Nazwa przedmiotu:
HUM - Logika z metodologią nauk
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Jarosław Domański
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS 75h = 30h ćwiczenia + 3h konsultacje + 15h analiza literatury + 27h przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,3 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Limit liczby studentów:
-od 12 osób do limitu miejsc w sali ćwiczeniowej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowych problemów logiki. Student będzie umiał rozróżniać pomiędzy podstawowymi rozumowaniami i procedurami logicznymi. Pozna podstawowe rodzaje błędów w rozumowaniach. Będzie zaznajomiony z konceptualizacją i podstawowymi jej metodami. Oprócz sposobów definiowania będzie zapoznany z typowymi błędami w definiowaniu. Nabędzie podstawową wiedzę na temat pytań i odpowiedzi. Pozna podstawy metodologii nauk.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia: 1. Przedmiot, zadania i podział logiki. Uznawanie, uzasadnianie, rozumowanie -określanie rodzaju uznawania i uzasadniania. 2. Wnioskowanie dedukcyjne i uprawdopodobniające -wskazywanie różnicy między wnioskowaniami dedukcyjnymi i uprawdopodobniającymi. Określanie rodzaju wnioskowania. 3. Semantyka: nazwa, stosunki między zakresami nazw, definicje, sąd i zdanie. Rozróżnianie i identyfikowanie błędów w rozumowaniu. 4. Źródła nieporozumień. Argumentacja. Paradoksy logiczne. Rozróżnianie rozumowania i argumentacji. 5. Określanie typu argumentacji. Określanie struktury argumentacji Rozróżnianie i identyfikowanie chwytów erystycznych. 6. Konceptualizacja. Definiowanie. Rozróżnianie definiowania i konceptualizacji. Określanie rodzaju definicji. Identyfikowanie błędów definiowania. 7. Teoria pytań. Określanie struktury pytania. Określanie rodzaju pytania i odpowiedzi. Odróżnianie odpowiedzi właściwej i niewłaściwej. Identyfikowanie pytań niepoprawnych syntaktycznie, nietrafnych, niezasadnych i nierozstrzygalnych. 8. Model i prawdziwość. Tautologia. Sprawdzanie tautologii metodą wprost i nie wprost. 9. Tabele semantyczne. Zapisywanie zdań języka naturalnego w języku logiki. 10. Podstawy rachunku zdań. 11. Sprawdzanie spełnialności w modelu. Konstruowanie modeli zdań. 12. Sprawdzanie poprawności rozumowań w logice zdań. 13. Metodologia nauk: rodzaje metod, teoria rozumowań. 14. Dowodzenie w logice zdań za pomocą dedukcji naturalnej. 15. Elementy erystyki.
Metody oceny:
Ćwiczenia 1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów. Ocenie podlega terminowość realizacji, sposób prezentacji, udział w dyskusji; kolokwium 2. Ocena sumatywna: Na ocenę z ćwiczeń składają się cząstkowe oceny ze wszystkich ćwiczeń i ocena uzyskana z kolokwium Ocena końcowa z przedmiotu: Ocena końcowa jest średnią ocen pozytywnych: z kolokwium (zaliczenia na ocenę min. 3.0) i ćwiczeń (min. 3.0)
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Ziembiński Z., Logika praktyczna, Warszawa, wiele wydań. 2. Nardi, P.M., 2017. Critical Thinking 1st ed., Berkeley: University of California Press. Uzupełniająca: 1. T. Kotarbiński, Traktat o dobrej robocie, wiele wydań 2. tenże, Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Warszawa 2003 3. J. Pieter, Praca naukowa, Katowice 1957 4. Stanisław Kamiński, Nauka i metoda, Lublin 1998 5. J. M. Bocheński, Współczesne metody myślenia, Poznań 1992 6. Z. Hajduk, Ogólna metodologia nauk, Lublin 2001 7. K. Ajdukiewicz, Język i poznanie, t.1-2, Warszawa 1960-65 8. K. Ajdukiewicz, Zarys logiki, Warszawa 1953 9. A. Schopenhauer, Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, wiele wydań
Witryna www przedmiotu:
moodle.usos.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka Z2_WG2
Absolwent zna i rozumie znaczenie logiki dla nauk społecznych, poprawnie posługuje się właściwą jej terminologią w rozwiązywaniu problemów badawczych
Weryfikacja: Ćwiczenia - kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z2_WG7
Absolwent posiada wiedze z zakresu metodologii nauk pozwalająca na formułowanie i testowanie hipotez badawczych
Weryfikacja: Ćwiczenia - kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka Z2_UK7
Absolwent potrafi właściwie argumentować biorąc udział, prowadząc i podsumowując dyskusję
Weryfikacja: Ćwiczenia - kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z2_UK7
Absolwent potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną
Weryfikacja: Ćwiczenia - kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z2_UW5
Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania hipotez badawczych
Weryfikacja: Ćwiczenia - kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka Z2_KK3
Absolwent wykazuje rozumienie znaczenia wiedzy, w tym wiedzy autorytetów przy rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Ćwiczenia - kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: