Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Mechanika i Budowa Maszyn | Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa | 2017/2018 | inż |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Niestacjonarne | Mechanika i Budowa Maszyn | prof. dr hab. inż. Jacek Rokicki |
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kierunkowe | Obowiązkowe | Algebra z geometrią | 4 | 0 | 45 | 0 | 0 | 0 | 27 | sylabus |
  |   | Analiza 1 | 7 | 30 | 45 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Fizyka inżynierska | 4 | 15 | 30 | 0 | 0 | 0 | 27 | sylabus |
  |   | Grafika Inżynierska | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | HES1_1 | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Informatyka I | 4 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 27 | sylabus |
  |   | Materiały I | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Mechanika I | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Analiza II | 8 | 45 | 45 | 0 | 0 | 0 | 54 | sylabus |
  |   | Elektrotechnika | 4 | 15 | 15 | 15 | 0 | 0 | 27 | sylabus |
  |   | Informatyka II | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Mechanika II | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 27 | sylabus |
  |   | Termodynamika I | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 27 | sylabus |
  |   | Wytrzymałość konstrukcji I | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 27 | sylabus |
  |   | Zapis Konstrukcji – CAD I | 3 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Drgania | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Elektronika I | 4 | 15 | 15 | 15 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Mechanika płynów I | 5 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 27 | sylabus |
  |   | Podstawy automatyki i sterowania I | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 27 | sylabus |
  |   | Podstawy konstrukcji maszyn I | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Podstawy metod komputerowych w obliczeniach inżynierskich | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Techniki wytwarzania I | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Termodynamika II | 2 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 9 | sylabus |
  |   | Wytrzymałość konstrukcji II | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Zapis Konstrukcji – CAD2 | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Ekonomia | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | HES1_2 | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Informatyka III | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Mechanika płynów II | 3 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Metoda elementów skończonych | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 27 | sylabus |
  |   | Miernictwo i techniki eksperymentu | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Podstawy automatyki i sterowania II | 3 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Techniki wytwarzania II | 2 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Wytrzymałość Konstrukcji III | 2 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 9 | sylabus |
  |   | Zapis Konstrukcji – CAD3 | 3 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Zintegrowane Systemy CAD/CAM/CAE | 3 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 5: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Niezawodność i bezpieczeństwo | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Ochrona środowiska | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Podstawy Konstrukcji Maszyn III | 3 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Podstawy Konstrukcji Maszyn IV | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Podstawy konstrukcji maszyn V | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9 | sylabus |
  |   | Sterowanie w technice | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Technologia | 3 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Technologie energetyczne | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Teoria Maszyn Cieplnych | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 27 | sylabus |
  |   | Wymiana ciepła | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Wytrzymałość konstrukcji cienkościennych | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 6: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Aerodynamika I | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Biomechanika | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Czujniki i układy pomiarowe | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Fizyka | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Gospodarka Energetyczna | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Podstawy Konstrukcji Maszyn VI | 3 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Praca przejściowa | 6 | 0 | 0 | 0 | 105 | 0 | 54 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe inżynierskie | 4 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Źródła i przetwarzanie energii | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 7: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Energetyka Cieplna
(Rozwiń)
|
||||||||||
Energetyka Cieplna | Specjalnościowe | Eksploatacja i sterowanie urządzeń energetycznych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Kotły i wymienniki ciepła | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Pompy i Układy Pompowe | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Turbiny cieplne | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Komputerowe Metody Projektowania Inżynierskiego
(Rozwiń)
|
||||||||||
Komputerowe Metody Projektowania Inżynierskiego | Specjalnościowe | Obliczeniowa mechanika płynów | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Podstawy analizy niezawodności | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Turbiny cieplne | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Zintegrowane systemy CAD/CAM/CAE II | 2 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Lotnictwo
(Rozwiń)
|
||||||||||
Lotnictwo | Specjalnościowe | Mechanika lotu | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Projektowanie statków powietrznych | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Silniki lotnicze | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Wyposażenie pokładowe | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Robotyka
(Rozwiń)
|
||||||||||
Robotyka | Specjalnościowe | Napędy robotów | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Podstawy robotyki | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Technika Mikroprocesorowa | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Teoria sygnałów i systemów | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Filozofia | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Marketing | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Przygotowanie pracy dyplomowej inżynierskiej | 20 | 0 | 0 | 0 | 180 | 0 | 108 | sylabus |
∑=24 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt M1_W01
- Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie matematyki, podstaw fizyki, chemii i informatyki konieczną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań związanych z Mechaniką i Budową Maszyn
- Efekt M1_W02
- Ma podstawową wiedzę w zakresie wybranych dyscyplin technicznych i nietechnicznych powiązanych z kierunkiem MiBM, obejmującą m.in. zagadnienia: nauki o materiałach; inżynierii wytwarzania; elektrotechniki i elektroniki; sterowania i regulacji; informatyki, programowania i metod numerycznych; organizacji i zarządzania
- Efekt M1_W03
- Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie mechaniki ogólnej, układu punktów materialnych oraz mechaniki ciała stałego oraz wytrzymałości materiałów i konstrukcji. Zna metody analiz i wspomagające je narzędzia komputerowe w tym zakresie wiedzy
- Efekt M1_W04
- Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie mechaniki cieczy i gazów oraz termodynamiki, dotyczącą typowych zjawisk technicznych występujących w budowie i eksploatacji maszyn, lotnictwie i energetyce
- Efekt M1_W05
- Ma szczegółową wiedzę dotyczącą metod modelowania w inżynierii mechanicznej, w tym zasady i procedurę tworzenia modeli stanów i procesów, charakterystycznych dla urządzeń mechanicznych, umożliwiających prowadzenie obliczeń inżynierskich oraz badań analitycznych i eksperymentalnych
- Efekt M1_W06
- Ma szczegółową wiedzę o ogólnych i szczegółowych zasadach projektowania urządzeń mechanicznych oraz o zasadach i procedurach prowadzenia obliczeń inżynierskich, wspomagających proces projektowania
- Efekt M1_W07
- Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie metod pomiarowych wielkości mechanicznych i cieplno-przepływowych z uwzględnieniem analizy dokładności pomiarów
- Efekt M1_W08
- Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą zasad grafiki inżynierskiej i zapisu konstrukcji oraz nowoczesnych komputerowych systemów CAD/CAM/CAE wspomagających projektowanie maszyn i urządzeń mechanicznych
- Efekt M1_W09
- Ma wiedzę ogólną o strukturze typowych urządzeń i systemów technicznych oraz ich zespołach, w tym o układach przenoszenia napędu. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń i systemów, zwłaszcza o fazach ich projektowania, wytwarzania i eksploatacji
- Efekt M1_W10
- Ma podstawową wiedzę o niezawodności urządzeń mechanicznych i bezpieczeństwie związanym z ich eksploatacją oraz o metodach uwzględniania tych problemów w projektowaniu obiektów
- Efekt M1_W11
- Ma wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej, w tym wiedzę z zakresu ekonomii, organizacji i zarządzania, norm i przepisów
- Efekt M1_W12
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, oraz prowadzenia działalności gospodarczej. Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
- Efekt M1_W13
- Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt M1_U01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł (Internetu) , także w języku angielskim. Potrafi je integrować, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
- Efekt M1_U02
- Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
- Efekt M1_U03
- Potrafi przygotować w języku polskim i języku angielskim sprawozdanie z wykonanej pracy badawczej lub opracowanie innego typu dotyczące problematyki Mechaniki i Budowy Maszyn
- Efekt M1_U04
- Potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i w języku angielskim prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii mechanicznej oraz prowadzić dyskusję dotyczącą tej prezentacji
- Efekt M1_U05
- Ma umiejętność samokształcenia się
- Efekt M1_U06
- Ma umiejętności językowe w zakresie inżynierii mechanicznej zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
- Efekt M1_U07
- Potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżyniera mechanika
- Efekt M1_U08
- Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty wspomagające proces projektowania urządzeń technicznych, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi wykorzystywać do tego metody statystyki matematycznej. Potrafi na podstawie wyników badań projektować ulepszenia urządzeń i systemów.
- Efekt M1_U09
- Potrafi dostrzegać problemy inżynierskie w zakresie inżynierii mechanicznej oraz formułować zadania wynikające z nich i koncepcje rozwiązań tych zadań. Potrafi tworzyć modele wykorzystywane w badaniach analitycznych, symulacyjnych i eksperymentalnych
- Efekt M1_U10
- Ma zdolność dostrzegania ograniczeń fizycznych, prawnych, normalizacyjnych, ekonomicznych, a zwłaszcza wynikających z niepełnej wiedzy człowieka i z jego możliwości intelektualnych, konieczną w formułowaniu zadań inżynierskich
- Efekt M1_U11
- Ma zdolność widzenia określonej całości, której częścią jest rozwiązywany problem, i przy formułowaniu zadań inżynierskich potrafi integrować wiedzę z różnych obszarów technicznych i nietechnicznych (w tym – ekonomii, organizacji i zarządzania oraz psychologii i socjologii)
- Efekt M1_U12
- Potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne lub system, uwzględniając ograniczenia techniczne i nietechniczne. W procesie projektowania potrafi wykorzystywać także wiedzę niezwiązaną bezpośrednio z szeroko rozumianą mechaniką, w szczególności dotyczącą: zjawisk elektrycznych (w tym przy doborze urządzeń elektrycznych i elektronicznych do układów mechanicznych); automatyki i robotyki, w tym zastosowań układów sterowania i regulacji w układach mechanicznych; systemów operacyjnych, baz danych i sieci komputerowych; metod numerycznych, wspomagających badania i obliczenia w zakresie inżynierii mechanicznej
- Efekt M1_U13
- Potrafi projektować i konstruować elementy maszyn i układy mechaniczne z wykorzystaniem metod CAD/CAM/CAE
- Efekt M1_U14
- Potrafi tworzyć (lub przystosowywać typowe) modele stanów i zjawisk charakterystycznych dla inżynierii mechanicznej, niezbędne do prowadzenia obliczeń inżynierskich oraz badań analitycznych i eksperymentalnych, w tym modele: eksploatacji obiektu; przebiegu obciążeń i naprężeń; wymiany ciepła i masy oraz procesu spalania; właściwości materiałów i elementów oraz wpływu na nie technik wytwarzania
- Efekt M1_U15
- Potrafi przeprowadzić niezbędne obliczenia inżynierskie oparte na utworzonych przez siebie lub właściwie dobranych modelach
- Efekt M1_U16
- W procesie projektowania potrafi dobrać właściwe techniki wytwarzania elementów urządzeń mechanicznych niezbędne do nadania im cech, umożliwiających poprawne funkcjonowanie projektowanego urządzenia
- Efekt M1_U17
- Potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich – dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym w aspekcie niezawodności, a zwłaszcza bezpieczeństwa. Potrafi przeprowadzić analizę niezawodności projektowanego przez siebie urządzenia lub systemu (lub już eksploatowanego) oraz analizę bezpieczeństwa związanego z jego funkcjonowaniem, a wyniki analiz wykorzystać do wprowadzania ulepszeń ze względu na niezawodność i bezpieczeństwo
- Efekt M1_U18
- Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
- Efekt M1_U19
- Potrafi dokonać wstępnej oceny ekonomicznej podejmowanych działań w zakresie inżynierii mechanicznej
- Efekt M1_U20
- Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, systemu i procesu. Potrafi zaproponować sposoby ulepszeń
- Efekt M1_U21
- Potrafi praktycznie wykorzystać metody matematyczne, metody numeryczne oraz komputerowe metody symulacyjne do modelowania prostych zagadnień technicznych typowych dla Mechaniki i Budowy Maszyn
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt M1_K01
- Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
- Efekt M1_K02
- Ma świadomość ważności roli i odpowiedzialności społecznej inżyniera. Dostrzega wpływ działalności inżynierskiej na życie i zdrowie ludzi oraz środowisko naturalne
- Efekt M1_K03
- Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
- Efekt M1_K04
- Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania, w tym najskuteczniejsze sposoby rozwiązania określonego problemu inżynierskiego
- Efekt M1_K05
- Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, w tym problemy etyczne
- Efekt M1_K06
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, wynikającą z odpowiedzialności społecznej inżyniera. Potrafi uzupełniać własną wiedzę i umiejętności, niezbędne do twórczej pracy w zawodzie inżyniera. Potrafi inspirować oraz organizować proces uczenia się innych osób
- Efekt M1_K07
- Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji o osiągnięciach techniki i innych aspektach działalności inżyniera i potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały