Nazwa przedmiotu:
Modele biznesowe organizacji
Koordynator przedmiotu:
dr Dionizy Smoleń
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS 75h = 30h wykład + 3h konsultacje + 17h analiza literatury + 10h przygotowanie do wykładu + 15h przygotowanie do egzaminu
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,3 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa znajomość zagadnień: • zarządzania strategicznego • zarządzanie w organizacji, podział funkcjonalny organizacji, • planowanie w organizacji, ustalanie celów finansowych i poza-finansowych.
Limit liczby studentów:
-od 15 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest aby po jego zaliczeniu student: • posiadał wiedzę na temat teorii, metod i narzędzi tworzenia i usprawniania modeli biznesowych w kontekście wyzwań stojących przed współczesną organizacją • potrafił wykorzystać tą wiedzę do krytycznej oceny modelu biznesowego istniejącego w organizacji • potrafił zaproponować usprawnienie modelu biznesowego organizacji wykorzystując poznane metody i narzędzia • potrafił myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Wprowadzenie. Wyjaśnienie podstawowych pojęć. Istota modelu biznesowego. 2. Model biznesowy wobec wyzwań stojących przed organizacją we współczesnym świecie. 3. Rola modelu biznesowego w zarządzaniu organizacją. Kontekst zarządzania strategicznego. Relacje między strategią a modelem biznesowym. 4. Rola modelu biznesowego w tworzeniu wartości dla klienta. Model biznesowy w kontekście zarządzania relacją z klientem. 5. Business model Canvas (BMC) jako przykład szablonu modelu biznesowego. Elementy składowe Business Model Canvas. 6. Kolokwium nt. podstaw teoretycznych modeli biznesowych. 7. Praktyczne aspekty wykorzystania modeli biznesowych i czynniki decydujące o sukcesie. Perspektywa organizacji. Perspektywa klienta. 8. Diagnoza modelu biznesowego w organizacji. Wykorzystanie studium przypadku - problem do rozwiązania. 9. Określenie profilu klienta w kontekście tworzenia bądź usprawniania modelu biznesowego organizacji. Wykorzystanie studium przypadku – problem do rozwiązania. 10. Tworzenie mapy wartości i określenie dopasowania modelu biznesowego organizacji do potrzeb klienta. Wykorzystanie studium przypadku - problem do rozwiązania. 11. Tworzenie nowego modelu biznesowego w organizacji. Wykorzystanie studium przypadku – problem do rozwiązania. 12. Wykorzystanie analizy ryzyka w tworzeniu nowego modelu biznesowego w organizacji. Wykorzystanie studium przypadku – problem do rozwiązania. 13. Praktyczne aspekty ewolucji modelu biznesowego w organizacji w kontekście zmian technologicznych, postępu cyfryzacji oraz zmiany oczekiwań klientów. 14. Podsumowanie zajęć. 15. Egzamin końcowy.
Metody oceny:
Wykład: 1. Ocena formatywna: Ocenie podlega zdobyta przez studentów wiedza przekazana na wykładzie oraz zaczerpnięta z literatury 2. Ocena sumatywna : przeprowadzenie jednego kolokwium pisemnego w połowie zajęć, przeprowadzenie egzaminu, zwierającego pytania testowe ; ocena z kolokwium oraz ocena z egzaminu w zakresie 2-5. Ocena końcowa z przedmiotu: Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie oceny >=3 zarówno z kolokwium jak i egzaminu Ocena końcowa jest ważoną oceny z egzaminu (60%) i kolokwium (40%). Ponadprzeciętna aktywność studenta może skutkować podniesieniem oceny końcowej według uznania prowadzącego.
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Osterwalder A., Pigneur, Y., 2012 Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Wydawnictwo Helion. 2. Duczkowska-Piasecka M. (red.), 2013, Model biznesu. Nowe myślenie strategiczne, Wydawnictwo Difin. 3. Jensen, A.B., 2013 Do we need one business model definition? Journal of Business Models (2013), Vol. 1, No. 1 pp. 61-84, [online]. Available at: https://journals.aau.dk/index.php/JOBM/article/download/705/542. Uzupełniająca: 1. Ovans, A., 2015 What is a business model, Harvard Business Review, [online]. Available at: https://hbr.org/2015/01/what-is-a-business-model. 2. Weill, P., Malone, T.W., Apel, T.G.,2011 The business models investors prefer, MIT Sloan Management review, [online]. Available at: https://sloanreview.mit.edu/article/the-business-models-investors-prefer/.
Witryna www przedmiotu:
moodle.usos.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka Z2_WG1
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane zagadnienia globalnej gospodarki cyfrowej oraz płynące z nich uwarunkowania dotyczące zarządzania organizacjami a w szczególności tworzenia i usprawniania modeli biznesowych.
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemne, egzamin (test wiedzy)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka Z2_UW1
Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów napotykanych w procesie krytycznej oceny modelu biznesowego istniejącego w organizacji oraz do proponowania usprawnień tego modelu wykorzystując poznane metody i narzędzia
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemne, analiza studiów przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka Z2_KO5
Absolwent jest gotowy do myślenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy, potrafi projektować i usprawniać modele biznesowe w kontekście wyzwań stojących przed współczesną organizacją
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemne, analiza studiów przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: