- Nazwa przedmiotu:
- Kreatywne rozwiązywanie problemów
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Aleksandra Firek
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A12_KRP
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. obecność na ćwiczeniach i udział w zajęciach - 15 godz., 2. praca własna studenta - 60 godz., w tym: a. przygotowanie do ćwiczeń (analiza desk research, przegląd materiałów dydaktycznych, obserwacja) - 30 godz., b. czytanie wskazanej literatury - 20 godz., c. praca w ramach zespołu projektowego - 10 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2 p. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podejściem Problem Solving, w tym z etapami tego procesu oraz metodami i technikami kreatywnego rozwiązywania problemów. Celem uzupełniającym jest przygotowanie studentów do zaprojektowania i wdrożenia procesu Problem Solving, na przykładzie wybranego problemu z obszaru działania administracji, z wykorzystaniem poznanych metody i technik rozwiązywania problemów.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia) 1. Założenia koncepcji Problem Solving. 2. Problem i etapy rozwiązywania problemu, case study. 3. Myślenie konwergencyjne i dywergencyjne. Myślenie lateralne - warsztat. 4. Myślenie pytajne, myślenie kombinacyjne, myślenie transformacyjne - warsztat. 4. Analiza sytuacji problemowej (identyfikacja problemu). 5. Techniki identyfikacji i analizowania problemu. 6. Generowanie i porządkowanie pomysłów – metody i techniki generowania pomysłów. 7. Ocena rozwiązań. Techniki oceny wygenerowanych pomysłów i wyboru najlepszego rozwiązania. 8. Podejmowanie decyzji, podejmowanie decyzji grupowych. 9. Design Thinking jako metoda rozwiązywania problemów.
- Metody oceny:
- Zaliczenie przedmiotu determinowane jest jednoczesnym spełnieniem następujących warunków: 1. kryterium obecności na zajęciach, 2. aktywne uczestnictwo w zajęciach (zadaniach indywidualnych/grupowych, zadaniach warsztatowych, dyskusjach, quizach wiedzy), 3. Uzyskanie odpowiedniej liczby punktów, umożliwiającej zaliczenie przedmiotu – punkty te otrzymywane są poprzez wykonywanie zadań indywidualnych lub grupowych, realizowanych podczas zajęć lub zlecanych „do domu”.
Podstawą oceny końcowej z przedmiotu jest sumaryczna liczba punktów zdobytych w trakcie poszczególnych zajęć oraz za zadania domowe (istotnym czynnikiem jest zaangażowanie studenta).
Maksymalna liczba punktów, jaką można uzyskać w ramach zaliczenia: 16 punktów.
Skala ocen:
W zależności od uzyskanej sumarycznej liczby punktów z przedmiotu można uzyskać ocenę:
15 pkt – 16 pkt = 5.0 (ocena bardzo dobra)
14 pkt = 4.5 (ocena dobra +)
12 pkt - 13 pkt = 4.0 (ocena dobra)
11 pkt = 3.5 (ocena dostateczna +)
9 pkt – 10 pkt = 3.0 (ocena dostateczna)
Do 8 pkt = 2.0 (ocena niedostateczna)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. K. Dobrowolski, Problem solving jest dla ludzi. Skuteczne rozwiązywanie problemów, OnePress, 2021.
2. Projektowanie innowacyjne: podręcznik (praca zbiorowa), Politechnika Wrocławska, 2018.
Literatura uzupełniająca:
1. Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu (pod red. A. Kosieradzka), edu-Libri, 2013.
2. Service design po polsku, M. Chłodnicki, A. Karel, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020.
3. C. Cempel, Inżynieria kreatywności w projektowaniu innowacji, ICT PIB, 2013.
4. T. Proctor, Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów, 2003.
5. M. Kisilowski, I. Kisilowska, Administrategia Jak osiągnąć sukces osobisty zarządzając w administracji publicznej, Studio Emka, 2016.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- Zajęcia zostały przygotowane i będę prowadzone z wykorzystaniem kompetencji nabytych w ramach kursów "Action Learning" oraz "„Przygotowanie grafiki dla celów publikacyjnych i prezentacyjnych na poziomie podstawowym za pomocą oprogramowania GIMP".
Efekty uczenia się