Nazwa przedmiotu:
Mechanika układu pojazd-teren
Koordynator przedmiotu:
dr inż. / Włodzimierz Malesa / adiunkt
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
MS1A_24-2
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2024/2025
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
wykład 30h, zapoznanie z literaturą 10h, przygotowanie do zaliczenia 10h.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
Wykład: min. 15
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z problematyką badań analitycznych, empirycznych i cyfrowych w dziedzinie oddziaływania mechanizmów jezdnych na podłoże.
Treści kształcenia:
W1 - Mechanizm jezdny a gleba, W2 - Gleba, W3 - Właściwości trakcyjne mechanizmu jezdnego, W4 - Modele matematyczne opisujące składowe stanu naprężenia, W5 - Współzależności wynikające ze współpracy mechanizmu jezdnego z glebą, W6 - Przegląd mechanizmów jezdnych, W7 - Kołowe mechanizmy jezdne, W8 - Gąsienicowe mechanizmy jezdne, W9 - Śrubowe mechanizmy jezdne, W10 - Mechanizmy kroczące, W11 - Badania parametrów gleby, W12 - badania mechanizmów jezdnych, W13 - Metoda elementów skończonych opisująca oddziaływanie opony na glebę, W14 - Przykładowe wyniki badań układu pojazd-teren, W15 - Ciśnienie powietrza jako czynnik determinujący rozkład nacisków jednostkowych.
Metody oceny:
"Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch równoważnych kolokwiów (K1 i K2) (opanowanie wiedzy teoretycznej z zakresu omawianego na wykładzie). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie ocen co najmniej dostatecznych z obu części zaliczenia. Ocena zaliczeniowa (Z) z przedmiotu obliczana jest według następującego wzoru: Z= 0,5 K1 + 0,5 K2"
Egzamin:
nie
Literatura:
Jakliński J. Mechanika układu pojazd-teren w teorii i badaniach, OWPW, Sołtyński A. Mechanika układu pojazd-teren, PWN.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
Program studiów, w tym nowe specjalności dostosowane do potrzeb rynku pracy, przygotowany w ramach zadania 7 projektu NERW PW

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W03_04
Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie oddziaływania mechanizmów jezdnych na podłoże.
Weryfikacja: Wykłady: W1-W15, kolokwia: K1, K2.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M1A_W03_04
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01_01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również obcojęzycznych), z dziedziny mechaniki układu pojazd-teren.
Weryfikacja: Wykłady: W1-W15, kolokwia: K1, K2.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M1A_U01_01
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01_01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu aktualizacji wiedzy z zakresu mechaniki układu pojazd-teren..
Weryfikacja: Wykłady: W1-W15, kolokwia: K1, K2.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M1A_K01_01
Powiązane charakterystyki obszarowe: