Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Robotyka i Automatyka | Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa | 2021/2022 | mgr |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Robotyka i Automatyka | dr hab. inż. Marek Wojtyra, prof. uczelni |
Cele:
Celem kształcenia na kierunku Robotyka i Automatyka jest przygotowanie absolwenta do twórczej pracy w zakresie projektowania, konstrukcji, badania i oprogramowania systemów robotyki przemysłowej i usługowej oraz układów i systemów automatyki i sterowania. Jest przygotowany do rozwiązywania złożonych interdyscyplinarnych problemów z zakresu automatyki i robotyki. Posiada wiedzę w zakresie ogólnym i technicznym na poziomie umożliwiającym pracę w jednostkach badawczo-rozwojowych, pracę na stanowiskach kierowniczych w przemyśle mechanicznym elektronicznym, chemicznym i branżach pokrewnych. Kształcenie odbywa się na dwóch specjalnościach – Robotyka oraz Biomechanika i Biorobotyka. Absolwent specjalności Robotyka posiada wiedzę i umiejętności pozwalające na twórcze działania przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań z zakresu metod projektowania i konstrukcji układów sterowania oraz modelowania i identyfikacji układów. Potrafi projektować, modelować i analizować złożone konstrukcje robotów przeznaczonych do różnych celów, wykorzystując nowoczesne narzędzia projektowe i analityczne. Dysponuje przygotowaniem teoretycznym pozwalającym na rozwiązywanie problemów badawczych z zakresu analizy i syntezy układów i elementów robotyki. Absolwent specjalności Biomechanika i Biorobotyka posiada wiedzę i umiejętności w zakresie rozwiązywania zadań w zakresie projektowania, analizy i konstrukcji układów robotycznych. Posiada poszerzoną wiedzę w zakresie zastosowań nowoczesnych narzędzi projektowych i analitycznych stosowanych w biomechanice, robotyce i w medycynie. Absolwent potrafi projektować, modelować i analizować układy i elementy systemów biorobotyki do celów robotyki medycznej, wspomaganej robotycznie rehabilitacji czy robotycznych systemów wspomagających działalność człowieka (np. aktywne protezy, egzoszkielety, inteligentne układy zwiększające bezpieczeństwo). Potrafi rozwiązywać zagadnienia badawcze z pogranicza mechaniki, robotyki, medycyny i biologii.
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Specjalność: Biomechanika i Biorobotyka
(Rozwiń)
|
||||||||||
Biomechanika i Biorobotyka | Specjalnościowe | Robotyka medyczna | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Specjalność: Robotyka
(Rozwiń)
|
||||||||||
Robotyka | Specjalnościowe | Automatyzacja procesów projektowania z wykorzystaniem Pythona | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
HES | HES | HES 21 | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Autokreacja | 2 | 0 | 450 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Sztuka myślenia i uczenia się | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Cyfrowe przetwarzanie obrazów | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Dynamika i sterowanie bezzałogowych statków powietrznych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Konstruowanie robotów | 5 | 15 | 30 | 0 | 15 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Mechanika analityczna | 4 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Metody numeryczne | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Metody obliczeniowe optymalizacji | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Pracownia robotyki | 3 | 0 | 0 | 15 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Teoria sterowania I | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=26 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Biomechanika i Biorobotyka
(Rozwiń)
|
||||||||||
Biomechanika i Biorobotyka | Obieralne | Przedmiot obieralny S2 | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Specjalnościowe | Wybrane zagadnienia biomechaniki | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Zderzenia w biomechanice | 3 | 15 | 15 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Robotyka
(Rozwiń)
|
||||||||||
Robotyka | Obieralne | Przedmiot obieralny S2 | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Specjalnościowe | Manipulatory równoległe | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Sieci komputerowe | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Dynamika i sterowanie robotów | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Dynamika układów wieloczłonowych II | 5 | 15 | 15 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Metody modelowania i identyfikacji | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Teoria sterowania II | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=14 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Praca przejściowa magisterska | 6 | 0 | 0 | 0 | 90 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe magisterskie | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Biomechanika i Biorobotyka
(Rozwiń)
|
||||||||||
Biomechanika i Biorobotyka | Specjalnościowe | Druk 3D w wytwarzaniu protez kończyn | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Specjalność: Robotyka
(Rozwiń)
|
||||||||||
Robotyka | Specjalnościowe | Programowanie w ROS | 2 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Roboty autonomiczne | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
HES | HES | HES 22 | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Funkcje i techniki Public Relations | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Społeczne oblicza przemian technologicznych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=3 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Miernictwo dynamiczne | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Sztuczna inteligencja | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Przygotowanie pracy dyplomowej magisterskiej | 20 | 0 | 0 | 0 | 225 | 0 | 15 | sylabus |
∑=20 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt AiR2_W01
- Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki obejmującą metody matematyczne niezbędne do: - modelowania i analizy działania zaawansowanych elementów oraz układów sterowania i układów mechanicznych robotów a także zjawisk fizycznych w nich występujących - opisu, analizy działania oraz syntezy złożonych układów sterowania w tym systemów zawierających układy programowalne
- Efekt AiR2_W02
- Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie fizyki inżynierskiej obejmującą procesy wymiany ciepła i elementy biofizyki konieczne do zrozumienia warunków pracy robotów przemysłowych i medycznych
- Efekt AiR2_W03
- Ma poszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie opisu i metod analizy złożonych układów sterowania w tym układów wielowarstwowych, kaskadowych; ma wiedzę na temat sterowania rozmytego i odpornego.
- Efekt AiR2_W04
- Ma poszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie metod rozwiązywania zadań sterowania optymalnego i problemów liniowo-kwadratowych
- Efekt AiR2_W05
- Ma pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania układów automatyki cyfrowej
- Efekt AiR2_W06
- Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę w zakresie metod modelowania i identyfikacji układów automatyki i robotyki. Ma uporządkowaną wiedzę na temat miernictwa wielkości dynamicznych
- Efekt AiR2_W07
- Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie teorii i metod optymalizacji lokalnej, globalnej, dyskretnej i mieszanej
- Efekt AiR2_W08
- Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę w zakresie zasad modelowania, konstruowania i analiz, w szczególności analiz wytrzymałościowych i zderzeniowych układów mechanicznych robotów, biorobotów, manipulatorów i robotów mobilnych
- Efekt AiR2_W09
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie modelowania dynamiki układów mechatronicznych oraz ich opisu w języku mechaniki analitycznej
- Efekt AiR2_W10
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zaawansowanych narzędzi mechaniki komputerowej i możliwości ich zastosowań w modelowaniu i ocenie charakterystyk układów robotyki i biorobotyki
- Efekt AiR2_W11
- Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie automatyki i robotyki
- Efekt AiR2_W12
- Posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie metod sterowania i programowania robotów
- Efekt AiR2_W13
- Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej.
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt AiR2_U01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
- Efekt AiR2_U02
- Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi ocenić czasochłonność zadania; potrafi kierować małym zespołem w sposób zapewniający realizację zadania w założonym terminie
- Efekt AiR2_U03
- Potrafi opracować szczegółową dokumentacje wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego; potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
- Efekt AiR2_U04
- Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji
- Efekt AiR2_U05
- Posługuje się językiem angielskim w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, również w sprawach zawodowych, czytania ze zrozumieniem literatury fachowej, a także przygotowania i wygłoszenia krótkiej prezentacji na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego
- Efekt AiR2_U06
- Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując, do analizy i projektowania elementów, układów i systemów automatyki i robotyki
- Efekt AiR2_U07
- Potrafi zbudować model i przeprowadzić identyfikację układu automatyki i robotyki
- Efekt AiR2_U08
- Potrafi zaplanować proces testowania układu automatyki i robotyki
- Efekt AiR2_U09
- Potrafi konfigurować i programować urządzenia automatyki i robotyki w tym sterowane cyfrowo
- Efekt AiR2_U10
- Potrafi przeprowadzić proces optymalizacji układu automatyki i robotyki z zastosowaniem narzędzi własnych lub dedykowanych
- Efekt AiR2_U11
- Potrafi formułować i planować zadania sterowania optymalnego oraz przeprowadzić analizę stabilności układów sterowania
- Efekt AiR2_U12
- Przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań związanych z projektowaniem, modelowaniem i sterowaniem elementów i systemów automatyki i robotyki potrafi integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł
- Efekt AiR2_U13
- Potrafi oszacować koszty procesu projektowania i realizacji układu automatyki i robotyki
- Efekt AiR2_U14
- Potrafi projektować układy mechaniczne i sterowania robotów z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych i ekonomicznych w razie potrzeby przystosowując istniejące lub opracowując nowe metody projektowania lub komputerowe narzędzia wspomagania projektowania i obliczeń inżynierskich
- Efekt AiR2_U15
- Potrafi projektować układy mechaniczne robotów przeznaczone do różnych zastosowań w tym do zastosowań biorobotycznych
- Efekt AiR2_U16
- Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć w zakresie materiałów, komponentów oraz metod projektowania i sterowania do syntezy systemów robotyki, zawierających rozwiązania o charakterze innowacyjnym
- Efekt AiR2_U17
- Potrafi zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań projektowych i modeli elementów automatyki, robotyki i biorobotyki
- Efekt AiR2_U18
- Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
- Efekt AiR2_U19
- Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
- Efekt AiR2_U20
- Ma umiejętności językowe w zakresie automatyki i robotyki oraz dziedzin pokrewnych zgodne z wymaganiami określonym dla poziomu B2+.
- Efekt AiR2_U21
- Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia a także ukierunkować innych w tym zakresie.
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt AiR2_K01
- Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
- Efekt AiR2_K02
- Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, w tym do przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących osiągnięć automatyki i robotyki i innych aspektów działalności inżyniera w zakresie automatyki i robotyki, podejmuje starania aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały, przedstawiając różne punkty widzenia.
- Efekt AiR2_K03
- Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrzebę zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązywaniu problemu.