- Nazwa przedmiotu:
- Samoloty bezzałogowe
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Zdobysław Goraj
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ML.NK309
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 50, w tym:
a) wykład – 30 godz.,
b) zajęcia projektowe - 15 godz.,
c) konsultacje - 5 godz.
2. Praca własna studenta - 30 godzin, w tym:
a) wykonanie i zaliczenie projektów (praca własna) - 25 godz.,
b) przygotowanie prezentacji dla zadanego tematu - 5 godz.
Łącznie 80 godzin.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 punkty ECTS - liczba godzin kontaktowych - 50, w tym:
a) wykład – 30 godz.,
b) zajęcia projektowe - 15 godz.,
c) konsultacje - 5 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 punkty ECTS - 50 godzin, w tym:
a) wykonanie i zaliczenie projektów (praca własna) - 25 godz.,
b) przygotowanie prezentacji dla zadanego tematu - 5 godz.,
c) zajęcia projektowe - 15 godz.,
d) konsultacje - 5 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość projektowania samolotu, znajomość mechaniki lotu i aerodynamiki, znajomość wytrzymałości materiałów
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Po zaliczeniu przedmiotu student nabywa wiedzę w zakresie zastosowania samolotów bezzałogowych, potrafi opracować projekt koncepcyjny systemu bezzałogowego dopasowanego do wymogów misji, umie dobrać czujniki samolotu, potrafi współdziałać w grupie projektowej, ma świadomość ważności bezpieczeństwa i istnienia zagrożeń przy projektowaniu i eksploatacji samolotów bezzałogowych.
- Treści kształcenia:
- Wykład
Zastosowania: łączność, monitoring, miernictwo, badania atmosfery, akcje specjalne. Konfiguracje: mikro, mini, taktyczne bliskiego i średniego zasięgu, MALE, HALE, UCAV, zasilane bateriami słonecznymi, promy kosmiczne, wiropłaty. Technologie: aerodynamika, struktury i materiały, sterowanie, zespoły napędowe, łączność stacje naziemne. Problemy bezpieczeństwa: certyfikacja, zarządzanie ruchem powietrznym, systemy unikania przeszkód. Najważniejsze projekty: minimalizacja kosztów wytwarzania i użytkowania. Projekt konstrukcyjno – obliczeniowy statku bezzałogowego: dobór sensorów, anten, systemu nawigacji, data link, częstotliwości, wyznaczenie głównych parametrów geometrycznych i masowych samolotu. Wyznaczenie charakterystyk aerodynamicznych. Projekt struktury wewnętrznej + analiza masowa samolotu. Wyznaczenie osiągów samolotu bezzałogowego, analiza kosztów projektu.
- Metody oceny:
- Średnia ocen z 6 projektów. Warunek konieczny: zreferowanie preferowanego tematu – najczęściej artykuł z czasopisma naukowego na temat UAS.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Janes: UAV, Materiały konferencji specjalistycznych, dostarczonych przez wykładowcę do biblioteki Wydziału.
Materiały konferencyjne i publikacje w języku angielskim dostarczone przez wykładowcę, Internet.
Książki: Reg Austin: Unmanned Aircraft Systems, Wiley 2010.
Ed.Rogelio Lozano: Unmanned Aerial Vehicles, Wiley 2010.
- Witryna www przedmiotu:
- http://meil.pw.edu.pl/zsis/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/UAV-s
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ML.NK309_W1
- Zna najważniejsze zastosowania samolotów bezzałogowych.
Weryfikacja: Ocena projektów.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W15, LiK2_W17
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W05, T2A_W05
- Efekt ML.NK309_W2
- Wie, jak zorganizować projektowanie samolotu bezzałogowego.
Weryfikacja: Ocena projektów.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W13, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ML.NK309_U1
- Umie dobrać najważniejsze czujniki dla samolotu bezzałogowego.
Weryfikacja: Ocena projektu no 1.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U01, LiK2_U02, LiK2_U03, LiK2_U04, LiK2_U06, LiK2_U10, LiK2_U12, LiK2_U14, LiK2_U15, LiK2_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T1A_U04, T2A_U06, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U16
- Efekt ML.NK309_U2
- Potrafi scharakteryzować najważniejsze etapy projektowania i wyróżnić krytyczne technologie ważne dla lotnictwa bezzałogowego.
Weryfikacja: Ocena projektów no. 2,3,4,5
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U17, LiK2_U18, LiK2_U19
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19
- Efekt ML.NK309_U3
- Umie korzystać z najnowszej literatury fachowej odnoszącej się do technologii bezzałogowych.
Weryfikacja: Ocena prezentacji.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U01, LiK2_U02, LiK2_U03, LiK2_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T1A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ML.NK309_K1
- Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy przy obniżaniu masy i kosztów samolotu z zachowaniem ważnych parametrów misji.
Weryfikacja: Ocena projektu no. 6, odnoszącego się do analizy kosztów samolotu bezzałogowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06
- Efekt ML.NK309_K2
- Potrafi współdziałać i pracować w zespole przy rozwoju projektu samolotu bezzałogowego.
Weryfikacja: Ocena projektów i ich postępów.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03
- Efekt ML.NK309_K3
- Ma świadomość ważności bezpieczeństwa i istnienia zagrożeń przy projektowaniu i eksploatacji samolotów bezzałogowych.
Weryfikacja: Ocena projektów nr 3 i 4.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02