- Nazwa przedmiotu:
- Modele biznesowe organizacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr Dionizy Smoleń
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
75h = 30h wykład + 3h konsultacje + 17h analiza literatury + 10h przygotowanie do wykładu + 15h przygotowanie do egzaminu
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,3 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa znajomość zagadnień:
• zarządzania strategicznego
• zarządzanie w organizacji, podział funkcjonalny organizacji,
• planowanie w organizacji, ustalanie celów finansowych i poza-finansowych.
- Limit liczby studentów:
- -od 15 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest aby po jego zaliczeniu student:
• posiadał wiedzę na temat teorii, metod i narzędzi tworzenia i usprawniania modeli biznesowych w kontekście wyzwań stojących przed współczesną organizacją
• potrafił wykorzystać tą wiedzę do krytycznej oceny modelu biznesowego istniejącego w organizacji
• potrafił zaproponować usprawnienie modelu biznesowego organizacji wykorzystując poznane metody i narzędzia
• potrafił myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Wprowadzenie. Wyjaśnienie podstawowych pojęć. Istota modelu biznesowego.
2. Model biznesowy wobec wyzwań stojących przed organizacją we współczesnym świecie.
3. Rola modelu biznesowego w zarządzaniu organizacją. Kontekst zarządzania strategicznego. Relacje między strategią a modelem biznesowym.
4. Rola modelu biznesowego w tworzeniu wartości dla klienta. Model biznesowy w kontekście zarządzania relacją z klientem.
5. Business model Canvas (BMC) jako przykład szablonu modelu biznesowego. Elementy składowe Business Model Canvas.
6. Kolokwium nt. podstaw teoretycznych modeli biznesowych.
7. Praktyczne aspekty wykorzystania modeli biznesowych i czynniki decydujące o sukcesie. Perspektywa organizacji. Perspektywa klienta.
8. Diagnoza modelu biznesowego w organizacji. Wykorzystanie studium przypadku - problem do rozwiązania.
9. Określenie profilu klienta w kontekście tworzenia bądź usprawniania modelu biznesowego organizacji. Wykorzystanie studium przypadku – problem do rozwiązania.
10. Tworzenie mapy wartości i określenie dopasowania modelu biznesowego organizacji do potrzeb klienta. Wykorzystanie studium przypadku - problem do rozwiązania.
11. Tworzenie nowego modelu biznesowego w organizacji. Wykorzystanie studium przypadku – problem do rozwiązania.
12. Wykorzystanie analizy ryzyka w tworzeniu nowego modelu biznesowego w organizacji. Wykorzystanie studium przypadku – problem do rozwiązania.
13. Praktyczne aspekty ewolucji modelu biznesowego w organizacji w kontekście zmian technologicznych, postępu cyfryzacji oraz zmiany oczekiwań klientów.
14. Podsumowanie zajęć.
15. Egzamin końcowy.
- Metody oceny:
- Wykład:
1. Ocena formatywna: Ocenie podlega zdobyta przez studentów wiedza przekazana na wykładzie oraz zaczerpnięta z literatury
2. Ocena sumatywna : przeprowadzenie jednego kolokwium pisemnego w połowie zajęć, przeprowadzenie egzaminu, zwierającego pytania testowe ; ocena z kolokwium oraz ocena z egzaminu w zakresie 2-5.
Ocena końcowa z przedmiotu: Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie oceny >=3 zarówno z kolokwium jak i egzaminu
Ocena końcowa jest ważoną oceny z egzaminu (60%) i kolokwium (40%). Ponadprzeciętna aktywność studenta może skutkować podniesieniem oceny końcowej według uznania prowadzącego.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Osterwalder A., Pigneur, Y., 2012 Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Wydawnictwo Helion.
2. Duczkowska-Piasecka M. (red.), 2013, Model biznesu. Nowe myślenie strategiczne, Wydawnictwo Difin.
3. Jensen, A.B., 2013 Do we need one business model definition? Journal of Business Models (2013), Vol. 1, No. 1 pp. 61-84, [online]. Available at: https://journals.aau.dk/index.php/JOBM/article/download/705/542.
Uzupełniająca:
1. Ovans, A., 2015 What is a business model, Harvard Business Review, [online]. Available at: https://hbr.org/2015/01/what-is-a-business-model.
2. Weill, P., Malone, T.W., Apel, T.G.,2011 The business models investors prefer, MIT Sloan Management review, [online]. Available at: https://sloanreview.mit.edu/article/the-business-models-investors-prefer/.
- Witryna www przedmiotu:
- moodle.usos.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka Z2_WG1
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane zagadnienia globalnej gospodarki cyfrowej oraz płynące z nich uwarunkowania dotyczące zarządzania organizacjami a w szczególności tworzenia i usprawniania modeli biznesowych.
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemne, egzamin (test wiedzy)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka Z2_UW1
- Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów napotykanych w procesie krytycznej oceny modelu biznesowego istniejącego w organizacji oraz do proponowania usprawnień tego modelu wykorzystując poznane metody i narzędzia
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemne, analiza studiów przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka Z2_KO5
- Absolwent jest gotowy do myślenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy, potrafi projektować i usprawniać modele biznesowe w kontekście wyzwań stojących przed współczesną organizacją
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemne, analiza studiów przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: