Nazwa przedmiotu:
Kreatywne rozwiązywanie problemów
Koordynator przedmiotu:
mgr Aleksandra Firek
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A12_KRP
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2023/2024
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. obecność na ćwiczeniach i udział w zajęciach - 30 godz., 2. praca własna studenta - 45 godz., w tym: a. przygotowanie do ćwiczeń (analiza desk research, przegląd materiałów dydaktycznych, obserwacja) - 20 godz., b. czytanie wskazanej literatury - 15 godz., c. praca w ramach zespołu projektowego - 10 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podejściem Problem Solving, w tym z etapami tego procesu oraz metodami i technikami kreatywnego rozwiązywania problemów. Celem uzupełniającym jest przygotowanie studentów do zaprojektowania i wdrożenia procesu Problem Solving, na przykładzie wybranego problemu z obszaru działania administracji, z wykorzystaniem poznanych metody i technik rozwiązywania problemów.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia) 1. Założenia koncepcji Problem Solving. 2. Problem i etapy rozwiązywania problemu, case study. 3. Myślenie konwergencyjne i dywergencyjne. Myślenie lateralne - warsztat. 4. Myślenie pytajne, myślenie kombinacyjne, myślenie transformacyjne - warsztat. 4. Analiza sytuacji problemowej (identyfikacja problemu). 5. Techniki identyfikacji i analizowania problemu. 6. Generowanie i porządkowanie pomysłów – metody i techniki generowania pomysłów. 7. Ocena rozwiązań. Techniki oceny wygenerowanych pomysłów i wyboru najlepszego rozwiązania. 8. Podejmowanie decyzji, podejmowanie decyzji grupowych. 9. Design Thinking jako metoda rozwiązywania problemów.
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu determinowane jest jednoczesnym spełnieniem następujących warunków: 1. kryterium obecności na zajęciach, 2. aktywne uczestnictwo w zajęciach (zadaniach indywidualnych/grupowych, zadaniach warsztatowych, dyskusjach, quizach wiedzy), 3. Uzyskanie odpowiedniej liczby punktów, umożliwiającej zaliczenie przedmiotu – punkty te otrzymywane są poprzez wykonywanie zadań indywidualnych lub grupowych, realizowanych podczas zajęć lub zlecanych „do domu”. Podstawą oceny końcowej z przedmiotu jest sumaryczna liczba punktów zdobytych w trakcie poszczególnych zajęć oraz za zadania domowe (istotnym czynnikiem jest zaangażowanie studenta). Maksymalna liczba punktów, jaką można uzyskać w ramach zaliczenia: 25 punktów. Skala ocen: W zależności od uzyskanej sumarycznej liczby punktów z przedmiotu można uzyskać ocenę: 23 pkt – 25 pkt = 5.0 (ocena bardzo dobra) 21 pkt – 22 pkt = 4.5 (ocena dobra +) 18 pkt – 20 pkt = 4.0 (ocena dobra) 16 pkt – 17 pkt = 3.5 (ocena dostateczna +) 13 pkt – 15 pkt = 3.0 (ocena dostateczna) Do 12 pkt = 2.0 (ocena niedostateczna)
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu (pod red. A. Kosieradzka), edu-Libri, 2013. 2. Projektowanie innowacyjne: podręcznik (praca zbiorowa), Politechnika Wrocławska, 2018. Literatura uzupełniająca: 1. Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu (pod red. A. Kosieradzka), edu-Libri, 2013. 2. C. Cempel, Inżynieria kreatywności w projektowaniu innowacji, ICT PIB, 2013. 3. T. Proctor, Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów, 2003.
Witryna www przedmiotu:
zespół na MS Teams
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się