Nazwa przedmiotu:
Zwierzęta w prawie i społeczeństwie
Koordynator przedmiotu:
dr Michał Pręgowski
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A12_ZWP
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w ćwiczeniach 30h Praca własna studenta 45h Ogółem 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,2 p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest przybliżenie statusu zwierzęcia w polskim prawie, jak również społecznych postaw wobec zwierząt w kulturze zachodniej, wraz z psychologicznymi uwarunkowaniami tych postaw. Zajęcia wyjaśniają dlaczego zwierzęta są przedmiotem zainteresowania administracji publicznej, omawiają związane z ochroną zwierząt zadania administracji publicznej, a zarazem wskazują powody, dla których organizacje pozarządowe w wielu przypadkach wyręczają organy władzy samorządowej. Przedmiot przedstawia wielowymiarowość relacji ludzie-zwierzęta, ze szczególnym uwzględnieniem wszędobylskości zwierząt w dziedzinach takich jak nauka, etyka, religia, a także w codziennych praktykach społecznych (bycie: symbolem, pożywieniem, towarzyszem, szkodnikiem, chronionym gatunkiem itd.) Zajęcia mają charakter ćwiczeniowo-konwersatoryjny z elementami wykładu; studenci (a) czytają i omawiają przetłumaczone na język polski lub wydane w Polsce prace naukowe, popularnonaukowe i literackie dotyczące relacji ludzie-zwierzęta, jak również (b) aktywnie słuchają wątków wykładowych, podczas których referowane będą najnowsze prace naukowe dostępne jedynie w języku obcym. Dyskutowane materiały ilustrują jak na zwierzęta patrzono kiedyś i dziś, a także jak patrzą na nie prawo, nauki społeczne, filozofia i etologia.
Treści kształcenia:
Zwierzęta w prawie i społeczeństwie: wprowadzenie. Teoretyczne podstawy relacji człowiek-zwierzę: teoria przywiązania, teoria wsparcia społecznego, hipoteza biofilii Edwarda O. Wilsona. Wartość symboliczna zwierząt. Zwierzęta w tradycji i folklorze. Opiekun czy władca? Relacja człowieka i zwierząt w największych systemach religijnych. Społeczna konstrukcja zwierzęcia I. Co kształtuje nasz stosunek do zwierząt? Paradoksy ludzkiego postępowania wobec innych istot. Społeczna konstrukcja zwierzęcia II. Kogo kochamy a kogo zjadamy? Dysonans poznawczy i mechanizmy obronne. Zwierzęta jako pożywienie I. Etyczny i społeczny wymiar hodowli przemysłowej. Zwierzęta jako pożywienie II. Stosunek do zwierząt w kulturach pierwotnych. Polowanie dawniej i dziś. Prawny status zwierząt w Polsce. Ustawa o ochronie zwierząt z 1997 r. i jej nowelizacje. Koncepcja nieosobowych podmiotów prawa i inne propozycje zmian. Przemoc wobec zwierząt. Wykonywanie przepisów Ustawy o ochronie zwierząt z 1997 r. Jak to jest być nietoperzem? Przyjmując perspektywę zwierzęcia. Dobrostan zwierząt w ujęciu naukowym i społecznym. Bezdomność zwierząt jako problem prawno-administracyjny i społeczny.
Metody oceny:
Dyskusja na podstawie przeczytanych lektur, kolokwium końcowe
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Beck, A. (2014). The biology of the human-animal bond. "Animal Frontiers" vol. 4 nr 3, s. 32-36. 2. Błońska, B. (2017). Relacje pomiędzy krzywdzeniem zwierząt a przemocą stosowaną wobec ludzi. [w:] B. Błońska, W. Gogłoza, W. Klaus, D. Woźniakowska-Fajst (red.), Sprawiedliwość dla zwierząt. Warszawa: INP PAN & Otwarte Klatki, http://www.inp.pan.pl/wp-content/uploads/2018/06/Sprawiedliwosc-dla-zwierza%CC%A8t_ostateczna-wersja.pdf 3. Caritas Polska (2020). Laudato Si’ - w trosce o nasz wspólny dom; https://laudatosi.caritas.pl/wp-content/uploads/2020/12/Opracowanie-1-Laudato-Si-w-trosce-o-nasz-wspolny-dom.pdf 4. Centrum Badania Opinii Społecznej (2018). Postawy wobec zwierząt. Komunikat z badań, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2018/K_112_18.PDF 5. Drabarek, A., Król, Z. (red.) (2013), Efekt Lucyfera w perspektywie naukowej, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej. 6. Fundacja Czarna Owca Pana Kota, Stowarzyszenie Ekostraż (2022). Bezkarni. Przestępstwa przeciwko zwierzętom. Raport z monitoringu wymiaru sprawiedliwości i organów ścigania, https://czarnaowca.org/bezkarni 7. Gardocka, T., Gruszczyńska, A. (red.) (2012), Status zwierzęcia. Zagadnienia filozoficzne i prawne. Toruń: Adam Marszałek. 8. Grabowska, B. (2012). Kartezjańska koncepcja zwierzęcia-maszyny i jej konsekwencje. „Filo-Sofija”, Nr 17 (2012/2), s. 39-49. 9. Kafka, F. (2014). Przemiana. Wydawnictwo Masterlab [e-book]. 10. Kuszlewicz, K. (2019). Prawa zwierząt. Praktyczny przewodnik. Warszawa: Wolters Kluwer. 11. LeGuin, U. (1993), Dziewczyny Buffalo i inne zwierzęce obecności. Warszawa: Alkazar. 12. Mamzer, H. (2018). Dobrostan zwierząt. Różne perspektywy. Gdańsk: WN Katedra. 13. Pręgowski, M.P., Włodarczyk, J. (red.) (2014). Pies też człowiek? Relacje psów i ludzi we współczesnej Polsce. Gdańsk: WN Katedra. 14. Serpell, J. (1999). W towarzystwie zwierząt. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. 15. Singer, P. (red.) (2011). W obronie zwierząt. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. 16. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 o ochronie zwierząt (tekst jednolity z 2018 r.). 17. Wall Kimmerer, R. (2020). Pieśń Ziemi. Rdzenna mądrość, wiedza naukowa i lekcje płynące z natury. Kraków: Znak.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Ma podstawową wiedzę w zakresie polskich przepisów prawnych dotyczących zwierząt.
Weryfikacja: Dyskusje, omawianie lektur, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W01, K_W04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, II.X.P6S_WG.2
Charakterystyka W_02
Ma podstawową wiedzę na temat różnorodnych metod społecznego i zinstytucjonalizowanego działania na rzecz zwierząt.
Weryfikacja: Dyskusje, omawianie lektur, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W02, K_W04, K_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, II.S.P6S_WG.1
Charakterystyka W_03
Rozumie interdyscyplinarne zróżnicowanie zagadnień związanych z miejscem zwierząt w świecie społecznym człowieka, w tym relacji i interakcji między człowiekiem a innymi gatunkami.
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach, omawianie lektur, kolokwium zaliczeniowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Umie przeanalizować w podstawowy sposób problemy prawno-społeczno-ekonomiczne związane z obecnością zwierząt w ludzkim życiu.
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach, omawianie lektur, kolokwium zaliczeniowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
Charakterystyka U_02
Umie praktycznie stosować wiedzę do rozwiązywania związanych z zajęciami prostych problemów społecznych, ekonomicznych, prawnych.
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach, omawianie lektur, kolokwium zaliczeniowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U04, K_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, I.P6S_UK

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Wykazuje zdolność do formułowania opinii w ważnych sprawach społecznych.
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach, omawianie lektur, kolokwium zaliczeniowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K04, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO
Charakterystyka K_02
Identyfikuje dylematy związane z wykonywaniem zawodów związanych pośrednio lub bezpośrednio ze zwierzętami (ich hodowlą, ochroną, odławianiem itp.)
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach, omawianie lektur, kolokwium zaliczeniowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K05, K_K02, K_K03, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO, I.P6S_KR
Charakterystyka K_03
Wykazuje zdolność do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym w związku z analizowanymi na zajęciach problemami.
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach, omawianie lektur, kolokwium zaliczeniowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO