Nazwa przedmiotu:
Działania publiczne w obszarze zróżnicowań i nierówności społecznych
Koordynator przedmiotu:
dr Kinga Pawłowska
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A12_DPOZNS
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym: obecność na ćwiczeniach - 30 godz., konsultacje - 5 godz. 2. praca własna studenta - 40 godz. w tym: przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz., przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz., Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz. kontaktowym
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,6 pkt. ECTS co odpowiada 40 godz., w tym: obecność na ćwiczeniach - 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń (analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodologią oraz zagadnieniami merytorycznymi odnoszącymi się do planowania, wdrażania oraz ewaluacji działań publicznych podejmowanych w obszarze zróżnicowań i nierówności społecznych.
Treści kształcenia:
1. Zagadnienia organizacyjne. Regulamin przedmiotu. Prezentacja treści programowych. 2. Działania publiczne w obszarze zróżnicowań i nierówności społecznych – zagadnienia metodologiczne (struktura prezentacji i zagadnienia redakcyjne, techniki pracy metoda warsztatową, studia przypadków, filmy, podcasty, debaty). Każda prezentacja powinna zawierać omówienie problemu czy zagadnienia na przykładzie Polski w oparciu o literaturę przedmiotu oraz dane, a następnie opis oraz analizę podejmowanych w tym obszarze działań publicznych. 3. Działania i polityki publiczne – teoria, uwarunkowania prawne. 4. Działania i polityki publiczne – warsztaty. 5. Polityka senioralna w Polsce – teoria. 6. Polityka senioralna w Polsce – warsztaty. 7. Działania publiczne na rzecz osób z niepełnosprawnościami - teoria. 8. Działania publiczne na rzecz osób z niepełnosprawnościami - warsztaty. 9. Polityka rodzinna i wyzwania związane z funkcjonowaniem współczesnych rodzin – teoria. 10. Polityka rodzinna i wyzwania związane z funkcjonowaniem współczesnych rodzin – praktyka. 11. Działania państwa w obszarze problemów społecznych (np. alkoholizm, narkomania, ubóstwo, przemoc i inne) – teoria. 12. Działania państwa w obszarze problemów społecznych (np. alkoholizm, narkomania, ubóstwo, przemoc i inne) – warsztaty. 13. Polityki miejskie oraz działania publiczne na rzecz rozwoju wsi (np. koncepcja „smart villages” – teoria. 14. Polityki miejskie oraz działania publiczne na rzecz rozwoju wsi – teoria. 15. Podsumowanie zajęć i wystawienie ocen.
Metody oceny:
Podstawą oceny będą przygotowane w zespołach prezentacje oraz warsztaty.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Sroka J., Podgórska-Rykała J., 2021, Planowanie i ewaluacja polityk publicznych, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa. 2. Szatur-Jaworska B. (red. nauk.), 2018, Polityki publiczne: wybrane zagadnienia teoretyczne i metodologiczne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. 3. Osobna literatura do każdego zagadnienia. 4. Akty prawne. 5. Strategie rozwoju miast i wsi. 6. Programy na rzecz przeciwdziałania problemom społecznym. 7. Strony instytucji zajmujących się kształtowaniem oraz wdrażaniem działań w poszczególnych obszarach. 8. Raporty. 9. Dane statystycznie. 10. Źródła internetowe.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się