Nazwa przedmiotu:
Rozwiązania urbanistyczne dla autonomicznych pojazdów
Koordynator przedmiotu:
dr inż. arch. Ewa Jarecka-Bidzińska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Geodesy and Cartography
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1060-GK000-MSA-3003
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2023/2024
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Łączny nakład pracy studenta wynosi 27 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS. 1. Liczba godzin kontaktowych – 17 godzin, w tym: a) uczestnictwo w wykładach z częścia projektową - 15 godz. b) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu(na żywo lub przez MS Teams) - 2 godz. 2. Praca własna studenta – 10 godzin, w tym: a) studia nad literaturą przedmiotu i materiałami dydaktycznymi - 3 godz. b) przygotowanie się do sprawdzianu zaliczającego wykłady - 3 godz. c) dokończenie w domu zadania projektowego weryfikującego zdobytą w trakcie wykładów wiedzę - 4 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,7 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 17, w tym: a) uczestnictwo w wykładach - 15 godz. b) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu - 2 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,84 pkt. ECTS - 21 godz., w tym: a) obecność na wykładach wraz z częścią projektową - 15 godz. b) konsultacje związane z realizacją projektu - 2 godz. c) dokończenie w domu zadania projektowego weryfikującego zdobytą w trakcie wykładów wiedzę - 4 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Przekazanie studentom wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat rozwiązań miejskich dla pojazdów autonomicznych. Zrozumienie wyzwań związanych z projektowaniem inteligentnych, zrównoważonych miast, a zwłaszcza w zakresie wykorzystania autonomicznych pojazdów transportu publicznego. Student powinien znać nowe rozwiązania stosowane w inteligentnym mieście - podstawowe pojęcia ze szczególnym uwzględnieniem aspektów urbanistycznych. Student powinien wiedzieć, jak projektować nowoczesne miasta, aby móc rozwijać inteligentny transport i rozumieć, jak pojazdy autonomiczne przekształcą miasto. Student będzie rozumiał miasto jako „żywy organizm” – funkcjonalne, przestrzenne i socjologiczne aspekty struktury miasta. Student zdobywa wiedzę na temat projektowania przestrzeni publicznych takich jak: place, ulice, bulwary i deptaki w dobie pojazdów autonomicznych tak, aby stały się przyjazne dla pieszych, rowerzystów i użytkowników komunikacji miejskiej. Kurs, poza tradycyjną formą wykładu, będzie miał po części charakter konwersatorium z wykorzystaniem metod design thinking i project based learning. Celem tej części zajęć będzie kreowanie nowych pomysłów na planowanie urbanistyczne przez grupy/zespoły studenckie.
Treści kształcenia:
1. Zagadnienia organizacyjne – kryteria oceny i warunki zaliczenia przedmiotu. / Wprowadzenie do tematu w kontekście urbanistyki i zrównoważonego rozwoju miast. 2. Smart city - podstawowe pojęcia ze szczególnym uwzględnieniem aspektów urbanistycznych. Główne koncepcje dotyczące pojazdów autonomicznych w mieście. Przykłady wdrożeń pojazdów autonomicznych do użytku publicznego. 3. Przykłady wdrożeń pojazdów autonomicznych do użytku publicznego. 4. Wpływ AV na przestrzeń miejską, rozwiązania projektowe i wyzwania w miastach. Projektowanie przestrzeni publicznych przyjaznych pieszym i rowerzystom w dobie pojazdów autonomicznych. 5. Przedstawienie uwarunkowań i założeń konkretnej koncepcji projektu urbanistycznego z wykorzystaniem technologii AV. Wprowadzenie do zagadnień projektowania urbanistycznego z wykorzystaniem metod Design thinking i Project Based Learning/ Kolokwium zaliczeniowe z teorii, semestr pierwszy. 6. Opracowanie zagadnień projektowania koncepcyjnego urbanistyki z wykorzystaniem pojazdów autonomicznych wraz z infrastrukturą – projektowanie graficzne. 7. Opracowanie zagadnień projektowania koncepcyjnego urbanistyki z wykorzystaniem pojazdów autonomicznych wraz z infrastrukturą – projektowanie graficzne. 8. Końcowe ustne i graficzne prezentacje publiczne projektów zespołowych. Dyskusja końcowa i informacja zwrotna / test końcowy, drugi semestr.
Metody oceny:
brak
Egzamin:
nie
Literatura:
• Gotlib D., Olszewski R. (eds.) (2016) Smart City. Informacja przestrzenna w zarządzaniu inteligentnym miastem. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe PWN • Danielewicz J., Sikora-Fernandez D. (eds.) (2019) Zarządzanie Rozwojem Współczesnych Miast. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego • Metodyka kształtowania systemów dystrybucji ładunków w aspekcie oceny efektywności procesów przewozowych,, Emilian Szczepański, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2018
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
one knows new solutions used in the world in the field of parking planning, charging places for electric vehicles, launch platforms for drones, etc.
Weryfikacja: a test
Powiązane efekty kierunkowe: K_W16
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W05, T2A_W08
Efekt W_02
One knows how to design modern cities to be able to develop an intelligent transport an how to use geospatial information in this process.
Weryfikacja: a test
Powiązane efekty kierunkowe: K_W16
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W05, T2A_W08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
One understands the impact of technology development on changing people's behavior
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06, T2A_K02