływ tego obiektu na otoczenie. Elementy kompozycji urbanistycznej takie jak: podłoga, ściany, strop, linie prowadzące i zatrzymujące, kąt środkowy, ciągi czasoprzestrzenne, światło, barwa. W ramach ĆWICZEŃ projektowych następuje zapoznanie studentów z różnymi formami zabudowy głównie mieszkaniowej i usługowej oraz urządzeniami infrastruktury, takimi jak ulica, arteria komunikacyjna, węzeł drogowy, plac, parking, skwer, park, bulwar nabrzeżny, określenie ich wymiarów, przeznaczeń, roli społecznej, wymogów technicznych. Studenci wykonują w grupach projekt zespołu mieszkaniowego na zadanym terenie. Dzieje urbanistyki polskiej oraz powszechnej, od początków miasta do XX wieku, zakres terytorialny urbanistyki powszechnej został ograniczony do obszarów warunkujących w przeszłości polską kulturę urbanistyczną (starożytny Bliski Wschód, Grecja, Rzym, europejskie średniowiecze, epoka nowożytna), zakres tematyczny nie jest ograniczony do miast wielkich i najsłynniejszych, lecz obejmuje także miasta skromniejsze, podobne do tych jakie mogą stanowić w przyszłości przedmiot projektów absolwentów, szczególne miejsce zajmuje Warszawa.
- Metody oceny:
- Zaliczenie ćwiczeń oceniane jest na podstawie wykonanego w grupach projektu zespołu mieszkaniowego na zadanym terenie.
- Egzamin:
- Literatura:
- Wejchert K. „Elementy kompozycji urbanistycznej”, Arkady, Warszawa 1974 i późniejsze wznowienia. Korzeniewski W. „Budownictwo mieszkaniowe, poradnik projektanta”, Arkady, Warszawa 1989. Neufert E. „Podręcznik projektowania architektonicznego”, Arkady, Warszawa
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się