Nazwa przedmiotu:
Marketing
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Domański Jarosław, prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
5 ECTS 125h = 30h wykład +30h ćwiczenia + 8h konsultacje + 15h przygotowanie do ćwiczeń +10h analiza literatury + 10h przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń + 22h przygotowanie do egzaminu
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,7 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Kwalifikacje pełne na poziomie 5 PRK
Limit liczby studentów:
od 15 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 12 osób do limitu miejsc w sali ćwiczeniowej (ćwiczenia))
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę z zakresu jednej z funkcji współczesnego przedsiębiorstwa jaką jest marketing oraz elementów marketingu mix jako narzędzia oddziaływania firmy na rynek - potrafił wykorzystać wiedzę dla rozwiązania problemu z zakresu marketingu - potrafił wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze społecznym, w tym dotyczących marketingu oraz umiejętnością pracy zespołowej
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Zagadnienia wstępne historia, koncepcje marketingowe, definicja marketingu, rola marketingu w przedsiębiorstwie, 2h 2. Podstawowe pojęcia marketingu II. 2h 3. Proces zarządzania marketingowego 2h 4. Analiza możliwości marketingowych 3h 5. Badania marketingowe jako element systemu informacji marketingowej; 3h 6. Badania ilościowe i jakościowe; istota i typologia badań marketingowych; proces i projektowanie badania marketingowego 2h 7. Badanie i wybór docelowych rynków działania (marketing docelowy) 2h 8. Projektowanie strategii marketingowych 3h 9. Sporządzanie planów marketingowych 3h 10. Teoretyczne podstawy komunikacji marketingowej – modele komunikacji społecznej i na tym tle modele komunikacji marketingowej 2h 11. Zarządzanie komunikacją marketingową 2h 12. Zarządzanie relacjami z klientem (CRM) 2h 13. Marketing społecznie odpowiedzialny i etyka działań marketingowych 2h Ćwiczenia: Ćwiczenia realizowane przez kilkuosobowe zespoły: 1. Wprowadzenie do ćwiczeń 2h 2. Wartość dostarczana klientowi – case study 2h 3. Analiza możliwości marketingowych – case study 2h 4. Marketing docelowy – case study 2h 5. Projekt badania marketingowego 6h 6. Projekt planu promocji 4h 7. Diagnoza i analiza strategii marketingowych wybranego przedsiębiorstwa, ich krytyczna ocena, propozycje poprawy oraz wykazanie ich opłacalności ekonomicznej i zasadności wdrożenia do praktyki. 10h 8. Podsumowanie ćwiczeń 2h
Metody oceny:
Wykład: 1. Ocena formatywna: Ocenie podlega zdobyta przez studentów wiedza przekazana na wykładzie oraz zaczerpnięta z literatury 2. Ocena sumatywna : przeprowadzenie egzaminu, zwierającego pytania testowe ; ocena z egzaminu w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń zespołowych wykonanych przez studentów. Ocenie podlega terminowość realizacji, poprawność merytoryczna, sposób prezentacji, udział w dyskusji – oceny są indywidualizowane w stosunku do poszczególnych studentów. 2. Ocena sumatywna: Na ocenę z ćwiczeń składają się cząstkowe oceny ze wszystkich ćwiczeń zespołowych. Ćwiczenia 1-3 po 10 pkt, ćwiczenie 4-7 za 40 pkt. Ocena końcowa z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z ćwiczeń jak i z egzaminu >=3; ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,7 * ocena z egzaminu + 0,3 * ocena z ćwiczeń
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Kotler Ph., Keller K. L.,, Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2012; 2. Otto J., Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie. Wyd. C.H. Beck, Warszawa, 2001; 3. Wiktor J. W.: Komunikacja marketingowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016. 4. Kaczmarczyk, S., Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011; Uzupełniająca: 1. Kotler P., Armstrong G., Saunders J., Wong V.: Principles of Market-ing – Fifth European Edition, Pearson Education Limited, Edinburgh Gate 2016.(lub polskie tłumaczenie) 2. Dyché J., Customer Relationship Management. Tł [z ang.] M. Witek., Helion, Gliwice, 2005. 3. Emery. B., Sustainable Marketing, Pearson Harlow UK, 2012,
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka Z1_WG3, Z1_WG4
Absolwent zna i rozumie teorię i narzędzia wykorzystywane we współczesnym marketingu z punktu widzenia procesu zarządzania marketingowego, w szczególności czym zajmuje się marketing oraz jak analizuje się i zaspokaja potrzeby klientów z wykorzystaniem narzędzi marketing-mix
Weryfikacja: Wykład - Egzamin pisemny (test), Ćwiczenia – raport z ćwiczeń (zespołowy), prezentacja, udział w dyskusji
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka Z1_UK10
Absolwent potrafi porozumiewać się w sposób profesjonalny, przy użyciu terminologii właściwej dla marketingu
Weryfikacja: Ćwiczenia – raport z ćwiczeń (zespołowy), prezentacja, udział w dyskusji
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_UO14
Absolwent potrafi pracując samodzielnie oraz w zespole poszerzać i aktualizować swoją wiedzę z zakresu marketingu właściwie ten proces planując
Weryfikacja: Ćwiczenia – raport z ćwiczeń (zespołowy), prezentacja, udział w dyskusji
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_UW5, Z1_UW7
Absolwent potrafi analizować potrzeby klientów, krytycznie zanalizować pod tym kątem stosowane w organizacjach strategie, zaproponować ich efektywne usprawnienie
Weryfikacja: Ćwiczenia – raport z ćwiczeń (zespołowy), prezentacja, udział w dyskusji
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka Z1_KK1, Z1_KK2, Z1_KO4
Absolwent rozumie jak istotna jest jego własna wiedza z zakresu marketingu dla funkcjonowania i pokonywania problemów w organizacji oraz dla działania w sposób przedsiębiorczy. Jest gotów do jej krytycznej oceny i zasięgania opinii ekspertów w tej dziedzinie
Weryfikacja: Wykład - Egzamin pisemny (test), Ćwiczenia – raport z ćwiczeń (zespołowy), prezentacja, udział w dyskusji
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_KO3
Absolwent jest gotowy do inicjowania w organizacjach działań z zakresu marketingu społecznie odpowiedzialnego
Weryfikacja: Wykład - Egzamin pisemny (test), Ćwiczenia – raport z ćwiczeń (zespołowy), prezentacja, udział w dyskusji
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: