Nazwa przedmiotu:
Etyka biznesu i zarządzania
Koordynator przedmiotu:
w/g aktualnej ofert na rok akademicki
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Geodezja i Kartografia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
podstawowa wiedza z zakresu zarządzania i biznesu
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę z zakresu etyki biznesu i zarządzania. Służyć ma ona ukazaniu związku między przestrzeganiem standardów moralnych a efektywnością ekonomiczną firmy w dłuższej perspektywie czasowej, a także zdobyciu umiejętności trafnego identyfikowania zagrożeń moralnych i radzenia sobie z nimi w praktyce gospodarczej.
Treści kształcenia:
Rola biznesu we współczesnym świecie. Biznes jako kreator wartości. Społeczeństwo konsumpcyjne jako efekt rozwoju gospodarczego. 2. Przyczyny powstania etyki biznesu, jej historia, przedmiot, funkcje, podstawowe stanowiska. Etyka biznesu a etyka zarządzania. 3. Powinności biznesu w klasycznej ekonomii oraz we współczesnych teoriach zarządzania. 4. Przestrzeganie standardów moralnych a efektywność ekonomiczna firmy. 5. Etyka marketingu i reklamy. Problem perswazji i manipulacji w reklamie. 6. Standardy etyczne w negocjacjach. Etyczne aspekty stosowania podstępnych taktyk w negocjacjach. Koncepcja negocjacji „w dobrej wierze". 7. Etyczny aspekt zachowań organizacyjnych. Specyficzne problemy moralne dotyczące zachowań w organizacji gospodarczej. 8. Etyka w zarządzaniu zasobami ludzkimi w organizacji. Etyczny aspekt metod i procedur pozyskiwania, oceniania, wynagradzania oraz zwalniania pracowników. 9. Etyka w procesie decyzyjnym. Decyzje etycznie neutralne a decyzje o aspekcie etycznym. Decyzje indywidualne i zbiorowe. Etyczność decyzji a ich opłacalność. 10. Metody interwencji etycznej we współczesnej organizacji. Kodeks etyczny jako najczęściej stosowana metoda interwencji etycznej. 11. Wolność a odpowiedzialność w działalności gospodarczej.
Metody oceny:
praca zaliczeniowa
Egzamin:
Literatura:
W.Gasparski, Wykłady z etyki biznesu, Wydawnictwo WSPiZ, W-wa 2007. 2. Chryssides G.D., Kaler H., Wprowadzenie do etyki biznesu, Warszawa 1999. 3. E.Sternberg, Czysty biznes' Etyka biznesu w działaniu, Wyd. PWN, W-wa 1998. 4. Porębski Cz., Czy etyka się opłaca?Zagadnienia etyki biznesu, Kraków 1997. 5. J.Mariański (red.), Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, Wyd. WAM, Kraków 2002.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się