Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Mechanika i Budowa Maszyn | Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych | 2015/2016 | mgr |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Mechanika i Budowa Maszyn | Prof. dr hab. inż. Hieronim Jakubczak |
Cele:
Celem programu kształcenia na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn jest dostarczenie absolwentom obszernej wiedzy z przedmiotów podstawowych oraz dobrze podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu budowy maszyn i pojazdów. Celem programu jest również wyrobienie w nich interdyscyplinarnego, systemowego podejścia do rozwiązywania problemów technicznych, umiejętności posługiwania się nowoczesnymi narzędziami komputerowo wspomaganego procesu projektowania, wytwarzania, eksploatacji i recyklingu. Program kształcenia na kierunku MiBM Wydziału SiMR, ukierunkowany na przemysł szeroko pojętych pojazdów i maszyn roboczych, uwzględnia w szerokim zakresie zagadnienia Mechaniki płynów, Termodynamiki i Mechaniki. Znaczna cześć programu kształcenia odnosi się do układów napędowych maszyn i pojazdów opartych o napędy mechaniczne, elektryczne, hydrauliczne i pneumatyczne. Nie mniej istotna część programu kształcenia odnosi się do projektowania elementów konstrukcji nośnych maszyn i pojazdów. Opiera się ona o teoretyczne podstawy analizy naprężeń, znajdując uzupełnienie w systemach do numerycznej analizy układów mechanicznych. W programie kształcenia duża część efektów dotyczy procesu wytwarzania, bez którego znajomości trudno jest poprawnie zaprojektować elementy układów napędowych i konstrukcji nośnych maszyn i pojazdów. Kierunek Mechanika i Budowa Maszyn jest tradycyjnym kierunkiem kształcenia inżynierów mechaników na Wydziale SiMR. System kształcenia na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn umożliwia zdobycie wszechstronnej wiedzy inżynierskiej w zakresie ogólnej budowy maszyn, jak również wiedzy specjalistycznej, dotyczącej projektowania, wytwarzania, bezpieczeństwa, sterowania i eksploatacji szerokiej gamy obiektów wydziału, tj. pojazdów (samochodów, ciągników, pojazdów szynowych, pojazdów specjalnych) i maszyn roboczych (budowlanych, drogowych, dźwignic, przenośników i innych). Studenci studiów II stopnia mają do wyboru następujące specjalności: • pojazdy • maszyny robocze • wspomaganie komputerowe prac inżynierskich • podstawowe problemy budowy maszyn i pojazdów • automatyzacja maszyn i systemów transportowych • silniki spalinowe • dynamika maszyn • wibroakustyka • diagnostyka i bezpieczeństwo • napędy hybrydowe • nadwozia pojazdów
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kierunkowe | Obowiązkowe | Automatyka | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Analiza zespolona | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Diagnostyka maszyn | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Fizyka IV | 4 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Mechanika III | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Metody numeryczne w mechanice | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Zintegrowane systemy wytwarzania | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=24 | ||||||||||
Specjalnościowe | Specjalnościowe | Degradacja konstrukcji nośnych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Komputerowo wspomagane wytwarzanie II | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Materiały konstrukcyjne o właściwościach hiperodkształcalnych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Mechanika elementów kompozytowych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Modelowanie i sterowanie maszyn roboczych | 2 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Napędy hybrydowe | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Projektowanie układów napędowych pojazdów | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Nieliniowe zagadnienia MES | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Obliczenia wytrzymałościowe konstrukcji za pomocą pakietu ANSYS | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy CAE | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy napędów ekologicznych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Projektowanie konstrukcji cichobieżnych | 2 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Symulacja ruchu pojazdów i maszyn roboczych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Zastosowanie materiałów inteligentnych w pojazdach | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=14 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Modelowanie i badania maszyn | 6 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Podstawy robotyki | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Praca przejściowa | 4 | 0 | 0 | 0 | 75 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Teoria konstrukcji | 2 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wybrane zagadnienia termodynamiki | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Zaawansowane materiały konstrukcyjne | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=19 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Algorytmy genetyczne i sieci neuronowe | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Bezpieczeństwo systemów technicznych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Modelowanie komputerowe w praktyce inżynierskiej | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=7 | ||||||||||
Specjalnościowe | Specjalnościowe | Podstawy recyklingu | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Spalanie i kataliza | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Aktywne sterowanie drgań pojazdu | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Dźwigi elektryczne i hydrauliczne | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Minimalizacja drgań i hałasu maszyn | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Projektowanie łożyskowań tocznych i przekładni zębatych w układach napędowych pojazdów | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Rekonstrukcje wypadków drogowych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Systemy oparte na wiedzy w projektowaniu maszyn | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Techniki pomiarowe w badaniach pojazdów | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Zaawansowane metody cyfrowej analizy sygnałów | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Zaawansowane modelowanie układów maszyn roboczych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
HES | HES | Podstawy prawa pracy | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Rynek pracy i środowisko biznesowe dla inżynierów | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Praca dyplomowa | 20 | 0 | 0 | 0 | 270 | 0 | 270 | sylabus |
  |   | Praktyka dyplomowa - 4 tygodnie | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=26 | ||||||||||
Specjalnościowe | Specjalnościowe | Systemy bezpieczeństwa czynnego w samochodach | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Użytkowanie maszyn roboczych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Mechanika kompozytowych elementów strukturalnych nadwozi nowoczesnych pojazdów | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Mechanika urabiania gruntu | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Pojazdy użytkowe | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Programowanie obiektowe | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Projektowanie układów hydraulicznych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Statyka konstrukcji | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Zaawansowane zastosowanie systemów CAD | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= |