- Nazwa przedmiotu:
- Reklama we współczesnym świecie
- Koordynator przedmiotu:
- dr Michał Piotr Pręgowski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Geoinformatyka
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- GI.SMOB306
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2023/2024
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych: 35, w tym:
a) obecność na wykładach - 30 godz.,
b) udział w konsultacjach - 5 godz.
2. Praca własna studenta – 15 godzin, w tym:
a) przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie (zaliczeniu końcowym) - 10 godz.
b) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 5 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych: 35, w tym:
a) obecność na wykładach - 30 godz.,
b) udział w konsultacjach - 5 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak wymagań wstępnych.
- Limit liczby studentów:
- 60 - studentów na wykładzie
- Cel przedmiotu:
- Public relations jest niezbędnym narzędziem w nowoczesnym zarządzaniu, a reklama - niezbędnym już wsparciem sprzedaży. Celem zajęć jest przekazanie studentom podstaw teoretycznej i praktycznej wiedzy na temat PR i reklamy, która to wiedza będzie przydatna studentom tak w roli pracowników/pracodawców, jak i obywateli (krytyczny/świadomy odbiorca treści multimedialnych). Zajęcia definiują PR, wyjaśniają jego założenia i cele – w tym zwłaszcza media relations, PR wewnętrznego i komunikacji kryzysowej - jak również przekazują studentom umiejętności praktyczne - w tym np. umiejętność rozpoznania właściwych publiczności dla stosownych kampanii PR, działań nieetycznych w PR, a także stereotypów powielanych przez reklamę. Zajęcia łączą wątki dyskusji i ćwiczeń w grupach z wykładem porządkującym wiedzę na temat definicji, założeń i perswazyjnych celów PR i reklamy.
- Treści kształcenia:
- 1. Reklama we współczesnym świecie – wprowadzenie.
2. Historia reklamy.
3. Definicje i uwarunkowania społeczne reklamy.
4. Relacja reklamy z public relations, marketingiem i propagandą.
5. Komunikacja masowa: najważniejsze założenia i modele.
6. Narzędzia i kanały komunikowania, z których korzysta reklama.
7. Komponenty przekazu reklamowego. Funkcje reklamy.
8. Najważniejsze typologie reklam. Reklama komercyjna a społeczna, wizerunkowa a produktowa.
9-10. Perswazja w reklamie i jej odbiorcy.
11-12. Podstawowe motywy i stereotypy obecne w reklamie.
13. Podstawowe prawa marketingu w kontekście reklamowym.
- Metody oceny:
- Kolokwium końcowe w formie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zdobycie 50% pkt. + 1 na kolokwium końcowym. Kolokwium odbywa się przed końcem semestru, w terminie I oraz II (poprawkowym).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. P. Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław: Wydawnictwa Uniwersytetu Wrocławskiego, 1999
2. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa: PWN, 1999 (i późniejsze)
3. M. Głowiński, Nowomowa i ciągi dalsze. Kraków: Universitas, 2009
4. R. Nowacki, Reklama. Warszawa: Difin, 2006.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Student zna zróżnicowane kategorie publiczności, do których kierowana jest reklama.
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W_02
- Student zna podstawową terminologię w zakresie komunikowania masowego i reklamy, a także umiejscowienie tej ostatniej w dziedzinach zarządzania i marketingu.
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Student ma umiejętność odróżniania komunikatów i działań reklamowych oraz perswazyjnych od innych form i technik komunikowania.
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U_02
- Student umie dostrzegać warstwę perswazyjną reklamy, jej odniesienie do stereotypów i ich wzmacnianie.
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Student jest świadomy roli, jaką reklama odgrywa we współczesnych realiach, dostrzega potrzebę bycia krytycznym odbiorcą treści związanych z reklamą i komunikacją marketingową, jak również etycznie postępującym twórcą bądź zleceniodawcą takich treści.
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: