- Nazwa przedmiotu:
- Innowacje i zmiany w gospodarce globalnej
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż Danuta Rojek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
75h = 30h wykład +15h ćwiczenia + 5h konsultacje + 5h analiza literatury + 10h przygotowane do zaliczenia ćwiczeń + 10h przygotowanie do zaliczenia wykładu
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- - od 15 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 12 osób do limitu miejsc w sali ćwiczeniowej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta wiedzy w zakresie zmian zachodzących w gospodarce globalnej oraz związanych z nimi wyzwań w zakresie innowacji oraz innowacyjności przedsiębiorstw i gospodarek. W toku realizacji przedmiotu student pozyska również wiedzę na temat zarządzania innowacjami i zmianami oraz umiejętność kreowania i wdrażania innowacji w przedsiębiorstwie.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Wprowadzenie do przedmiotu - informacje regulaminowe i organizacyjne. Charakterystyka zmian w gospodarce globalnej – kluczowe tendencje i wyzwania: transformacja cyfrowa, zrównoważony rozwój, społeczna odpowiedzialność biznesu.
Innowacje jako odpowiedź na sygnały płynące z otoczenia. Teoria innowacji i jej twórca. Pojęcie, typologia, źródła innowacji, podejście metodyczne do badań innowacji.
Innowacyjność przedsiębiorstw i gospodarek. Mierniki innowacyjności, czynniki wspierające i hamujące innowacyjność.
Proces innowacyjny - modele procesu i ich ewolucja. Komercjalizacja innowacji jako wynik procesu innowacyjnego.
Metody i techniki projektowania innowacji w obrębie produktu lub procesu biznesowego, w tym ekoinnowacji.
Strategia innowacji jako element strategii ogólnej przedsiębiorstwa - metodyka tworzenia strategii. Tradycyjne oraz współczesne strategie innowacji.
Strategia otwartej innowacji (Open Innovation) jako współczesny model interaktywnego zarządzania innowacjami. Wykorzystanie patentów i licencji w procesach dośrodkowych i odśrodkowych.
Instytucje wspierające innowacyjność. Ośrodki innowacji i ich akredytacja – formy, zasady działania oraz realizacji usług wsparcia transferu innowacji technologicznych.
Finansowanie innowacji. Ekonomiczne aspekty działalności innowacyjnej.
Zarządzanie zmianami. Psychospołeczne uwarunkowania wdrażania zmian. Zachowania organizacyjne na różnych poziomach organizacji w kontekście zmian
Zarządzanie innowacjami w praktyce przedsiębiorstw. Rola i cechy menedżera innowacji/ menedżera zmian. Metody pobudzania innowacyjności i kreatywności w organizacji (poszukiwania pomysłów).
Innowacyjne przedsiębiorstwo. Diagnozowanie i budowa potencjału innowacyjnego przedsiębiorstwa.
Ryzyko innowacji. Zarządzanie ryzykiem w projektach innowacyjnych.
Szanse, wyzwania i zagrożenia dla wzrostu innowacyjności przedsiębiorstw i gospodarki kraju w aspekcie transformacji cyfrowej i zmian w procesie globalizacji rynku.
Podsumowanie materiału w kontekście wymagań kolokwium.
Ćwiczenia:
Wprowadzenie do zajęć – informacje regulaminowe i organizacyjne. Charakterystyka zadania projektowego oraz wymagań ćwiczeniowych i projektowych. Ekoinnowacje jako element zrównoważonego rozwoju.
Wybór i uzasadnienie formy organizacyjnej zespołu projektowego. Wybór tematu ćwiczeń z zakresu projektowania „innowacji/ ekoinnowacji”, z wykorzystaniem metod twórczego poszukiwania rozwiązań.
Sformułowanie założeń projektowych innowacji w obrębie produktu lub procesu biznesowego. Opracowanie „DEFINICJI projektu innowacji”. Analiza czynników charakteryzujących projekt innowacyjny. Uzasadnienie projektu.
Projekt struktury procesu innowacji, wybór metody zarządzania projektem oraz informatycznego systemu do zarządzania projektem.
Planowanie projektu w czasie, planowanie zasobów i kosztów projektu, budżet projektu.
Analiza i wybór źródeł finansowania. Ocena ekonomiczna i ryzyka projektu. Korzyści/ korzyści w świetle zrównoważonego rozwoju.
Prezentacja wyników końcowych projektów – obrona projektu
- Metody oceny:
- Wykład:
1. Ocena formatywna: test wiedzy realizowany w formule kolokwium pisemnego.
2. Ocena sumatywna: ocena wystawiona w skali 2-5.
Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń/ elementów składających się na projekt; elementy projektu są dyskutowane i weryfikowane na każdym etapie jego wykonania. Oceniane są: poprawność i terminowość wykonania wszystkich ćwiczeń; wartość merytoryczna projektu i jego możliwości implementacyjne, redakcja raportu końcowego oraz wynik rozmowy zaliczeniowej indywidualnej członków zespołu z prowadzącym.
2. Ocena sumatywna: średnia ważona ocen cząstkowych, liczona jako 50% średniej ocen ćwiczeń/ elementów projektu oraz 50% oceny raportu końcowego i wyniku rozmowy zaliczeniowej; ocena wystawiona w skali 2-5, do zaliczenia wymagane jest uzyskanie z każdej w/w ocenianej części ćwiczeń oceny ≥ 3.
Ocena końcowa przedmiotu:
1. Ocena formatywna: każda z części przedmiotu zaliczona na ocenę co najmniej 3,0.
2. Ocena sumatywna: średnia ważona ocen cząstkowych, liczona jako 50% oceny wykładu (kolokwium) oraz 50% oceny ćwiczeń.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Jasiński, A.H., 2014. Innowacyjność w gospodarce Polski. Modele, bariery, instrumenty wsparcia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, http://www.wz.uw.edu.pl/portaleFiles/6133-wydawnictwo-/Innowacyjnosc_w_gospodarce.pdf
2. Knosala, R. i inni, 2014. Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWE.
3. Kożusznik, B., 2014. Zachowania człowieka w organizacji. Warszawa: PWE.
4. Lis, M. & Szyszka, M. (eds.), 2020. Innovation and entrepreneurship: theory and practice. Berlin: Logos Verlag.
5. Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030), 2017. Warszawa: Ministerstwo Rozwoju, https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/informacje-o-strategii-na-rzecz-odpowiedzialnego-rozwoju
6. Szatkowski, K., 2016. Zarządzanie innowacjami i transferem technologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
7. Tidd, J. and Bessant, J., 2010. Managing innovation: integrating technological, market and organizational change. Chichester: John Wiley & Sons.
8. Tidd, J. i Bessant, J., 2011. Zarządzanie innowacjami. Integracja zmian technologicznych, rynkowych i organizacyjnych. Warszawa: Wolters Kluwer.
9. Żuber, R., red., 2016. Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie. Wybrane aspekty. Warszawa: Difin.
Uzupełniająca:
1. Ambroziak, Ł. i inni, 2021. Globalizacja w czasie pandemii. Warszawa: Polski Instytut Ekonomiczny,
https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2021/07/PIE-Raport-Globalizacja-w-pandemii.pdf
2. Kaczmarska, B. i Gierulski, W., 2014. Komercjalizacja nowych produktów. Kielce : Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej.
3. Łobejko, S., Plinta, D., i Sosnowska, A., 2019. Strategie i modelowanie rozwoju produktów innowacyjnych. Warszawa: PWE.
4. Podręcznik Oslo 2018. Zalecenia dotyczące pozyskiwania, prezentowania i wykorzystywania danych dotyczących innowacji. Wydanie 4 (OECD i Eurostat), 2020. Warszawa – Szczecin: GUS,
https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/nauka-i-technika/podrecznik-oslo-2018,18,1.html
5. Śledziewska, K., Włoch, R., 2021. Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego,
https://doi.org/10.31338/uw.9788323541943
6. Żuber, R. (ed.), 2009. Technology transfer : selected concepts of solutions. Warsaw: Difin.
- Witryna www przedmiotu:
- moodle.usos.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka Z2_WG1
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane zagadnienia globalnej gospodarki cyfrowej oraz płynące z nich uwarunkowania zarządzania organizacjami, a w szczególności dotyczące zarządzania innowacjami i zmianami
Weryfikacja: Wykład – kolokwium (test wiedzy)
Ćwiczenia – ćwiczenia realizowane na zajęciach składające się na projekt, raport końcowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_WG3
- Absolwent posiada pogłębioną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu zarządzania innowacjami w organizacjach
Weryfikacja: Wykład – kolokwium (test wiedzy)
Ćwiczenia – ćwiczenia realizowane na zajęciach składające się na projekt, raport końcowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_WG5
- Absolwent ma pogłębioną wiedzę ukierunkowaną na kreowanie i wdrażanie innowacji, w tym ekoinnowacji, oraz ocenę potencjału innowacyjnego i komercyjnego projektów
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemne (test wiedzy)
Ćwiczenia – ćwiczenia realizowane na zajęciach składające się na projekt, raport końcowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_WK11
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego wykorzystywane w procesach innowacji
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemne (test wiedzy)
Ćwiczenia – ćwiczenia realizowane na zajęciach składające się na projekt, raport końcowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka Z2_UK7
- Absolwent potrafi profesjonalnie porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w dziedzinie innowacji oraz popularyzować wiedzę w tej dziedzinie wśród niespecjalistów; umie pisać teksty przydatne w pracy; potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną, przedstawiając swój pogląd i właściwie argumentując; potrafi poprowadzić i podsumować dyskusję, motywując uczestników do aktywności i ustosunkowując się do wyrażanych opinii; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Weryfikacja: Ćwiczenia – ćwiczenia realizowane na zajęciach składające się na projekt, raport końcowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_UW1
- Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów napotykanych w procesie zarządzania innowacjami i zmianami w warunkach gospodarki cyfrowej i globalizacji rynku.
Weryfikacja: Wykład – kolokwium (test wiedzy)
Ćwiczenia – ćwiczenia realizowane na zajęciach składające się na projekt, raport końcowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_UW3
- Absolwent posiada umiejętności z zakresu kreowania i wdrażania innowacji oraz oceny potencjału innowacyjnego i komercyjnego projektów.
Weryfikacja: Wykład – kolokwium (test wiedzy)
Ćwiczenia – ćwiczenia realizowane na zajęciach składające się na projekt, raport końcowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka Z2_KK1, Z2_KK3
- Absolwent jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z obszaru zarządzania innowacjami i zmianami oraz do uznania jej znaczenia w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Wykład – kolokwium (test wiedzy)
Ćwiczenia – ćwiczenia realizowane na zajęciach składające się na projekt, raport końcowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_KO5, Z2_KR7
- Absolwent jest gotowy do myślenia i działania w sposób odpowiedzialny, racjonalny i przedsiębiorczy, potrafi projektować innowacyjne rozwiązania i procesy biznesowe, uwzględnia zachodzące zmiany w otoczeniu
Weryfikacja: Wykład – kolokwium (test wiedzy)
Ćwiczenia – ćwiczenia realizowane na zajęciach składające się na projekt, raport końcowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: