Nazwa przedmiotu:
Sztuczna inteligencja. Wybrane pojęcia i metody
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Paweł Stacewicz
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A13_SIWPM
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h, w tym 30h udział w zajęciach, 45h praca własna
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,2 p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość wybranych pojęć z zakresu logiki (jak dedukcja czy niezawodna metoda wenioskowania0 oraz informatyki (jak struktura danych, algorytm czy język programowania).
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Omówienie podstawowych zagadnień sztucznej inteligencji, z uwzględnieniem historii oraz ogólnego tła historycznego badań. Prezentacja wybranych zastosowań, powiązanych głównie z administracja i obronnością.
Treści kształcenia:
1. Inteligencja naturalna a sztuczna. 2. Turingowska wizja sztucznej inteligencji. 3. Pojęcie testu Turinga. Wady i zalety testu. 4. Pojęcie maszyny Turinga. Ograniczenia cyfrowych technik przetwarzania danych. 5. Sztuczna inteligencja jako dział informatyki współczesnej. Główne obszary badawcze. 6. Różne metody reprezentacji wiedzy w systemach SI. 7. Systemy eksperckie (głównie oparte na regułach). 8. Zastosowania SE w administracji i obronności. 9. Sztuczne sieci neuronowe? 10. Zastosowania SSN w administracji i obronności 11. Techniki ewolucyjne (w tym: algorytmy genetyczne)? 12. Pojęcie autonomii systyemów inteligentnych.
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia i ostatecznej oceny są: a) aktywność dyskusyjna (na zajęciach, a dodatkowo w blogu Cafe Aleph), b) aktywny udział w 1 zajęciach (z pisemnym opracowaniem tematu). c) sprawdzian końcowy. Ocena ostateczna jest średnią arytmetyczną oceny ze sprawdzianu i oceny za opracowanie tematu. Aktywność dyskusyjna na zajęciach (pkt aj) może skutkować podwyższeniem oceny.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Flasiński M., Wstęp do sztucznej inteligencji, PWN 2011. 2. Marciszewski W., Stacewicz P., Umysł – Komputer – Świat. O zagadce umysłu z informatycznego punktu widzenia, AOW EXIT, Warszawa 2011. 3. Stacewicz P., Umysł a modele maszyn uczących się, AOW EXIT, Warszawa 2010. 4. Warwick K., Artificial Intelligence: The Basics, Routledge 2011. 5. Cafe Aleph (http://blog.marciszewski.eu) – akademicki blog dyskusyjny i sprzężone z nim lektorium, pod redakcją W. Marciszewskiego i P. Stacewicza (lektorium obejmuje wiele artykułów nt. SI).
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się