Nazwa przedmiotu:
Mechanika lotu
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Zbigniew Paturski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
ZNK338
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 20, w tym: a) wykład 9 godz.; b) projekt 9 godz. c) konsultacje 2 godz. 2. Praca własna studenta - 30 godzin, w tym: a) przygotowywanie się do kolokwiów -10 godz. b) praca nad projektami - 20 godz. Razem - 50 godzin.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,7 punktu ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 punktu.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Mechanika Teoretyczna w zakresie kinematyki i dynamiki punktu materialnego i bryły sztywnej. Mechanika Płynów w zakresie opisu stacjonarnego sub- trans- i naddźwiękowego opływu brył.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Przyswojenie zasadniczych wiadomości z aerodynamiki i mechaniki lotu samolotu w zakresie zagadnień szeroko rozumianych poddźwiękowych osiągów samolotu, podłużnej i bocznej równowagi, statycznej stateczności i sterowności samolotu oraz prostych ruchów przestrzennych samolotu. Nabycie umiejętności analizy charakterystyk aerodynamicznych oraz parametrów osiągowych i statecznościowo-sterownościowych samolotu.
Treści kształcenia:
Atmosfera Normalna (Standardowa). Aerodynamiczne siły i momenty działające na samolot. Charakterystyki aerodynamiczne (zakres pod- trans- i naddźwiękowy). Lot szybowy (bezsilnikowy). Napędy lotnicze: śmigłowe i odrzutowe. Osiągi w locie silnikowym: charakterystyki wznoszenia, pułapy, zasięg i długotrwałość lotu. Start i lądowanie samolotu. Podłużna równowaga, statyczna stateczność i sterowność samolotu. Aerodynamiczne boczne siły i momenty. Boczna równowaga, statyczna stateczność i sterowność. Wstęp do dynamiki lotu samolotu: proste przypadki ustalonych i nieustalonych ruchów przestrzennych samolotu, podstawowe postacie własne ruchów samolotu (fugoidy, oscylacje szybkie i holendrowanie).
Metody oceny:
Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie ocen z siedmiu projektów obliczeniowych. Oceny wystawiane są w klasycznej skali od „2” do „5” i obejmują poprawność merytoryczną projektu, otrzymane wyniki oraz estetykę redakcji prac. Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu przez studenta oceny pozytywnej z pracy kontrolnej oraz pozytywnych ocen z co najmniej trzech projektów. Szczegółowe wymagania i zalecenia znajdują się na stronie internetowej Zakładu Mechaniki
Egzamin:
nie
Literatura:
1.Władysław Fiszdon – Mechanika Lotu, t.1 i 2 PWN Warszawa-Łódź 1961-1962 2.Rościsław Aleksandrowicz, Jerzy Maryniak, Wiesław Łucjanek – Zbiór zadań z Mechaniki Lotu, PWN Warszawa-Łódź 1963 3.Jan Roskam, Chuan-Tau Edward Lan – Airplane Aerodynamics and Performance, DARcorporation, Lawrence, Kansas USA 1997
Witryna www przedmiotu:
http://www.meil.pw.edu.pl/zm/ZM/Dydaktyka/
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_1
Atmosfera Normalna (Standardowa). Aerodynamiczne siły i momenty działające na samolot. Charakterystyki aerodynamiczne (zakres pod- trans- i naddźwiękowy). Lot szybowy (bezsilnikowy). Napędy lotnicze: śmigłowe i odrzutowe. Osiągi w locie silnikowym: charakterystyki wznoszenia, pułapy, zasięg i długotrwałość lotu. Start i lądowanie samolotu. Podłużna równowaga, statyczna stateczność i sterowność samolotu. Aerodynamiczne boczne siły i momenty. Boczna równowaga, statyczna stateczność i sterowność. Wstęp do dynamiki lotu samolotu: proste przypadki ustalonych i nieustalonych ruchów przestrzennych samolotu, podstawowe postacie własne ruchów samolotu (fugoidy, oscylacje szybkie i holendrowanie).
Weryfikacja: Ocena projektów. Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: M1_W01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_1
Przyswojenie zasadniczych wiadomości z aerodynamiki i mechaniki lotu samolotu w zakresie zagadnień szeroko rozumianych poddźwiękowych osiągów samolotu, podłużnej i bocznej równowagi, statycznej stateczności i sterowności samolotu oraz prostych ruchów przestrzennych samolotu. Nabycie umiejętności analizy charakterystyk aerodynamicznych oraz parametrów osiągowych i statecznościowo-sterownościowych samolotu.
Weryfikacja: Ocena projektów. Kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: M1_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U06