Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Lotnictwo i Kosmonautyka | Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa | 2019/2020 | mgr |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Lotnictwo i Kosmonautyka | prof. nzw. dr hab. inż. Cezary Galiński |
Cele:
Celem kształcenia na studiach magisterskich na kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka jest przygotowanie inżynierów lotniczych do pracy naukowo badawczej. Absolwenci mogą więc kontynuować swój rozwój w ramach studiów doktoranckich. Mogą również uczestniczyć w dowolnych kursach i studiach podyplomowych. Absolwent kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka otrzymuje wykształcenie umożliwiające podjęcie twórczej pracy naukowo-badawczej w zakresie budowy, optymalizacji, unowocześniania, wdrażania i eksploatacji statków powietrznych i obiektów kosmicznych. Jest przygotowany do pracy badawczej w zespołach międzynarodowych, samodzielnego śledzenia rozwoju technologii, pełnego zrozumienia obowiązujących przepisów i norm międzynarodowych w zakresie swojej specjalności. Kształcenie odbywa się na czterech specjalnościach: Automatyka i Systemy Lotnicze, Kosmonautyka, Napędy Lotnicze i Statki Powietrzne. Studenci specjalności Automatyka i Systemy Lotnicze są przygotowywani do pracy projektowo-konstrukcyjnej, wdrożeniowej i naukowej w zakresie automatyki i sterowania, urządzeń pilotażowych i nawigacyjnych oraz innych systemów pokładowych statków powietrznych i kosmicznych. Pozyskują umiejętności korzystania z oprogramowania wykorzystywanego w projektowaniu i badaniach tych układów oraz modelowania i symulacji lotu statków powietrznych i kosmicznych oraz systemów na nich występujących. Opanowane podstawy teoretyczne i znajomość zagadnień automatyki i sterowania pozawalają im na łatwe ich wykorzystanie także w innych niż lotnictwo działach techniki. Studenci specjalności Kosmonautyka uzyskują podstawową wiedzę z zakresu technologii kosmicznych, w tym sztucznych satelitów i stacji orbitalnych, nawigacji satelitarnej, telekomunikacji satelitarnej, teledetekcji satelitarnej i medycyny kosmicznej oraz szczegółową wiedzę z zakresu budowy i optymalizacji zespołów napędowych rakiet oraz aparatury pomiarowej pracującej w warunkach kosmicznych. Studenci specjalności Napędy Lotnicze uzyskują szeroką wiedzę w zakresie projektowania, badania i eksploatacji różnego rodzaju napędów. Dotyczy to zarówno napędów lotniczych, jak i silników trakcyjnych i stacjonarnych. Są przygotowywani do prac badawczych, optymalizacyjnych i zastosowań nowych technologii w silnikach lotniczych i kosmicznych. Studenci specjalności Statki Powietrzne są wszechstronnie przygotowywani do projektowania, konstruowania, badania, optymalizacji i eksploatacji statków powietrznych, w tym samolotów i śmigłowców bezzałogowych. Otrzymują podstawy do projektowania aerodynamicznego konfiguracji samolotów i śmigłowców najlepiej dopasowanych do założonych misji, kształtowania lotniczych struktur metalowych i kompozytowych, analizy wytrzymałościowej, zmęczenia konstrukcji oraz diagnostyki i pomiarów stanu statków powietrznych. Typowym miejscem pracy absolwentów studiów II stopnia na kierunku Lotnictwo i kosmonautyka na wydziale MEiL są jednostki badawczo-rozwojowe i biura konstrukcyjne firm lotniczych i kosmicznych. Po ukończeniu dodatkowych kursów absolwenci mogą również podejmować prace w liniach lotniczych oraz lotniczych organizacjach obsługowych.
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Specjalność: Automatyka i Systemy Lotnicze
(Rozwiń)
|
||||||||||
Automatyka i Systemy Lotnicze | Specjalnościowe | Metoda elementów skończonych 1 | 4 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Programowanie sterowników przemysłowych | 2 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Układy automatycznego sterowania lotem | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Kosmonautyka
(Rozwiń)
|
||||||||||
Kosmonautyka | Specjalnościowe | Fizyka przestrzeni kosmicznej | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Metoda elementów skończonych 1 | 4 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Numeryczne modelowanie przepływów w silnikach turbinowych i rakietowych | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Napędy Lotnicze
(Rozwiń)
|
||||||||||
Napędy Lotnicze | Specjalnościowe | Komory spalania | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Metoda elementów skończonych 1 | 4 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Numeryczne modelowanie przepływów w silnikach turbinowych i rakietowych | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Statki Powietrzne
(Rozwiń)
|
||||||||||
Statki Powietrzne | Specjalnościowe | Wytrzymałość konstrukcji cienkościennych 1 | 5 | 15 | 15 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Lotnicze struktury inteligentne | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=5 | ||||||||||
HES | HES | HES 21 | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Autokreacja | 2 | 0 | 450 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Sztuka myślenia i uczenia się | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Równania różniczkowe cząstkowe | 4 | 15 | 30 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wymiana ciepła w lotnictwie | 4 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wyposażenie pokładowe | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Dynamika lotu | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Fizyczne podstawy zagrożeń atmosferycznych | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Niekonwencjonalne napędy | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Sterowanie w lotnictwie i kosmonautyce | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Techniki kosmiczne | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=10 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Automatyka i Systemy Lotnicze
(Rozwiń)
|
||||||||||
Automatyka i Systemy Lotnicze | Obieralne | Przedmiot obieralny S2 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Aerodynamika 2 | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Zmęczenie i diagnostyka konstrukcji płatowców. | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  | Specjalnościowe | Czujniki i układy pomiarowe | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Laboratorium systemów lotniczych. | 3 | 0 | 0 | 45 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Układy nawigacji i orientacji przestrzennej | 4 | 15 | 15 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Zaawansowana teoria sterowania | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=16 | ||||||||||
Specjalność: Kosmonautyka
(Rozwiń)
|
||||||||||
Kosmonautyka | Specjalnościowe | Aerodynamika dużych prędkości | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Elektryczne systemy statków kosmicznych | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Konstrukcja i integracja rakiet nośnych | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Materiały dla kosmonautyki | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Mechanika nieba | 3 | 15 | 15 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Układy nawigacji i orientacji przestrzennej | 4 | 15 | 15 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
∑=16 | ||||||||||
Specjalność: Napędy Lotnicze
(Rozwiń)
|
||||||||||
Napędy Lotnicze | Specjalnościowe | Sprężarki i turbiny lotnicze | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Technologia silników lotniczych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wytrzymałość silników lotniczych | 4 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Zaawansowane laboratorium silników | 3 | 0 | 0 | 15 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Zasilanie i sterowanie silników lotniczych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=16 | ||||||||||
Specjalność: Statki Powietrzne
(Rozwiń)
|
||||||||||
Statki Powietrzne | Obieralne | Przedmiot obieralny S2 | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Specjalnościowe | Aerodynamika 2 | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Kompozyty w konstrukcjach lotniczych | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wytrzymałość konstrukcji cienkościennych 2 | 2 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Zmęczenie i diagnostyka konstrukcji płatowców | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=16 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Fizyka 2 | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Teoria przetwarzania sygnałów i identyfikacja | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Zarządzanie eksploatacją obiektów latających | 2 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Praca przejściowa magisterska | 6 | 0 | 0 | 0 | 90 | 0 | 90 | sylabus |
∑=6 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Automatyka i Systemy Lotnicze
(Rozwiń)
|
||||||||||
Automatyka i Systemy Lotnicze | Specjalnościowe | Przygotowanie pracy dyplomowej magisterskiej | 20 | 0 | 0 | 0 | 240 | 0 | 250 | sylabus |
Specjalność: Kosmonautyka
(Rozwiń)
|
||||||||||
Kosmonautyka | Specjalnościowe | Dynamika ruchu rakiet i pojazdów kosmicznych | 4 | 15 | 15 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Napędy kosmiczne | 4 | 15 | 15 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy budowy i eksploatacji optycznej aparatury kosmicznej | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Teledetekcja satelitarna | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Telekomunikacja satelitarna | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wybrane zagadnienia sterowania w kosmonautyce | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Zarządzanie projektem kosmicznym | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=19 | ||||||||||
Specjalność: Napędy Lotnicze
(Rozwiń)
|
||||||||||
Napędy Lotnicze | Specjalnościowe | Przygotowanie pracy dyplomowej magisterskiej | 20 | 0 | 0 | 0 | 240 | 0 | 250 | sylabus |
∑=20 | ||||||||||
Specjalność: Statki Powietrzne
(Rozwiń)
|
||||||||||
Statki Powietrzne | Specjalnościowe | Przygotowanie pracy dyplomowej magisterskiej | 20 | 0 | 0 | 0 | 240 | 0 | 250 | sylabus |
HES | HES | HES 22 | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Funkcje i techniki Public Relations | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Społeczne oblicza przemian technologicznych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=3 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Optymalizacja konstrukcji lotniczych | 3 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Samoloty bezzałogowe | 3 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
∑=6 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Seminarium dyplomowe magisterskie | 2 | 0 | 0 | 0 | 45 | 0 | 50 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Kosmonautyka
(Rozwiń)
|
||||||||||
Kosmonautyka | Specjalnościowe | Aparatura kosmiczna | 4 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Czujniki i układy pomiarowe | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Laboratorium technik satelitarnych | 2 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Medycyna lotnicza i kosmiczna | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przygotowanie pracy dyplomowej magisterskiej | 20 | 0 | 0 | 0 | 240 | 0 | 250 | sylabus |
∑=10 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt LiK2_W01
- Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań związanych z lotnictwem i kosmonautyką
- Efekt LiK2_W02
- Zna klasyfikację równań różniczkowych cząstkowych oraz metody rozwiązywania niektórych typów takich równań.
- Efekt LiK2_W03
- Zna matematyczne metody optymalizacji mające zastosowanie w lotnictwie.
- Efekt LiK2_W04
- Zna wybrane elementy szczególnej teorii względności. Posiada wiedzę na temat falowych właściwości światła oraz możliwości wykorzystania fotoniki w technice.
- Efekt LiK2_W05
- Zna skład chemiczny i budowę atmosfery oraz najważniejsze zjawiska fizyczne, które w niej występują oraz mają wpływ na przewidywanie pogody i bezpieczeństwo lotów.
- Efekt LiK2_W06
- Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z lotnictwem i kosmoautyką.
- Efekt LiK2_W07
- Zna metody regulacji automatycznej, kaskadowe układy regulacji oraz metody oceny własności dynamicznych układu regulacji. Posiada wiedzę na temat metod projektowania układów regulacji.
- Efekt LiK2_W08
- Posiada wiedzę na temat podstawowych i złożonych mechanizmów wymiany ciepła. Zna podstawowe prawa rządzące przepływami ciepła i właściwości termofizyczne materiałów istotnych z punktu widzenia wymiany ciepła.
- Efekt LiK2_W09
- Zna metody identyfikacji parametrów układów występujących w technice. Zna zalety i ograniczenia różnych metod przetwarzania sygnałów.
- Efekt LiK2_W10
- Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia charakteryzujące lotnictwo i kosmonautykę: wytrzymałość konstrukcji, aerodynamikę wewnętrzną lub zewnętrzną oraz wyposażenie pokładowe
- Efekt LiK2_W11
- Posiada wiedzę na temat modelowania ruchu statku powietrznego. Zna równania ruchu nieodkształcalnych statków powietrznych oraz posiadających dodatkowe stopnie swobody. Ma wiedzę na temat linearyzacji równań ruchu, metod wyznaczania pochodnych aerodynamicznych oraz metod badania ruchu statków powietrznych w różnych fazach lotu.
- Efekt LiK2_W12
- Posiada wiedzę na temat budowy i zasad działania systemów radiolokacji, systemów zwiększających bezpieczeństwo lotów oraz poszerzoną wiedzę na temat systemów i instalacji omawianych na pierwszym stopniu studiów.
- Efekt LiK2_W13
- Posiada wiedzę na temat procesu projektowania statku latającego oraz funkcji, charakterystyk, obciążeń i typowych przykładów konstrukcji jego elementów. Zna wybrane fragmenty obowiązujących przepisów budowy statków powietrznych.
- Efekt LiK2_W14
- Ma podbudowaną teoretycznie wiedzę szczegółową związaną z niektórymi obszarami inżynierii lotniczej i kosmicznej w zakresie konstrukcji płatowców lub konstrukcji zespołów napędowych i teorii spalania lub projektowania integracji i symulacji systemów pokładowych lub kosmonautyki.
- Efekt LiK2_W15
- Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w obszarze lotnictwa i kosmonautyki i dyscyplin pokrewnych
- Efekt LiK2_W16
- Zna proponowane rozwiązania konstrukcyjne przyszłościowych i nietypowych rodzajów napędów.
- Efekt LiK2_W17
- Ma wiedzę na temat Bezpilotowych Systemów Lotniczych, ich systemów pokładowych i stacji naziemnych.
- Efekt LiK2_W18
- Zna metody systemowego podejścia do projektowania i organizacji misji kosmicznych
- Efekt LiK2_W19
- Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych. Zna metody eksploatacji statków powietrznych w aspekcie bezpieczeństwa, niezawodności i kosztów, a w szczególności zarządzania ciągłą zdatnością do lotu z uwzględnieniem wymogów normatywnych i rozwoju nieniszczących metod oceny stanu technicznego.
- Efekt LiK2_W20
- Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z lotnictwem i kosmonautyką
- Efekt LiK2_W21
- Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia społecz¬nych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
- Efekt LiK2_W22
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
- Efekt LiK2_W23
- Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
- Efekt LiK2_W24
- Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów.
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt LiK2_U01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim; po¬trafi integrować uzyskane informacje dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
- Efekt LiK2_U02
- Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim
- Efekt LiK2_U03
- Potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku angielskim, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
- Efekt LiK2_U04
- Potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu lotnictwa i kosmonautyki
- Efekt LiK2_U05
- Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
- Efekt LiK2_U06
- Ma umiejętności językowe w zakresie lotnictwa i kosmonautyki, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
- Efekt LiK2_U07
- Potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunika¬cyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
- Efekt LiK2_U08
- Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
- Efekt LiK2_U09
- Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz ekspery¬mentalne
- Efekt LiK2_U10
- Potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynier¬skich – integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla lotnictwa i kosmonautyki oraz zastosować podejście systemowe uwzględniające także aspekty pozatechniczne
- Efekt LiK2_U11
- Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
- Efekt LiK2_U12
- Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w lotnictwie i kosmonautyce
- Efekt LiK2_U13
- Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
- Efekt LiK2_U14
- Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
- Efekt LiK2_U15
- Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące w lotnictwie i kosmonautyce rozwiązania tech¬niczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi itp
- Efekt LiK2_U16
- Potrafi zaproponować ulepszenia/usprawnienia istnieją¬cych rozwiązań technicznych
- Efekt LiK2_U17
- Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla lotnictwa i kosmonautyki, w tym zadań nietypowych, w tym uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
- Efekt LiK2_U18
- Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla lotnictwa i kosmonautyki, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody ¬rozwiązywać złożone zadania inżynierskie charaktery¬styczne dla lotnictwa i kosmonautyki, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
- Efekt LiK2_U19
- Potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane ze swoją lotniczą lub kosmonautyczną specjalizacją, oraz zrealizować ten projekt - przynajmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, jeśli trzeba - przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt LiK2_K01
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
- Efekt LiK2_K02
- Ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
- Efekt LiK2_K03
- Potrafi współdziałać w grupie przyjmując w niej różne role
- Efekt LiK2_K04
- Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
- Efekt LiK2_K05
- Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
- Efekt LiK2_K06
- Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
- Efekt LiK2_K07
- Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazy¬wania społeczeństwu - m.in., poprzez środki masowego prze¬kazu informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżyniera; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia