- Nazwa przedmiotu:
- Mechanika układu pojazd-teren
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. / Włodzimierz Malesa / adiunkt
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- MN1A_24/02
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2024/2025
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- wykład 20h, zapoznanie z literaturą 10h, przygotowanie do zaliczenia 20h.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład300h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Wykład: min. 15
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z problematyką badań analitycznych, empirycznych i cyfrowych w dziedzinie oddziaływania mechanizmów jezdnych na podłoże.
- Treści kształcenia:
- W1 - Mechanizm jezdny a gleba, W2 - Gleba, W3 - Właściwości trakcyjne mechanizmu jezdnego, W4 - Modele matematyczne opisujące składowe stanu naprężenia, W5 - Współzależności wynikające ze współpracy mechanizmu jezdnego z glebą, W6 - Przegląd mechanizmów jezdnych, W7 - Kołowe mechanizmy jezdne, W8 - Gąsienicowe mechanizmy jezdne, W9 - Śrubowe mechanizmy jezdne, W10 - Mechanizmy kroczące, W11 - Badania parametrów gleby, W12 - badania mechanizmów jezdnych, W13 - Metoda elementów skończonych opisująca oddziaływanie opony na glebę, W14 - Przykładowe wyniki badań układu pojazd-teren, W15 - Ciśnienie powietrza jako czynnik determinujący rozkład nacisków jednostkowych.
- Metody oceny:
- "Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch równoważnych kolokwiów (K1 i K2) (opanowanie wiedzy teoretycznej z zakresu omawianego na wykładzie). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie ocen co najmniej dostatecznych z obu części zaliczenia. Ocena zaliczeniowa (Z) z przedmiotu obliczana jest według następującego wzoru:
Z= 0,5 K1 + 0,5 K2
"
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Jakliński J. Mechanika układu pojazd-teren w teorii i badaniach, OWPW, Sołtyński A. Mechanika układu pojazd-teren, PWN.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W03_04
- Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie oddziaływania mechanizmów jezdnych na podłoże.
Weryfikacja: Wykłady: W1-W15, kolokwia: K1, K2.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M1A_W03_04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01_01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również obcojęzycznych), z dziedziny mechaniki układu pojazd-teren.
Weryfikacja: Wykłady: W1-W15, kolokwia: K1, K2.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M1A_U01_01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01_01
- Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu aktualizacji wiedzy z zakresu mechaniki układu pojazd-teren..
Weryfikacja: Wykłady: W1-W15, kolokwia: K1, K2.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M1A_K01_01
Powiązane charakterystyki obszarowe: