- Nazwa przedmiotu:
- Komercjalizacja innowacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Jurczak Jolanta
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
15h wykład +15h ćwiczenia + 5h przygotowanie projektu/prezentacji +8h studia literaturowe + 3h konsultacje + 4h przygotowanie do zaliczenia = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,3 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy zarządzania innowacjami
- Limit liczby studentów:
- - od 15 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 12 osób do limitu miejsc w sali ćwiczeniowej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w praktyczne umiejętności i wiedzę z zakresu komercjalizacji innowacji.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Wprowadzenie do przedmiotu. Komercjalizacja innowacji – istota procesu, rodzaje. Transfer wiedzy w kontekście komercjalizacji.
2. Typy innowacyjnych przedsiębiorstw i ich przykłady - 3M, Microsoft, Toyota Motor Corporation, Deloitte.
3. Ogólny model procesu komercjalizacji. Etapy komercjalizacji nowych technologii.
4. Kluczowe aspekty i bariery procesu komercjalizacji.
5Współczesne modele komercjalizacji innowacji (model Stage-Gate, Jolly’ego, Goldsmitha, model J. Andrewa i A. Sirkina, model Rothwella i Zegvelda, model De Geetera, model Marshal Scool of Business).
Ćwiczenia:
1. Przykład wykorzystania modelu Stage-Gate w organizacji procesów innowacji.
2. Finansowanie projektów innowacyjnych – case study . Zarządzanie ryzykiem w działalności innowacyjnej.
3. Ocena potencjału komercyjnego innowacji lub technologii. Metody wyceny nowych technologii (metody kosztowe, metody rynkowe, metody dochodowe, opcje realne, oraz metoda wyceny ekonomicznej wartości dodanej).
4. Pomiar efektów komercjalizacji projektów innowacyjnych.
5. Komercjalizacja produktów zaawansowanych technologii - case study.
6. Komercjalizacja wyników badań naukowych.
7. Prezentacja projektów grupowych dotyczących przykładów komercjalizacji innowacji.
- Metody oceny:
- Wykład:
1. Ocena formatywna: kolokwium zaliczeniowe;
2. Ocena sumatywna : Ocena kolokwium zaliczeniowego; ocena w zakresie 2-5; Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3
Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: projekt końcowy, aktywność i zaangażowanie studenta w przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych, obecność.
2. Ocena sumatywna: projekt końcowy dot. komercjalizacji innowacji (skala: 2-5, waga 40%), aktywność i zaangażowanie studenta w przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych (skala: 2-5,waga: 40%), obecność (skala 2-5, waga 20%).
Końcowa ocena z przedmiotu: Ocena końcowa w zakresie 2-5, wyliczania zgodnie z wagami (kolokwium zaliczeniowe - 0,5 oraz projekt - 0, 5); Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Bolek M., Bolek C., 2014. Komercjalizacja innowacji. Zarządzanie projektami i finansowanie. Warszawa: Di fin.
2. Stec P. i in. (red.), 2017. Komercjalizacja wyników badań naukowych. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
3. Knosala R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Moczała A., 2014. Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWE.
Uzupełniająca:
1. Tidd, J., Bessant D., 2011. Zarządzanie innowacjami: integracja zmian technologicznych, rynkowych, organizacyjnych. Warszawa: Wolters Kluwer .
2. Biazzo, Stefano ; Filippini, Roberto (2018), Product Innovation Management: Intelligence, Discovery, Development, Cham: Springer International Publishing.
- Witryna www przedmiotu:
- moodle.usos.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka Z1_WG4
- Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu teorię, modele, metody i narzędzia komercjalizacji innowacji
Weryfikacja: Wykład – zaliczenie pisemne
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z1_WG5
- Absolwent zna i rozumie podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce cyfrowej, w tym znaczenie wprowadzania innowacji na rynek
Weryfikacja: Wykład – zaliczenie pisemne
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka Z1_UW1
- Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z różnych obszarów zarządzania, w szczególności w obszarze komercjalizacji innowacji
Weryfikacja: Ćwiczenia - Zaliczenie projektu i aktywność podczas zajęć
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z1_UO13
- Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, narzędzia oraz techniki informacyjno-komunikacyjne do planowania i organizowania pracy indywidualnej oraz w zespołach, w szczególności w zakresie projektowania komercjalizacji innowacji
Weryfikacja: Ćwiczenia - Zaliczenie projektu i aktywność podczas zajęć
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z1_UW9
- Absolwent realizując swoje zadania kieruje się normami etycznymi oraz potrafi zastosować właściwe zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego w procesach komercjalizacji innowacji
Weryfikacja: Ćwiczenia - Zaliczenie projektu i aktywność podczas zajęć
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka Z1_KK1, Z1_KK2, Z1_KO4
- Absolwent rozumie jak istotna jest jego własna wiedza z zakresu komercjalizacji innowacji dla funkcjonowania i pokonywania problemów w organizacji oraz dla działania w sposób przedsiębiorczy. Jest gotów do jej krytycznej oceny i zasięgania opinii ekspertów w tej dziedzinie
Weryfikacja: Ćwiczenia - Zaliczenie projektu i aktywność podczas zajęć
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: