Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Mechatronika | Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych | 2017/2018 | inż |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Mechatronika | dr inż. Marcin Jasiński |
Cele:
Absolwenta Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych charakteryzuje: • zaawansowana wiedza z przedmiotów podstawowych, • interdyscyplinarne systemowe podejście do rozwiązywania problemów technicznych, • umiejętność posługiwania się nowoczesnymi narzędziami wspomaganych komputerowo procesów: projektowania, wytwarzania, eksploatacji i recyklingu maszyn, • przygotowanie do pracy w zespole, • znajomość języka obcego, • przygotowanie z zakresu ochrony środowiska związanej z eksploatacją i sterowaniem mechatronicznym: samochodów, ciągników, pojazdów specjalnych, maszyn budowlanych i specjalnych, • wiedza praktyczna ze zróżnicowanych praktyk realizowanych zgodnie z programem studiów. Specjalność Mechatronika pojazdów W ramach tej specjalności, na studiach I stopnia, kształci się inżynierów, którzy opanują wiedzę i umiejętności w zakresie: • zagadnień budowy, zastosowania oraz analizy sygnałów z czujników, aktywatorów oraz sieci informatycznych pojazdów, • zagadnień budowy i projektowania samochodów oraz ich zespołów podwozi, • zagadnień dotyczących akustyki pojazdów i maszyn roboczych; komfort użytkowania, wpływ środowiskowy, • zagadnień budowy, własności oraz diagnostyki systemów bezpieczeństwa czynnego i biernego pojazdów i maszyn roboczych, • zagadnień związanych z bezpieczeństwem oraz diagnostyką maszyn roboczych i pojazdów, • zagadnień związanych ze sterowaniem pojazdami autonomicznymi. Uzyskanie najnowszej i praktycznie przydatnej wiedzy oraz nowych kwalifikacji w zakresie: mechatroniki samochodowej, zagadnień bezpieczeństwa samochodów i maszyn roboczych, diagnostyki i bezpieczeństwa pojazdów i maszyn roboczych, akustyki pojazdów i maszyn roboczych oraz pojazdów autonomicznych pozwala absolwentom tej specjalności na podejmowanie pracy w firmach związanych z motoryzacją, elektroniką, automatyką oraz robotyką. Specjalność Mechatronika maszyn roboczych W ramach tej specjalności, na studiach I stopnia, kształci się inżynierów, którzy opanują wiedzę i umiejętności w zakresie: • budowy i eksploatacji maszyn roboczych, • zagadnień budowy, projektowania oraz eksploatacji urządzeń transportu bliskiego w tym pojazdów autonomicznych, • zagadnień analizy przeznaczenia, budowy modeli funkcjonalnych maszyn roboczych, • zagadnień modelowania członów dynamicznych, • zagadnień bezpieczeństwa i automatyzacji i robotyzacji maszyn roboczych systemów transportu, • zagadnień systemów sterowania i regulacji maszyn roboczych, • zagadnień projektowania układów sterowani i regulacji z wykorzystaniem techniki analogowej i cyfrowej, • systemów monitorowania, kontroli, sterowania i regulacji maszyn roboczych, • zagadnień analizy dynamicznej projektowania maszyn roboczych z wykorzystaniem nowoczesnych metod komputerowych, • programowalnych Kontrolerów Logicznych układów programowalnych PLD i mikrokontrolerów, • opracowywania i pisania programów komputerowych. Uniwersalne kompetencje zawodowe oraz wiedza z zakresu mechaniki i mechatroniki, a także biegłość w posługiwaniu się narzędziami komputerowymi: Metoda Elementów Skończonych, systemy CAD/CAM, sztuczna inteligencja, umiejętność rozwiązywania inżynierskich zagadnień mechanicznych i mechatronicznych, sprawiają, że absolwenci tej specjalności z powodzeniem znajdują zatrudnienie jako konstruktorzy, technolodzy, pracownicy działów projektowych, eksploatacyjnych, dozoru technicznego w dużych i małych firmach oraz instytucjach naukowo-badawczych zajmujących się konstruowaniem, wytwarzaniem, modernizacją maszyn i urządzeń zautomatyzowanych procesów produkcyjnych, robotów przemysłowych, linii technologicznych itp., jako eksploatatorzy i diagności lub kierownicy serwisów maszyn roboczych. Specjalność Konstrukcje inteligentne Absolwent specjalności Konstrukcje inteligentne rozumie pojęcie konstrukcji „inteligentnej” powszechnie i od dawna używane w środowisku inżynierów i badaczy naukowych. W ramach tej specjalności, na studiach I stopnia, kształci się inżynierów, którzy opanują i zdobędą wiedzę o podstawowych elementach tego typu konstrukcji, rozumieją rolę wiedzy oraz potrafią na podstawie zidentyfikowanego problemu dobrać najwłaściwsze rozwiązanie. Absolwent jest zapoznany z podstawami teoretycznymi opisującymi właściwości materiałów typu „smart”, w szczególności elementów piezoelektrycznych, magneto-reologicznych, elektromagnetycznych, stopów z pamięcią kształtu, struktur gradientowych. Zna modele konstytutywne piezoelektryków, wie jak je wykorzystać do zwiększenia stabilizacji i redukcji drgań giętnych belek, paneli i skrętnych wałów, potrafi także zaprojektować urządzenie odzyskujące energię (energy-harvesting system) stosowane m.in. w zasilaniu układów MEMS (microelectromechanical systems). Posiada niezbędną wiedzę dotyczącą układów laminowanych, potrafi zaprojektować kompozyt zawierający włókna „inteligentne” sterowane polem elektrycznym. Absolwent zna prawa mechaniki (Newtona) oraz elektrodynamiki (Maxwella) i jest świadomy wszechobecnej interdyscyplinarności we współczesnych inżynierskich zadaniach. Potrafi te prawa poprawnie ze sobą kojarzyć w celu uzyskania poprawnie zaprojektowanej konstrukcji sprzęgającej oddziaływania mechaniczne z elektrycznymi, magnetycznymi oraz cieplnymi. Umie zaproponować właściwy algorytm sterowania konstrukcji „inteligentnej”, zna podstawy automatyki oraz programowania i potrafi je wykorzystać używając współczesnych narzędzi informatycznych. Wiedza i umiejętności Absolwenta tego kierunku predestynują go do ambitnej i innowacyjnej pracy inżynierskiej wychodzącej naprzeciw wyzwaniom najnowocześniejszej techniki. Specjalność Mechatronika pojazdów i maszyn roboczych W ramach tej specjalności, na studiach I stopnia, kształci się inżynierów, którzy opanują wiedzę i umiejętności w zakresie: • zagadnień budowy, zastosowania oraz analizy sygnałów z czujników, aktywatorów oraz sieci informatycznych pojazdów, • zagadnień budowy i projektowania samochodów oraz ich zespołów podwozi, • zagadnień budowy, własności oraz diagnostyki systemów bezpieczeństwa czynnego i biernego pojazdów i maszyn roboczych, • projektowania maszyn budowlanych, maszyn drogowych oraz dźwignic w zakresie układów napędowych i sterujących oraz konstrukcji nośnych, • bezpieczeństwa użytkowania maszyn roboczych, zwłaszcza dźwignic, • automatyzacji maszyn roboczych. Uzyskanie najnowszej i praktycznie przydatnej wiedzy oraz nowych kwalifikacji w zakresie: mechatroniki samochodowej, zagadnień bezpieczeństwa samochodów i maszyn roboczych, diagnostyki i bezpieczeństwa pojazdów i maszyn roboczych pozwala absolwentom tej specjalności na podejmowanie pracy w firmach związanych z motoryzacją, elektroniką, automatyką i robotyką.
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kierunkowe | Obowiązkowe | Podstawy modelowania geometrycznego | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Podstawy zapisu konstrukcji z elementami geometrii wykreślnej | 3 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Warsztaty | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=5 | ||||||||||
Ogólne | Ochrona środowiska | Ochrona środowiska | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Przedmioty HES | Historia techniki | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Własność intelektualna / BHP | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Podstawowe | Chemia | Chemia | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Fizyka i mechanika | Fizyka I | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Informatyka | Techniki komputerowe | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  | Matematyka | Algebra | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Analiza I | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  | Materiały konstrukcyjne | Materiały konstrukcyjne | 3 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=21 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Modelowanie geometryczne | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Podstawy zapisu konstrukcji z elementami geometrii wykreślnej 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 45 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Technologia | 3 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=7 | ||||||||||
Ogólne | Wychowanie Fizyczne | Wychowanie Fizyczne 1 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
Podstawowe | Elektrotechnika i elektronika | Elektrotechnika i elektronika I | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  | Fizyka i mechanika | Fizyka II | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Mechanika ogólna I | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  | Informatyka | Techniki komputerowe - pracownia | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  | Matematyka | Analiza II | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Równania różniczkowe | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  | Materiały konstrukcyjne | Laboratorium materiałów konstrukcyjnych | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=23 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Metrologia i zamienność | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Teoria maszyn i podstawy automatyki | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wprowadzanie do mechatroniki | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wprowadzenie do systemów mikroprocesorowych | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Zaawansowane modelowanie geometryczne | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=11 | ||||||||||
Ogólne | Języki Obce | Język obcy 1 | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  | Wychowanie Fizyczne | Wychowanie Fizyczne 2 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Podstawowe | Elektrotechnika i elektronika | Elektrotechnika i elektronika II | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Fizyka i mechanika | Mechanika ogólna II | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Mechanika płynów | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  | Wytrzymałość materiałów | Wytrzymałość materiałów I | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=15 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Drgania mechaniczne | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Inżynieria programowania | 2 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Mechatroniczne systemy sensoryczne i wykonawcze | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy konstrukcji maszyn | 4 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Pomiary wielkości dynamicznych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Projektowanie podstaw konstrukcji maszyn I | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Systemy automatyki | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Układy elektroniczne w systemach sterowania i regulacji | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=22 | ||||||||||
Ogólne | Języki Obce | Język obcy 2 | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  | Wychowanie Fizyczne | Wychowanie fizyczne 3 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Podstawowe | Fizyka i mechanika | Laboratorium mechaniki płynów | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  | Termodynamika | Termodynamika | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 5: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Komputerowe systemy w mechatronice | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Konstrukcje inteligentne | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Laboratorium pomiarów wielkości dynamicznych | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Maszyny robocze | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Napędy elektryczne | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Naprawa mechatronicznych systemów pojazdów | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Podstawy napędów hydraulicznych i pneumatycznych | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy projektowania systemów mechatronicznych | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Pojazdy | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Projektowanie podstaw konstrukcji maszyn II | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Silniki spalinowe | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wprowadzenie do przetwarzania obrazów | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Wprowadzanie do robotyki | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=26 | ||||||||||
Ogólne | Języki Obce | Język obcy 3 | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 6: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Konstrukcje inteligentne
(Rozwiń)
|
||||||||||
Konstrukcje inteligentne | Specjalnościowe | Mechanika kompozytów | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Techniki numeryczne analizy | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=7 | ||||||||||
Specjalność: Mechatronika maszyn roboczych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Mechatronika maszyn roboczych | Specjalnościowe | Automatyzacja Maszyn Roboczych | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Dźwigi osobowe | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Maszyny budowlane | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=10 | ||||||||||
Specjalność: Mechatronika pojazdów
(Rozwiń)
|
||||||||||
Mechatronika pojazdów | Specjalnościowe | Mechatronika pojazdów | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Pokładowa diagnostyka pojazdów | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Układy napędowe pojazdów | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=10 | ||||||||||
Specjalność: Mechatronika pojazdów i maszyn roboczych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Mechatronika pojazdów i maszyn roboczych | Specjalnościowe | Automatyzacja Maszyn Roboczych 2 | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Mechatronika pojazdów | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Układy napędowe pojazdów | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=10 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Modele funkcjonalne maszyn roboczych | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Modelowanie diagnostyczne systemów mechatronicznych | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Podstawy diagnostyki | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy MES | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Praca przejściowa | 4 | 0 | 0 | 0 | 75 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Projektowanie systemów mechatronicznych | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przetwarzanie i analiza obrazów | 3 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Układy hydrauliczne i pneumatyczne | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Diagnostyka układów mechatronicznych | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Praktyka zawodowa | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 160 | sylabus |
∑=18 | ||||||||||
Podstawowe | Fizyka i mechanika | Fizyka III | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 7: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Konstrukcje inteligentne
(Rozwiń)
|
||||||||||
Konstrukcje inteligentne | Specjalnościowe | Aktywna redukcja drgań układów mechanicznych | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Analiza sygnałów wielowymiarowych | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Materiały inteligentne | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Mechatronika maszyn roboczych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Mechatronika maszyn roboczych | Specjalnościowe | Podstawy elektromechanicznych napędów hybrydowych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy modelowania i sterowania maszyn roboczych | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Systemy monitorowania maszyn roboczych | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Mechatronika pojazdów
(Rozwiń)
|
||||||||||
Mechatronika pojazdów | Specjalnościowe | Akustyka pojazdów | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Pojazdy autonomiczne | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Systemy informatyczne pojazdów | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Mechatronika pojazdów i maszyn roboczych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Mechatronika pojazdów i maszyn roboczych | Specjalnościowe | Systemy informatyczne pojazdów | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Systemy informatyczne pojazdów | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wybrane zagadnienia dźwigów osobowych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wybrane zagadnienia maszyn budowlanych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=12 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Niezawodność i bezpieczeństwo systemów mechatronicznych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Praca dyplomowa | 15 | 0 | 0 | 0 | 150 | 0 | 150 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 1 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | PLM - podejście bazodanowe | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=18 | ||||||||||
Ogólne | Przedmioty HES | Ekonomia | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot ekonomiczno-humanistyczny 3 | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt KMChtr_W01
- ma wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą algebrę, analizę, w tym metody matematyczne i metody numeryczne pożądane w; 1) w tworzeniu i analizie modeli kinematycznych, dynamicznych punktu materialnego, zbioru punktów materialnych, ciała sztywnego, zbioru ciał sztywnych, 2) w tworzeniu i analizie modeli wytrzymałościowych, w tym uwzględnienie różnych stanów obciążenia, związków pomiędzy stanem obciążenia i odkształcenia, 3) w procesie modelowania i prowadzenia analiz konstrukcji podstawowych elementów i zespołów maszyn i ich złożeń, 4) w procesie modelowania i analizie procesów produkcyjnych i innych procesów inżynierskich 5) opisu i analizy działania systemów mechatronicznych, elementów tych systemów, a także podstawowych zjawisk fizycznych w nich występujących;
- Efekt KMChtr_W02
- ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki obejmującej ruch drgający i falowy, elektrodynamikę, mechanikę relatywistyczną i kwantową, optykę falową; w zakresie chemii fizycznej obejmującej termodynamikę chemiczną, elektrochemię; w zakresie chemii organicznej obejmującej zagadnienia przerobu ropy naftowej
- Efekt KMChtr_W03
- ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z fizyki, obejmującą mechanikę punktu materialnego i bryły sztywnej, termodynamikę, mechanikę płynów, elektryczność i magnetyzm w zakresie niezbędnym do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w układach napędowych, elementach konstrukcyjnych maszyn i pojazdów oraz występujących w elementach i układach systemów mechatronicznych
- Efekt KMChtr_W04
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie mechaniki materiałów, w tym w zakresie stanu naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji mechanicznych, niezbędną do prowadzenia analiz wytrzymałościowych
- Efekt KMChtr_W05
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w budowie maszyn i systemów mechatronicznych
- Efekt KMchtr_W06
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zasad tworzenia dokumentacji technicznej elementów oraz zespołów maszyn i pojazdów.
- Efekt KMchtr_W07
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodyki i technik programowania.
- Efekt KMChtr_W08
- ma szczegółową wiedzę w zakresie metod analizy konstrukcji inżynierskich, w tym za pomocą systemów komputerowych
- Efekt KMchtr_W09
- ma elementarną wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn roboczych i pojazdów, w tym zna problemy oddziaływania na środowisko naturalne pojazdów i maszyn roboczych.
- Efekt KMChtr_W10
- ma elementarną wiedzę w zakresie organizacji i prowadzenia inżynierskich procesów projektowych,
- Efekt KMchtr_W11
- ma elementarną wiedzę w zakresie procesów technologicznych stosowanych w procesie produkcji pojazdów i maszyn roboczych, w tym w zakresie organizacji i prowadzenia procesów przygotowania produkcji
- Efekt KMchtr_W12
- ma podstawową wiedzę w zakresie budowy napędów mechanicznych, elektrycznych i hydraulicznych oraz ich stosowania w budowie pojazdów i maszyn roboczych,
- Efekt KMchtr_W13
- ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw sterowania i automatyki, także w zastosowaniu do układów napędowych pojazdów i maszyn roboczych.
- Efekt KMchtr_W14
- ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw sieci komunikacyjnych w pojazdach i maszynach.
- Efekt KMchtr_W15
- ma podstawową wiedzę w zakresie metrologii, zna i rozumie metody pomiaru i ekstrakcji podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy maszynowe, zna metody obliczeniowe i narzędzia informatyczne do analizy wyników eksperymentu,
- Efekt KMchtr_W16
- zna i rozumie procesy wytwarzania elementów konstrukcji, pojazdów maszyn roboczych i systemów mechatronicznych
- Efekt KMChtr_W17
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie specjalistycznych zagadnień dotyczących projektowania, wytwarzania i eksploatacji układów mechatronicznych maszyn i pojazdów.
- Efekt KMchtr_W18
- zna i rozumie metodykę projektowania elementów systemów mechatronicznych, a także metody i techniki wykorzystywane w projektowaniu, w tym metody sztucznej inteligencji, metody analizy obrazów; zna języki opisu sprzętu i komputerowe narzędzia do projektowania i symulacji układów i systemów.
- Efekt KMchtr_W19
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie mechatroniki pojazdów oraz orientuje się w jej obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych,
- Efekt KMchtr_W20
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie specjalistycznych, interdyscyplinarnych i wielodyscyplinowych procesów inżynierskich w budowie maszyn, pojazdów i układów mechatronicznych.
- Efekt KMchtr_W21
- ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle budowy maszyn i mechatronicznym
- Efekt KMchtr_W22
- ma elementarną wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz prawa patentowego
- Efekt KMchtr_W23
- ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
- Efekt KMchtr_W24
- zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KMchtr_U01
- potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
- Efekt KMchtr_U02
- potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
- Efekt KMchtr_U03
- potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania.
- Efekt KMchtr_U04
- potrafi przygotować i przedstawić krótka prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego.
- Efekt KMchtr_U05
- posługuje się językiem angielskim w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także czytania ze zrozumieniem kart katalogowych, instrukcji obsługi urządzeń i narzędzi informatycznych oraz podobnych dokumentów,
- Efekt KMchtr_U06
- ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
- Efekt KMchtr_U07
- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu fizyki, chemii i mechaniki oraz wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i oceny działania elementów systemów mechatronicznych.
- Efekt KMchtr_U08
- potrafi dokonać analizy sygnałów i prostych systemów przetwarzania sygnałów w dziedzinie czasu i częstotliwości, stosując techniki cyfrowe oraz odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe
- Efekt KMchtr_U09
- potrafi porównać rozwiązania projektowe elementów i zespołów ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne.
- Efekt KMchtr_U10
- potrafi posłużyć się właściwie dobranymi środowiskami programistycznymi, symulatorami oraz narzędziami komputerowo wspomaganego projektowania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów i układów systemów mechatronicznych maszyn i pojazdów
- Efekt KMchtr_U11
- potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących elementy systemów mechatronicznych.
- Efekt KMchtr_U12
- potrafi planować i przeprowadzić symulację oraz pomiary charakterystyk elektrycznych mechanicznych optycznych i magnetycznych, a także ekstrakcją podstawowych parametrów charakteryzujących materiały, elementy systemów mechatronicznych; potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski
- Efekt KMchtr_U13
- potrafi zaprojektować proces testowania elementów i układów maszynowych oraz przeprowadzić ich diagnozę
- Efekt KMchtr_U14
- potrafi sformułować specyfikację prostych systemów mechatronicznych na poziomie realizowanych funkcji, także z wykorzystaniem języków opisu sprzętu
- Efekt KMchtr_U15
- potrafi wykorzystać pozyskaną wiedzę specjalistyczną w realizowanych zadaniach projektowych, zadaniach przygotowania procesów wytwarzania i eksploatacji układów mechatronicznych maszyn i pojazdów.
- Efekt KMChtr_U16
- potrafi wykorzystać pozyskaną wiedzę specjalistyczną w procesach modelowania i analizy zjawisk występujących w budowie maszyn, pojazdów i układów mechatronicznych
- Efekt KMchtr_U17
- potrafi praktycznie wykorzystać wiedzę w zakresie specjalistycznych procesów inżynierskich występujących w budowie układów mechatronicznych maszyn i pojazdów.
- Efekt KMchtr_U18
- potrafi zaprojektować prosty system mechatroniczny, korzystając ze specjalizowanego oprogramowania.
- Efekt KMchtr_U19
- potrafi zaplanować proces realizacji prostego urządzenia mechatronicznego; potrafi wstępnie oszacować jego koszty.
- Efekt KMchtr_U20
- potrafi zbudować,uruchomić oraz przetestować zaprojektowany układ lub prosty system mechatroniczne.
- Efekt KMchtr_U21
- potrafi sformułować algorytm, posługuje się językami programowania wysokiego i niskiego poziomu oraz odpowiednimi narzędziami informatycznymi do opracowania programów komputerowych sterujących systemem mechatronicznym oraz do oprogramowania mikrokontrolerów lub mikroprocesorów sterujących w systemie mechatronicznym.
- Efekt KMchtr_U22
- potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań obejmujących projektowanie elementów, układów i systemów mechatronicznych – dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
- Efekt KMchtr_U23
- potrafi pracować w środowisku przemysłowym wykazując dyscyplinę, odpowiedzialność i właściwy stosunek do pracy oraz przestrzegając zasad bezpieczeństwa związanego z tą pracą
- Efekt KMchtr_U24
- potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich, typowych dla mechatroniki oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia.
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KMchtr_K01
- rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenie kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
- Efekt KMchtr_K02
- ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera-mechatronika, w tym jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
- Efekt KMchtr_K03
- ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
- Efekt KMchtr_K04
- ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
- Efekt KMchtr_K05
- potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
- Efekt KMchtr_K06
- ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu - informacji i opinii dotyczących osiągnięć w zakresie mechatroniki pojazdów i maszyn i innych aspektów działalności inżyniera-mechatronika; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały.