Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Fizyka Techniczna | Wydział Fizyki | 2011/2012 | inż |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Fizyka Techniczna | dr inż. Aleksander Urbaniak |
Cele:
Studia I stopnia trwają 7 semestrów. Przez 5 semestrów studenci studiują według wspólnego programu. W tym czasie, w ramach kursu fizyki, poznają prawa rządzące przyrodą uczestnicząc w wykładach, ćwiczeniach audytoryjnych i zajęciach laboratoryjnych. Równolegle przerabiają niezbędny dla przyszłych inżynierów kurs matematyki, elektroniki, programowania i grafiki inżynierskiej. Po 5-tym semestrze studenci wybierają jedną z czterech specjalności : fizykę komputerową, optoelektronikę, materiały i nanostruktury lub fizykę medyczną. W ramach specjalności Materiały i Nanostruktury kształceni są inżynierowie przygotowani do pracy z problemami dotyczącymi procesów zachodzących w ciałach stałych. Absolwenci tej specjalności posiadają dobre przygotowanie teoretyczne i umiejętności eksperymentalne do prowadzenia badań w zakresie inżynierii materiałowej i nanotechnologii. Studia inżynierskie na specjalności Fizyka Medyczna przygotowują do pracy w szpitalach, placówkach medycznych i firmach specjalizujących się w aparaturze medycznej, gdzie wymagana jest wiedza z zakresu fizyki technicznej. Program kształcenia obejmuje fizykę promieniowania elektromagnetycznego i jądrowego, podstawy techniki obrazowania w medycynie, metody pomiarowe fizyki jądrowej, a także anatomię i fizjologię oraz dozymetrię. Zdobywane umiejętności obejmują stosowanie metod statystycznych komputerowej analizy sygnałów w diagnostyce medycznej, jak również nowoczesne techniki optyki i optoelektroniki stosowane w medycynie. Studia na specjalności Optoelektronika przygotowują inżynierów w zakresie optycznego przetwarzania informacji, optoelektroniki światłowodowej (czujniki światłowodowe, układy przełączające i sterujące światłem), holografii , zintegrowanych struktur optycznych i optyki nieliniowej. Fizyka Komputerowa jest specjalnością interdyscyplinarną, kształcącą studentów fizyki technicznej ze szczególnym uwzględnieniem zaawansowanych technik komputerowych takich jak: programowanie obiektowe, modelowanie, symulacja, analiza i wizualizacja danych doświadczalnych, tworzenie baz danych, a także sterowanie przyrządami pomiarowymi i akwizycją danych pomiarowych w czasie rzeczywistym. Absolwenci kierunku Fizyka Techniczna dobrze znają matematykę i zawansowane techniki komputerowe, potrafią programować, sterować za pomocą komputerów urządzeniami pomiarowymi, znają metody symulacji, akwizycji, analizy i prezentacji danych oraz zagadnienia związane z sieciami komputerowymi. Nieobce im są także wszelkie zagadnienia związane wykonywaniem pomiarów i aparaturą pomiarową. Zawód inżyniera fizyka daje szerokie możliwości pracy w firmach handlowych i produkcyjnych, w laboratoriach przemysłowych i medycznych, w firmach optycznych i telekomunikacyjnych, w sektorze IT oraz w instytucjach naukowo-badawczych.
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
HES | HES | Przedmiot humanistyczny | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Algebra z geometrią | 5 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Analiza matematyczna 1 | 9 | 45 | 60 | 0 | 0 | 0 | 105 | sylabus |
  |   | Opracowanie danych doświadczalnych | 3 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy fizyki 1 | 7 | 45 | 45 | 0 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Podstawy technologii informacyjnej | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=28 | ||||||||||
Wychowanie fizyczne | Wychowanie fizyczne | Wychowanie Fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Język obcy | Język obcy | Język obcy | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Analiza matematyczna 2 | 9 | 45 | 60 | 0 | 0 | 0 | 105 | sylabus |
  |   | Laboratorium fizyki 1 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy fizyki 2 | 9 | 60 | 60 | 0 | 0 | 0 | 120 | sylabus |
  |   | Podstawy programowania | 4 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=26 | ||||||||||
Wychowanie fizyczne | Wychowanie fizyczne | Wychowanie Fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Język obcy | Język obcy | Język obcy | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Kierunkowe wspólne | Obowiązkowe | Mechanika | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=6 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Analiza matematyczna 3 | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Chemia | 5 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Języki programowania | 4 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Podstawy elektroniki | 5 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=20 | ||||||||||
Wychowanie fizyczne | Wychowanie fizyczne | Wychowanie Fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Język obcy | Język obcy | Język obcy | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Kierunkowe wspólne | Obowiązkowe | Elektrodynamika | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Elektronika w eksperymencie fizycznym | 4 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Fizyka kwantowa | 6 | 45 | 30 | 0 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Metody matematyczne fizyki | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Programowanie obiektowe | 4 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=24 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Probabilistyka | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Wychowanie fizyczne | Wychowanie fizyczne | Wychowanie Fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 5: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Język obcy | Język obcy | Język obcy | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Kierunkowe wspólne | Obowiązkowe | Fizyka statystyczna i termodynamika | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Laboratorium fizyki 2 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy optyki | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy projektowania urządzeń wirtualnych | 4 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Wstęp do fizyki ciała stałego | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wstęp do fizyki jądrowej | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=25 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Grafika inżynierska | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=3 | ||||||||||
Wychowanie fizyczne | Wychowanie fizyczne | Wychowanie Fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 6: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Fizyka komputerowa
(Rozwiń)
|
||||||||||
Fizyka komputerowa | Obowiązkowe | Dynamika układów nieliniowych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Komputerowa analiza danych doświadczalnych | 3 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Laboratorium fizyki 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Laboratorium technik jądrowych | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy systemów mikroprocesorowych | 4 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Sieci neuronowe | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=20 | ||||||||||
Specjalność: Fizyka medyczna
(Rozwiń)
|
||||||||||
Fizyka medyczna | Obowiązkowe | Analiza sygnału w dziedzinie czasu i częstości | 3 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Anatomia i fizjologia | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Dynamika układów nieliniowych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Laboratorium technik jądrowych | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Sieci neuronowe | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wprowadzenie do nauk medycznych | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=20 | ||||||||||
Specjalność: Materiały i nanostruktury
(Rozwiń)
|
||||||||||
Materiały i nanostruktury | Obowiązkowe | Fizyka półprzewodników | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Fizyka procesów jonowych w ciałach stałych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Komputerowa analiza danych doświadczalnych | 3 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Laboratorium fizyki 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy systemów mikroprocesorowych | 4 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Technologia i charakteryzacja układów niskowymiarowych | 4 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=20 | ||||||||||
Specjalność: Optoelektronika
(Rozwiń)
|
||||||||||
Optoelektronika | Obowiązkowe | Fizyka laserów | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Komputerowa analiza danych doświadczalnych | 3 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Laboratorium fizyki 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Optyka Fourierowska | 4 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy systemów mikroprocesorowych | 4 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Układy optoelektroniczne | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=20 | ||||||||||
HES | HES | Przedmiot humanistyczny 1 | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Kierunkowe wspólne | Obowiązkowe | Laboratorium przeddyplomowe | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Metody numeryczne | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Sieci komputerowe | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Wychowanie fizyczne | Wychowanie fizyczne | Wychowanie Fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 7: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Fizyka komputerowa
(Rozwiń)
|
||||||||||
Fizyka komputerowa | Obieralne | Przedmioty obieralne do wyboru | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  | Obowiązkowe | Komputerowe metody symulacji 1 | 4 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Komputerowe systemy pomiarowe | 3 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  | Specjalistyczne | Przedmioty specjalistyczne do wyboru | 4 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Algorytmy genetyczne | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Dozymetria | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Metody i techniki jądrowe w środowisku, przemysle i medycynie | 3 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wprowadzenie do fizyki układów złożonych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=13 | ||||||||||
Specjalność: Fizyka medyczna
(Rozwiń)
|
||||||||||
Fizyka medyczna | Obowiązkowe | Dozymetria | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Metody i techniki jądrowe w środowisku, przemysle i medycynie | 3 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy technik obrazowania w medycynie | 5 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Wstęp do fizyki medycznej | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=13 | ||||||||||
Specjalność: Materiały i nanostruktury
(Rozwiń)
|
||||||||||
Materiały i nanostruktury | Obowiązkowe | Komputerowe metody symulacji 1 | 4 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Metody chakteryzacji materiałów | 5 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Nanostruktury | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmioty obieralne do wyboru | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=13 | ||||||||||
Specjalność: Optoelektronika
(Rozwiń)
|
||||||||||
Optoelektronika | Obowiązkowe | Laboratorium optyki falowej | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Laboratorium układów optoelektronicznych | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmioty obieralne do wyboru | 4 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=13 | ||||||||||
Kierunkowe wspólne | Obowiązkowe | Praca dyplomowa | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=17 | ||||||||||
Obieralne | Obieralne | Bazy danych | 2 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Metody optyki molekularnej w fizyce eksperymentalnej | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Radiacyjna modyfikacja materiałów | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wielkie eksperymenty w historii fizyki | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= |