Nazwa przedmiotu:
Public relations
Koordynator przedmiotu:
dr Michał Piotr Pręgowski
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Geoinformatyka
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
GP.SMOB306
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2023/2024
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych: 35, w tym: a) obecność na wykładach - 30 godz., b) udział w konsultacjach - 5 godz. 2. Praca własna studenta – 15 godzin, w tym: a) przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie (zaliczeniu końcowym) - 10 godz. b) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 5 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych: 35, w tym: a) obecność na wykładach - 30 godz., b) udział w konsultacjach - 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych.
Limit liczby studentów:
60 - studentów na wykładzie
Cel przedmiotu:
Public relations jest niezbędnym narzędziem we współczesnym zarządzaniu zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym. Celem przedmiotu jest przekazanie studentom teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu PR, czyli czegoś przydatnego dla nich jako pracowników administracji i sektora prywatnego, a także pracodawców i obywateli. Spotkania prezentują definicje PR (czym jest, a czym nie jest), jego funkcje, techniki i cele, a także narzędzia zwykle używanych przez specjalistów z zakresu public relations. Zajęcia wykorzystują konwencję wykładową i projektową.
Treści kształcenia:
1. Wprowadzenie. Czym jest, a czym nie jest public relations? 2. PR a reklama, marketing, propaganda. 3. Dla kogo PR? Public relations w administracji publicznej, NGO, sektorze prywatnym. 4. Najważniejsze pojęcia PR: wizerunek, reputacja, misja, tożsamość korporacyjna (organizacyjna). 5. Od sekretności do trasparentności, od projektu do procesu: ewolucja PR jako dziedziny wiedzy i zarządzania. 6. Public relations jako zarządzanie komunikacją. Podstawowe zasady komunikacji społecznej. Przywódcy opinii, odźwierni, szum informacyjny. 7. Publiczności w PR. Relacje ze społecznościami, klientami, pracownikami. Administracja jako publiczność dla organizacji pozarządowych i komercyjnych. 8. Metody działań public relations. Kampanie długofalowe i działania ad hoc. 9. Media relations. PR a media społecznościowe. 10. Komunikacja kryzysowa. Siedem pryncypiów komunikacyjnego zarządzania kryzysem. 11. Corporate identity. 12. Społeczna odpowiedzialność biznesu. 13. Etyczny i nieetyczny PR. Branżowe kodeksy etyczne w PR.
Metody oceny:
Kolokwium końcowe w formie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zdobycie 50% pkt. + 1 na kolokwium końcowym. Kolokwium odbywa się przed końcem semestru, w terminie I oraz II (poprawkowym).
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. S. Black, Public relations, Kraków: Oficyna Ekonomiczna, 2006 2. Polskie Stowarzyszenie Public Relations, Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations [online] 1996 3. Polskie Stowarzyszenie Public Relations, Karta przejrzystości relacji z mediami [online] 2003 4. B. Rozwadowska, Public relations, Warszawa: Studio Emka, 2009 5. R. Smith, Public Relations: The Basics, Londyn i Nowy Jork: Routledge, 2017 Literatura uzupełniająca: 1. P. Anthonissen, Komunikacja kryzysowa, Warszawa: Wolters Kluwer 2010 2. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa: PWN, 1999 (i późniejsze) 3. M. Przybysz, Kryzys medialny w Wikinomii. [w:] A. Ogonowska (red.), Oblicza nowych mediów, Wydawnictwo WSZiB 2011, s. 166-179. 4. J. Tracewicz, Jak wybuchały największe kryzysy w social mediach w Polsce? Tych afer można było uniknąć [online]; Spidersweb.pl z dn. 22.05.2018, https://www.spidersweb.pl/e/najwieksze-kryzysy-social-media-polska
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Student zna podstawową terminologię w zakresie public relations oraz reklamy, a także wybrane teorie i koncepcje w zakresie public relations, komunikacji kryzysowej i reklamy oraz ich umiejscowienie w dziedzinach zarządzania i marketingu.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka W_02
Student zna różnicę między rzetelnym, etycznym PR a PR prowadzonym z naruszeniem zasad, w tym tzw. czarnemu PR.
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Student ma umiejętność odróżniania działań PR od innych działań promocyjnych oraz od innych technik komunikowania.
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka U_02
Student potrafi wykorzystać wiedzę nt. PR do kształtowania pozytywnych relacji swoich lub reprezentowanej organizacji z otoczeniem (klientami, kontrahentami, pracownikami, mediami itp.)
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Student jest świadomy roli, jaką PR odgrywa we współczesnych realiach, dostrzega potrzebę bycia krytycznym odbiorcą treści związanych z public relations i etycznie postępującym twórcą bądź zleceniodawcą takich treści.
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: