Nazwa przedmiotu:
Infrastruktura danych przestrzennych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Andrzej Głażewski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Geodezja i Kartografia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GK.SMK
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2023/2024
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Do osiągnięcia założonych efektów kształcenia niezbędna jest praca studenta w wymiarze 45h, w tym: udział w wykładach: 15h, konsultacje z prowadzącym: 10h, praca własna z literaturą przedmiotu: 20h. Łącznie: 2 ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Student uczestniczy w zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego w wymiarze 25h, w tym: udział w wykładach: 15h, udział w konsultacjach: 10h. Łącznie odpowiada to 1 ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
brak
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Poznanie zasad budowy europejskiej i krajowej infrastruktury informacji przestrzennej (IIP), idei i wybranych dokumentów implementacyjnych INSPIRE. Przybliżenie pojęć związanych z IIP, w tym: zbiorów i usług danych przestrzennych, harmonizacji, spójności, interoperacyjności. Zdobycie wiedzy na temat sposobów dostępu do danych i usług geoprzestrzennych. Zapoznanie się z wybranymi aktami prawnymi, stanowiącymi transpozycję prawa unijnego oraz dokumentami technicznymi GUGiK, dotyczącymi opracowań tematycznych i wizualizacji kartograficznej danych przestrzennych. Zapoznanie się ze strukturami organizacji IIP w Polsce i zasadami monitorowania jej wdrażania. Przybliżenie problematyki standaryzacji modelowania danych przestrzennych i budowy rejestrów urzędowych obejmujących dane referencyjne i tematyczne oraz nt. zasobu danych referencyjnych i wybranych rejestrów danych tematycznych w Polsce i możliwości jego wykorzystania. Zapoznanie się z zasadami definiowania, edycji metadanych.
Treści kształcenia:
Wykłady: Zasady budowy IIP w Europie, dyrektywa INSPIRE oraz wybrane dokumenty implementacyjne z nią związane. Standaryzacja informacji przestrzennej i wybrane dokumenty standaryzacyjne. Podstawowe pojęcia związane z IIP: zbiory, kolekcje i usługi danych przestrzennych, harmonizacja, spójność i interoperacyjność. Typy usług geoprzestrzennych i ich zastosowania. Zasady budowy infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce, rola organów odpowiedzialnych za jej wdrażanie. Akty prawne stanowiące transpozycję dokumentów implementacyjnych INSPIRE, standardy techniczne GUGiK dotyczące rejestrów o charakterze referencyjnym i tematycznym. Przykłady baz danych referencyjnych i tematycznych: model pojęciowy, standaryzacja, zakres treści i struktura, poziom uogólnienia, zastosowania. Krajowy punkt dostępowy do danych - geoportal.gov.pl i jego funkcjonalność. Metadane - definicja, rodzaje, edytory, walidacja.
Metody oceny:
Zaliczenie pisemne, weryfikujące stopień opanowania treści merytorycznych przedmiotu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Gaździcki J., 2009, Ramowy program tworzenia infrastruktury informacji przestrzennej w latach 2009-2010, Główny Geodeta Kraju, maj 2009. Gaździcki J., 2009, Druga faza programu prac INSPIRE: stan w Europie i wyzwania dla Polski, Roczniki Geomatyki, t. 7, z 6(36), s. 61-72. Gaździcki j., 2017, Informacja geoprzestrzenna w Polsce: rozwój i nowe wyzwania, Roczniki Geomatyki, t. 15, z 2(77), s. 139-145. Gotlib D., Olszewski r., 2013, Rola bazy danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce, Warszawa GUGiK. Dyrektywa 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiająca infrastrukturę informacji przestrzennej w Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE) (L108/1). Ustawa z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
Część zajęć może być realizowana za pomocą kanałów komunikacji elektronicznej (np. aplikacji MS Teams i platformy edukacyjnej Moodle), a Studenci są zaproszeni z początkiem semestru do zespołu realizującego zajęcia tego typu przy użyciu adresów poczty w domenie .pw.edu.pl. (pozyskanych z USOS). Zaliczenie wykładu może odbyć się w drodze testu internetowego, którego forma będzie zasygnalizowana przed upływem semestru, a termin realizacji zostanie skoincydowany z terminem ostatnich zajęć wykładowych. Konsultacje, poza godzinami zajęć, zarówno w laboratorium, jak i online są prowadzone w terminach podanych na pierwszych zajęciach.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt

Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt

Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt

Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: