- Nazwa przedmiotu:
- Sztuczna inteligencja w biznesie
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. Wodecki Andrzej
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie w gospodarce cyfrowej
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
15h wykład + 15h laboratorium +5h nauka własna + 12h przygotowanie projektu +3h konsultacji = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,3 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 15 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 8 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium)
- Cel przedmiotu:
- Wykształcenie umiejętności formułowania uzasadnień biznesowych dla projektów wykorzystujących metody uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Wprowadzenie: zakres przedmiotu, podstawowe pojęcia i źródła wiedzy
2. Najważniejsze technologie sztucznej inteligencji
a. Internet rzeczy
b. Systemy umożliwiające przetwarzanie dużych ilości danych (infrastruktura BigData)
c. Systemy umożliwiające tworzenie aplikacji wykorzystujących uczenie maszynowe i algorytmy sztucznej inteligencji
3. Scenariusze użycia i uzasadnienia biznesowe projektów ML/AI
a. Praktyczne zastosowania rozwiązań wykorzystujących ML/AI (rozpoznawanie obrazu, przetwarzanie i generowanie języka naturalnego, prognozowanie, interfejsy konwersacyjne, twórczość)
b. Przegląd rozwiązań oferowanych przez dostawców systemów ML/AI
c. Przykładowe scenariusze użycia i uzasadnienia biznesowe w kluczowych obszarach funkcyjnych organizacji
4. Planowanie i realizacja projektów ML/AI
a. Metodyki prowadzenia projektów ML/AI (CRISP-DM, metodyki zwinne)
b. Najważniejsze technologie, architektury i modele udostępniania rozwiązań ML/AI (w tym: SaaS, API)
c. Planowanie i zarządzanie ryzykiem projektów ML/AI
5. Trendy rozwoju ML/AI
Laboratorium:
W ramach laboratorium studenci stworzą uzasadnienie biznesowe i plan wdrożenia projektu wykorzystującego uczenie maszynowe/sztuczną inteligencję do usprawnienia procesów w wybranej organizacji. Prace podzielone zostaną na następujące etapy:
1. Wybór obszaru funkcyjnego/procesu biznesowego
2. Przegląd rozwiązań dostawców i scenariuszy użycia ML/AI w wybranych obszarze
3. Uzasadnienie biznesowe dla wdrożenia takiego rozwiazania (w tym analiza kosztów/korzyści)
4. Projekt architektury rozwiązania i lista niezbędnych zasobów (zarówno infrastrukturalnych, jak i ludzkich)
5. Plan projektu wdrożenia.
Na koniec zajęć każda z grup przedstawi prezentację swojego projektu.
- Metody oceny:
- Wykład:
1. Ocena formatywna:: ocena udziału w pracy zbiorowej
2. Ocena sumatywna : sprawdzian pisemny; forma: test; ocena w zakresie 2 – 5; zaliczenie: uzyskanie oceny >=3
Laboratorium:
1. Ocena formatywna: projekt, prezentacja
2. Ocena sumatywna: oceny projektu i prezentacji
Końcowa ocena z przedmiotu:
Suma ważona ocen projektu (80%) i prezentacji (20%)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Kaplan J., Szymański S. 2019, Sztuczna inteligencja. Co każdy powinien wiedzieć? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
2. Błażewicz G. 2021, Marketing automation: w kierunku sztucznej inteligencji i hiperpersonalizacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Uzupełniająca:
1. Hurbans R., 2021, Algorytmy sztucznej inteligencji. Ilustrowany przewodnik, Gliwice: Helion
2. Szeliga M., 2019, Praktyczne uczenie maszynowe, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
3. Boschetti A., Massaron L., 2017. Python. Podstawy nauki o danych. Wydanie II , Gliwice: Helion
4. De Ponteves H. 2021, Sztuczna inteligencja: błyskawiczne wprowadzenie do uczenia maszynowego, uczenia ze wzmocnieniem i uczenia głębokiego, Gliwice: Helion
5. Andrzej Wodecki, Artificial Intellgence in Value Creation: improving competitive advantage, Palgrave MacMilla, 2019
- Witryna www przedmiotu:
- moodle.usos.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka Z1_WG9
- Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu współczesne technologie informacyjne z zakresu metod uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji co pozwala mu być świadomym ich użytkownikiem i znaleźć ich zastosowania w organizacjach
Weryfikacja: Wykład – sprawdzian pisemny
Laboratorium – zaliczenie projektu i prezentacji
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka Z1_UK10
- Absolwent potrafi porozumiewać się w sposób profesjonalny, przy użyciu terminologii właściwej dla sztucznej inteligencji
Weryfikacja: Wykład – sprawdzian pisemny
Laboratorium – zaliczenie projektu i prezentacji
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z1_UO13
- Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, narzędzia oraz techniki informacyjno-komunikacyjne do planowania i organizowania pracy indywidualnej oraz w zespołach
Weryfikacja: Wykład – sprawdzian pisemny
Laboratorium – zaliczenie projektu i prezentacji
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z1_UW7
- Absolwent dzięki umięjętności analizy oraz zrozumieniu potrzeb użytkownika końcowego potrafi w sposób efektywny organizacyjnie i ekonomicznie dobrać rozwiązania technologiczne z zakresu uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji wdrożyć je w organizacji i doskonalić
Weryfikacja: Wykład – sprawdzian pisemny
Laboratorium – zaliczenie projektu i prezentacji
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka Z1_KK1, Z1_KK2, Z1_KO4
- Absolwent rozumie jak istotna jest jego własna wiedza z zakresu sztucznej inteligencji dla funkcjonowania i pokonywania problemów w organizacji oraz dla działania w sposób przedsiębiorczy. Jest gotów do jej krytycznej oceny i zasięgania opinii ekspertów w tej dziedzinie
Weryfikacja: Laboratorium – zaliczenie projektu i prezentacji
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: